RELIABILITY AND DEFECTIVENESS OF SWITCHES OPERATING ON THE MAIN ROUTES OF THE ALTAI REGION OF INFRASTRUCTURE

Authors

  • Aleksey Vladimirovich Brusentsev Siberian State Transport University

Keywords:

turnout switch, switch, toe, reliability

Abstract

The article is devoted to the issues of reliability and defectiveness of modern turnouts operated on the main trunk lines. The existing conditions indicate the need to manage the technical condition of the operated switch facility. The aim of the work is to analyze the reliability of the switch facilities, operated under conditions A of the distance of the track. The analysis of the reliability of the switch facility was carried out according to the performance of the technical means of the switch facility. For the study, methods of statistical analysis of data on failures of turnout elements for the period from 2020 to 2022 were used. The cross parts of turnouts account for 67% of all failures, and the turnouts account for 33%, respectively. The average time to failure of the cross section was 178.7 million gross tons, and that of the switch section was 266.3 million gross tons. The greatest number of failures in the cross part occurs in the core and guardrails, defect codes DS 14.2 and DU 14.2. Failures in the turnout occur as a result of the development of a defect in the code DR 11.2 and a defect in the code DO 20.2. The data obtained indicate the need to improve the reliability and increase the resource of turnout elements.

References

БИБЛИОГРАФИЧЕСКИЙ СПИСОК

Косеко С.А. Акимов С.С. Богданович С.В. Соколовский И.К. Оценка стоимости жизненного цикла верхнего строения пути при продлении межремонтного периода // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2021. № 1 (56). С. 71–78.

Стратегия развития железнодорожного транспорта в Российской Федерации до 2030 года [Электронный ресурс] : Распоряжение Правительсва РФ от 17.06.2008 № 877-р. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».

Стратегия развития холдинга «РЖД» на период до 2030 года [Электронный ресурс] : утв. советом директоров ОАО «РЖД» 23.12.2013 № 19. Режим доступа : http://doc.rzd.ru/doc/public/ru?STRUCTURE_ID=704&layer_id=5104&id=6396

Противодеформационное укрепление основной площадки железнодорожного земляного полотна методом холодной регенерации (ресайклинг) на участках обращения тяжеловесных поездов: отчет / С.С. Акимов [и др.]. Новосибирск. 2020. 289 с.

Совершенствование технологического обслуживания бесстыкового пути / С. А. Косенко [и др.] // Транспорт Урала. 2016. № 2(49). С. 44–47.

Метод смены температурно зажатых уравнительных рельсов бесстыкового пути / С.А. Косенко [и др.] // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2015. № 3(47). С. 187–190.

Аkimov S., Kosenko S.: Stress state of roadbed reinforced with soil-concrete layer under the impact of heavy-tonnage trains // Transportation Research Procedia. 2021. 54. pp. 495–502, doi: 10.1016/j.trpro.2021.02.100.

Акимов С.С. Котова И.А. Косенко С.А. Целесообразность устройства подбалластных защитных слоев из грунтобетона при капитальном ремонте железнодорожного пути // Фундаментальные и прикладные вопросы транспорта. 2020. № 1 (1). С. 54–61.

Акимов С.С., Косенко С.А. Ресайклинг как альтернативный способ повышения прочности подбалластного основания железнодорожного пути // Наука, образование, кадры. Материалы нац. конф. в рамках IX Междунар. Сиб. трансп. форума (Новосибирск, 22–25 мая 2019 г.). Новосибирск: Изд-во СГУПСа, 2019. С. 204–212.

Kosenko S., Akimov S. Design of track structure for corridors of heavy-train traffic. MATEC Web of Conferences. 2018. No 239. 05005. doi:10.1051/matecconf/201823905005.

Косенко С.А., Богданович С.В., Акимов С.С. Проектирвоание путевого развития станций и выбор конструкций верхнего строения пути для тяжеловесного движения поездов // Вестник Сибирского государственного унивесритета путей сообщения. 2018. № 4 (47). С. 21-29.

Базанов А.С., Акимов С.С. Оценка надежности стрелочного хозяйства дистанции пути Алтайского региона инфраструктуры // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 37–43.

Стратегия научно-технологического развития холдинга «РЖД» на период до 2025 года и на перспективу до 2030 года (Белая книга) [Электронный ресурс] : Распоряжение ОАО «РЖД» от 17.04.2018 № 769/р. Режим доступа: https://www.irgups.ru.

Косенко С.А., Акимов С.С. Причины отказов элементов железнодорожного пути на полигоне Западно-Сибирской железной дороги // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2017. № 3 (42). С. 26–34.

Классификатор дефектов и повреждений элементов стрелочных переводов: утв. распоряжением ОАО «РЖД» № 1653р от 16.08.2012. – Москва, 2012. 92 с.

REFERENCES

Koseko S.A. Akimov S.S. Bogdanovich S.V. Sokolovskiy I.K. Otsenka stoimosti zhiznennogo tsikla verkhnego stroyeniya puti pri prodlenii mezhremontnogo perioda [Life cycle estimation of the permanent way when extending the overhaul period] // Vestnik Sibirskogo gosudarstvennogo universiteta putey soobshcheniya [The Siberian Transport University Bulletin]. 2021. No 1 (56). pp. 71–78.

