JUSTIFICATION OF THE LOCATION OF THE TRANSPORT NETWORK IN UNDERDEVELOPED AREAS

Authors

  • Natalia Alekseevna Medvedeva Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Keywords:

underdeveloped area, railway network, topology of the railway network, multi-criteria evaluation of options, formation of a variety of options

Abstract

On the territory of our country to this day there are areas, and even regions with underdeveloped industry, a transport network, a low density and fragmentation of the population, remoteness of centers. In such territories, underdeveloped areas, the mobility of the population is limited, there are difficult conditions for education and healthcare, industry, territorial security, and the deposits available there cannot be developed due to poor transport accessibility. Hence the need for a network of roads, in our case, a network of railways.

The article presents one of the options for selecting and searching for the outline of a network on the territory of an underdeveloped area due to the multicriteria optimization of a set of railway options using the ideal point method. In such areas, when creating a network, a comparison is made of options for both hauls and networks according to their characteristics that meet the goals of creating a network. As a result, the best version of the network outline is found, which will meet the optimality requirements, which depend on the selected characteristics. For examples of comparing networks, the following are presented: an option consisting only of a station connecting the network to an existing line, and the main nodes, which are justified by the location of some kind of work on them (mining, processing, storage, etc.), and an option also with the connecting station and additional nodes introduced to connect the new stations described above into one network.

References

Транспортная стратегия РФ на период до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года [Текст]: распоряжение Правительства РФ от 27 ноября 2021 г. №3363-р. – Москва, 2021. – 285 с.

Батурова Г.В., Коновалов А.М. Пространственное развитие малоосвоенных территорий России [Текст] / Батурова Г.В., Коновалов А.М. // Вестник РУДН №3. – М, 2016. - С. 7-23.

Перелыгина А.А., Подвербный В.А. Принятие решения по выбору варианта трассы на горно-перевальном участке Восточно-Сибирской железной дороги [Текст] / Перелыгина А.А., Подвербный В.А. // Вестник транспорта Поволжья №2 (86). – 2021. – С. 33-44.

Шиварева Е.А. Научные основы формирования и развития сети высокоскоростных железнодорожных сообщений [Текст]: автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. тех. наук (05.22.03) / Евгения Ароновна Шиварева. – Москва, 1993. – 23 с.

Регионы России. Социально-экономические показатели. 2020: Р32 Стат. Сб. [Текст] / Росстат. – М., 2020. – 1242 с.

Нестерова Н.С., Едигарян А.Р., Гончарук С.М. Методика формирования региональной мультимодальной транспортной сети и её элементов [Текст] / Нестерова Н.С., Едигарян А.Р., Гончарук С.М. // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование №4 (40) – Иркутск., 2013. – С. 220-225.

Копыленко В.А. Изыскания и проектирование железных дорог [Текст] / Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте, 2021. – 689 с.

Гавриленков А.В. Теоретические основы проектирования скоростных и высокоскоростных железнодорожных магистралей: монография [Текст]/ А.В. Гавриленков; Под науч. ред. С.М. Гончарука. – Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 2004. – 213 с. - ISBN 5-262-00200-5.

Published

2023-08-30

How to Cite

Медведева, Н. А. (2023). JUSTIFICATION OF THE LOCATION OF THE TRANSPORT NETWORK IN UNDERDEVELOPED AREAS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(20). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1129

Issue

Section

Railway track, railway research and design