COMPARATIVE ANALYSIS OF THE continuous welded rails RELIABILITY FROM VOLUME AND DIFFERENTIALLY HEAT-STRENGTHENED RAILS

Authors

  • Ivan Nikolaevich Terentyev Siberian State Transport University

Keywords:

railway track, rails, defects, reliability.

Abstract

The article is devoted to the problem of the reliability of rail lashes in the process of their operational work. In this article, a comparative analysis of the reliability of the lashes of a seamless track from volumetrically heat-strengthened and differentially heat-strengthened rails is carried out. As a result of the analysis, a sharp surge in the defectiveness of rail lashes has been revealed in recent years. This is due to the fact that more than 50% of the seamless track is operated with rail lashes with a tonnage of more than 700 million gross tons, incl. 14% with over 1,100 million gross tons of missed tonnage. Average time to failure for category T1 rails was 819.9 million gross tons, for rails DT350 – 780.9 million gross tons. Most failures occur in the rail head (T1 - 99%, DT350 - 98%). The share of defects of the 1st group - cracks and chipping on the surface of the rail head in T1 rails is 11%, in DT350 - 15%. The largest share (more than 80% for both categories of rails) is occupied by rail failures due to group 4 defects (defects 46.3 and 46.4) - wear and collapse of the head in the area of welded joints (after the warranty tonnage was missed). It is necessary to ensure the introduction of improved high-speed technologies for profile grinding and milling of rails on the road and in stationary conditions, as well as other technologies for increasing the wear resistance and service life of rails, welding machines and induction installations for heat treatment of welded joints in rail welding production.

References

Совершенствование технологического обслуживания бесстыкового пути / С. А. Косенко [и др.] // Транспорт Урала. 2016. № 2(49). С. 44–47.

Энергетическая стратегия холдинга «Российские железные дороги» на период до 2015 года и на перспективу до 2030 года: Распоряжением ОАО «РЖД» от 15.12.2011 № 2718р. URL: http://www.rzd-expo.ru/doc/Energ_Strateg_new.pdf.

Косенко С.А., Котова И.А., Акимов С.С. Технико-экономическое обоснование устройства защитных подбалластных слоев из грунтобетона при тяжеловесном движении поездов // Вестник Томского государственного архитектурно-строительного университета. 2021. Т. 23. № 1. С. 161–174.

Аkimov S., Kosenko S. Stress state of roadbed reinforced with soil-concrete layer under the impact of heavy-tonnage trains // Transportation Research Procedia. 2021. № 54. С. 495–502.

Косенко С.А., Акимов С.С. Юдин О.Г. Повышение несущей способности грунтов основной площадки // Путь и путевое хозяйство. 2022. № 2 (12). С. 37–43.

Косенко С.А., Акимов С.С. Причины отказов элементов железнодорожного пути на полигоне Западно-Сибирской железной дороги // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2017. № 3 (42). С. 26–34.

Севостьянов А.А., Величко Д.В. Основные причины отказов рельсов в процессе эксплуатации // Транспорт Урала. 2017. № 2 (53). С. 51–54.

Косеко С.А. Акимов С.С. Богданович С.В. Соколовский И.К. Оценка стоимости жизненного цикла верхнего строения пути при продлении межремонтного периода // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2021. № 1 (56). С. 71–78.

Способ замены зажатых уравнительных рельсов и рельсов временного восстановления плети бесстыкового пути (варианты): пат. РФ. № 2643324 / А.С. Шуругин [и др.]; заяв. и патентообл. ОАО «РЖД». – № 2016135672 ; заявл. 02.09.16 ; опубл. 31.01.18, Бюл. № 4. – 2.

Метод смены температурно зажатых уравнительных рельсов бесстыкового пути / С.А. Косенко [и др.] // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2015. № 3(47). С. 187–190.

Косенко С.А., Акимов С.С., Бондарь И.С., Бондарь И.С. Оценка эксплуатационной надежности рельсовых плетей // Управление эксплуатационной работой на транспорте (УЭРТ-2022) : сборник трудов Международной научно-практи- ческой конференции, Санкт-Петербург, 15–16 марта 2022 г. Санкт-Петербург: ФГБОУ ВО ПГУПС, 2022. С. 167–174.

Косенко С.А., Акимов С.С. Богданович С.В., Соколовский И.К. Оценка стоимости жизненного цикла верхнего строения пути для различных ремонтных схем и промежуточных рельсовых скреплений // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2020. № 2 (53). С. 92–100.

Базанов А.С., Акимов С.С. Оценка надежности стрелочного хозяйства дистанции пути Алтайского региона инфраструктуры // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 37–43.

Kosenko S.A., Akimov S.S.: Performance characteristics of differentially quenched rails // Mag. Civ. Eng. 2017. Т. 7 (75). С. 94–105.

Соколов О.М., Косенко С.А., Акимов С.С. Мониторинг эксплуатационной работы дифференцированно термоупрочненных рельсов на Западно-Сибирской железной дороге // Транспортная инфраструктура Сибирского региона материалы VIII междунар. науч.-практ. конф. Иркутск изд-во ИрГУПС. 2017. С. 473–478.

Величко Д.В., Севостьянов А.А. Антерейкин Е.С. Оценка надежности рельсов на участках Транссибирской магистрали // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2019. № 1 (48). С. 5–11.

Дефекты рельсов. Классификация, каталог и параметры дефектных и остродефектных рельсов : утв. распоряжением ОАО «РЖД» 23.10.14 № 2499р. Москва. 140 с.

Стратегия научно-технологического развития холдинга «РЖД» на период до 2025 года и на перспективу до 2030 года (Белая книга) : Распоряжение ОАО «РЖД» от 17.04.2018 № 769/р. Режим доступа: https://www.irgups.ru.

Published

2023-08-30

How to Cite

Терентьев, И. Н. (2023). COMPARATIVE ANALYSIS OF THE continuous welded rails RELIABILITY FROM VOLUME AND DIFFERENTIALLY HEAT-STRENGTHENED RAILS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(20). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1134

Issue

Section

Railway track, railway research and design