Strategiya razvitiya zheleznodorozhnogo transporta v Rossiyskoy Federatsii do 2030 goda [Strategy for the development of railway transport in the Russian Federation until 2030] : Rasporyazheniye Pravitel'sva RF ot 17.06.2008 No 877-r. Dostup iz SPS «Konsul'tantPlyus».

Strategiya razvitiya kholdinga «RZHD» na period do 2030 goda [The development strategy of the Russian Railways holding for the period up to 2030] : utv. sovetom direktorov OAO «RZHD» 23.12.2013 No 19. Rezhim dostupa : http://doc.rzd.ru/doc/public/ru?STRUCTURE_ID=704&layer_id=5104&id=6396.

Protivodeformatsionnoye ukrepleniye osnovnoy ploshchadki zheleznodorozhnogo zemlyanogo polotna metodom kholodnoy regeneratsii (resaykling) na uchastkakh obrashcheniya tyazhelovesnykh poyezdov [Anti-deformation strengthening of the main platform of the railway subgrade by the method of cold regeneration (recycling) in the areas of circulation of heavy trains]: otchet / S.S. Akimov [i dr.]. Novosibirsk. 2020. 289 p.

Sovershenstvovaniye tekhnologicheskogo obsluzhivaniya besstykovogo puti [Improvement of the process maintenance of continuous welded rails] / S. A. Kosenko [i dr.] // Transport Urala [Transport of the Urals]. 2016. No 2(49). pp. 44–47.

Metod smeny temperaturno zazhatykh uravnitel'nykh rel'sov besstykovogo puti [Method of changing the temperature clamped equalizing on continuous welded rail] / S.A. Kosenko [i dr.] // Sovremennyye tekhnologii. Sistemnyy analiz. Modelirovaniye [Modern Technologies. System Analysis. Modeling]. 2015. No 3(47). pp. 187–190.

Akimov S., Kosenko S.: Stress state of roadbed reinforced with soil-concrete layer under the impact of heavy-tonnage trains // Transportation Research Procedia. 2021. No 54. pp. 495–502, doi: 10.1016/j.trpro.2021.02.100.

Akimov S.S. Kotova I.A. Kosenko S.A. Tselesoobraznost' ustroystva podballastnykh zashchitnykh sloyev iz gruntobetona pri kapital'nom remonte zheleznodorozhnogo puti [Expediency of the subbalast protective layers formation from soil-concrete during railway track overhaul] // Fundamental'nyye i prikladnyye voprosy transporta [Fundamental and Applied Transport Issues]. 2020. No 1 (1). pp. 54–61.

Akimov S.S., Kosenko S.A. Resaykling kak al'ternativnyy sposob povysheniya prochnosti podballastnogo osnovaniya zheleznodorozhnogo puti [Recycling as an alternative method of increasing the strength ballast foundation of the railway track] // Nauka, obrazovaniye, kadry [Science, education, personnel]. Novosibirsk: Izd-vo SGUPSa, 2019. pp. 204–212.

Kosenko S., Akimov S. Design of track structure for corridors of heavy-train traffic. MATEC Web of Conferences. No 239. 2018. p. 05005, doi:10.1051/matecconf/201823905005.

Kosenko S.A., Bogdanovich S.V., Akimov S.S. Proyektirvoaniye putevogo razvitiya stantsiy i vybor konstruktsiy verkhnego stroyeniya puti dlya tyazhelovesnogo dvizheniya poyezdov [Designing gridiron stations for heavy railway traffic organization] // Vestnik Sibirskogo gosudarstvennogo univesriteta putey soobshcheniya [The Siberian Transport University Bulletin]. 2018. No 4 (47). pp. 21-29.

Bazanov A.S., Akimov S.S. Otsenka nadezhnosti strelochnogo khozyaystva distantsii puti Altayskogo regiona infrastruktury [The switch equipment reliability assessment of the permanent way division of the Altay region infrastructure] // Molodaya nauka Sibiri [Young Science of Siberia]. 2021. № 2 (12). pp. 37–43.

Strategiya nauchno-tekhnologicheskogo razvitiya kholdinga «RZHD» na period do 2025 goda i na perspektivu do 2030 goda (Belaya kniga) [The strategy of scientific and technological development of the Russian Railways holding for the period up to 2025 and for the future up to 2030 (White Book)] : Rasporyazheniye OAO «RZHD» ot 17.04.2018 No 769/r. Rezhim dostupa: https://www.irgups.ru.

Kosenko S.A., Akimov S.S. Prichiny otkazov elementov zheleznodorozhnogo puti na poligone Zapadno-Sibirskoy zheleznoy dorogi [Failure causes of railway track elements at the West-Siberian railway poligon] // Vestnik Sibirskogo gosudarstvennogo universiteta putey soobshcheniya [The Siberian Transport University Bulletin]. 2017. No 3 (42). pp. 26–34.

Klassifikator defektov i povrezhdeniy elementov strelochnykh perevodov [Classifier of defects and damages of elements of turnouts]: utv. rasporyazheniyem OAO «RZHD» No 1653r ot 16.08.2012. – Moskva, 2012. 92 p.

Published

2023-08-30

How to Cite

Брусенцев, А. В. (2023). RELIABILITY AND DEFECTIVENESS OF SWITCHES OPERATING ON THE MAIN ROUTES OF THE ALTAI REGION OF INFRASTRUCTURE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(20). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1179

Issue

Section

Railway track, railway research and design