Factors of increasing the current level of technical condition of the railway infrastructure

Authors

  • Nikolai Ivanovich Kovalenko Russian University of Transport
  • Nina Alexandrovna Kovalenko Russian University of Transport

Keywords:

tequivalence of track elements, rail breakage, receiving sleeper, insulating joint, sub-rail base; stress safety margin, throughput tonnage, especially load-stressed sections, ballast layer, planned and preventive straightening

Abstract

The article notes that, despite the measures taken to reduce rail fractures in certain Directorates of the infrastructure of JSC "Russian Railways", intensive work on the prevention of violations is not carried out, proper conclusions are not made. For an example of assessing the current state of the track economy, an incident in the form of a train derailment that occurred on March 16, 2021 on the stretch of the South Ural Railway - a branch of JSC "Russian Railways" is considered. This event is attributed to the materials on the unsatisfactory condition of rails, insulating joints, including ApATeK and track facilities of the infrastructure complex as a whole. By the performed modeling and calculations, it was found that the stress safety factor in the most loaded section of the rail was 1.7 with a rigid (stabilized) sub-rail base, with a weak (soft, immediately after repair) sub-rail base, its value was 1.3. In case of destruction of the receiving sleeper or its absence, the stress safety factor in the most loaded section was 0.82 for both weak and rigid sub-rail base. Based on the conducted research, it has been established that the strategic objective of improving the operational reliability of the track is to achieve equal resource in the operation of its elements. It is necessary to abandon the strategy of planning intermediate repairs "according to the actual condition", first of all, on sections of the first and second classes, with the development for them of the frequency of repairs according to the operating time of tonnage or operating time.

Author Biographies

Nikolai Ivanovich Kovalenko, Russian University of Transport

Doctor of Engineering Science, Full Professor, Professor of the Department of Track and track facilities

Nina Alexandrovna Kovalenko, Russian University of Transport

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Management of operating and safety on transport

References

Ицкович Г.М., Минин А.С., Винокуров А.И. Руководство к решению задач по сопротивлению материалов. М. : Высш. шк., 2001. 592 с.

Перельмутер, А.В., Сливкер В.И. Расчетные модели сооружений и возможность их анализа. М. : ДМК Пресс, 2011. 736 с.

Александров А.В., Потапов В.Д., Державин Б.П. Сопротивление материалов. М. : Высш. шк., 2003. 560 с.

Горшков А.Г., Трошин В.Н., Шалашилин В.И. Сопротивление материалов. М. : ФИЗМАТЛИТ, 2005. 544 с.

Гринь Е.Н., Коваленко Н.И. Факторный анализ оценки состояния пути // Путь и путевое хозяйство. 2013. № 1. С. 22–23.

Budgeting Direct Costs of Track Complex of JSC «Russian Railways» in the Light of Modern Classification of Railway Lines. / N. Kovalenko, B. Volkov, A. Kovalenko et al. // TransSiberia 2019 : VIII International Scientific Siberian Transport Forum. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020. Vol. 1115. Р. 177–183.

Об утверждении методики классификации и специализации железнодорожных линий ОАО «РЖД» : распоряжение ОАО «РЖД» от 23.12.2015 г. № 3048р.

Путевые машины / С.А. Соломонов, М.В. Попович, В.М. Бугаенко и др. М. : Желдориздат, 2000. 756 с.

Путевые машины для выправки железнодорожного пути, уплотнения и стабилизации балластного слоя. Технологиче-ские системы / А.В. Атаманюк, В.Б. Бредюк, В.М. Бугаенко и др. М. : УМЦ ЖДТ, 2008. 285 с.

Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года : постановление Правительства Рос. Федерации от 22 нояб. 2008 г. № 1734-р : в ред. от 11.06.2014 № 1032-р.

Assessment of the Mitigation of Consequences Resulting from Incidents at the Railway. / N. Kovalenko, V. Ponomarev, N. Kovalenko et al. // TransSiberia 2019 : VIII International Scientific Siberian Transport Forum. Advances in Intelligent Systems and Compu-ting. 2020. Р. 184–194.

Kovalenko N., Grin E., Kovalenko N. The determination of the repairs of railway track considering the reliability and risk level, E3S // Web of Conferences. 2020. Vol. 157. Р. 92–99. Doi.org/10.1051/e3sconf/202015706031.

Бессонова Н.В. Определение общих расходов для ремонтно-путевых работ при предоставлении «окон» // Соискатель – приложение к журналу Мир транспорта. 2010. Т. 8. № 2. С. 52–54.

Парамонова Н.В. Оптимум для времени «окна» // Мир транспорта. 2007. Т. 5. № 1 (17). С. 114–116.

Гапеенко Ю.В. Стабилизация пути после глубокой очистки балласта // Путь и путевое хозяйство. 1997. № 10. С. 13–16.

Tsvetkov V.Ya. Conceptual Model of the Innovative Projects Efficiency Estimation // European Journal of Economic Studies. 2012. Vol. (1), № 1. Р. 45–50.

Державин А.Н., Лысенко Н.Н., Замуховский А.В. Методика назначения капитального ремонта пути на перегоне // Путь и путевое хозяйство. 2021. № 5. С. 31–33.

Величко Д.В. Толстикова Н.А. Анализ загрязненности щебеночного балласта // Изв. Транссиба. 2016. № 3 (27). С. 110–117.

Абрашитов А.А. Механизм образования выплесков в балластной призме // Мир транспорта. 2015. Т. 13. № 3 (58). С. 210–217.

Оценка источников загрязнения балластного слоя из гранитного щебня и моделирование разрушения и истирания ча-стиц щебня при динамическом нагружении / А.А. Абрашитов, А.А. Зайцев, А.В. Семак // Современные проблемы проектирова-ния, строительства и эксплуатации железнодорожного пути : тр. XIII Междунар. науч.-техн. конф. (Чтения, посвященные памяти профессора Г.М. Шахунянца). М. :, 2016. С. 184–187.

Published

2022-08-01

How to Cite

Коваленко, Н. И., & Коваленко, Н. А. (2022). Factors of increasing the current level of technical condition of the railway infrastructure. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(74), 112-120. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/555