IMPROVING THE ENERGY EFFICIENCY OF THE TRACTION POWER SUPPLY SYSTEM OF THE EASTERN LANDFILL SITE

Authors

  • Dmitriy Anatol'evich Pazov Irkutsk State Transport University
  • Vladislav Vladimirovich Milyushin Irkutsk State Transport University
  • Elena Yur'evna Puzina Irkutsk State Transport University

Keywords:

reactive power compensation devices, path profile, longitudinal compensation, feeding substation

Abstract

 This work is devoted to the task of improving the energy efficiency of the traction power supply system for the sites of the Eastern landfill. The analysis of the path profile of such sections allows you to pre-select those that, with an increase in the volume of cargo traffic, in the future will require the modernization of individual devices and nodes of traction substations and the contact network. The solution of this problem is especially relevant in connection with the planned development of the Eastern landfill in the near future for 2025.

In order to choose the most optimal option for the modernization of the traction power supply system, one of the sections of the Eastern Landfill was taken, within the framework of which the capacity of heavy trains weighing 7,100 tons is currently being limited. Several modernization options were modeled in PVK Kortes, in which various means of strengthening the power supply system were used: transverse and longitudinal compensation devices, increasing the cross-section of the contact network by hanging a reinforcing wire, including an additional power transformer in parallel operation, construction of a new feeding traction substation. The results of the analysis of the parameters of the operating mode of the traction power supply system when passing train packages, including in both directions, even and odd, trains of maximum mass according to the prospective dimensions of movement, showed that the only way to modernize, ensuring the achievement of the necessary throughput in accordance with the normalized operating mode parameters to their permissible values, is the construction of a feeding traction substation at the location a sectioning post in the inter-substation zone under study. The specified technical solution is recommended for practical use.

References

Пультяков А.В., Трофимов Ю.А., Скоробогатов М.Э. Комплексные решения по повышению устойчивости работы устройств автоматической локомотивной сигнализации на участках с электротягой переменного тока. Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2015. Т 1. С. 328-332.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и реконструкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог. Образование – Наука – Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). В 2-хтомах. Чита. 2022. С. 288-296.

Puzina E.Yu., Khudonogov I.A. The Study of the Effectiveness of Strengthening the Traction Power Supply System of the Northern Route of the Eastern Polygon of the Russian Railroads. Journal of Physics: Conference Series. Сер. “International Conference on Automatics and Energy, ICAE 2021” 2021. C. 012153.

Xiaozhou Zhu, Minwu Chen, Shaofeng Xie and Jie Luo, “Research on new traction power system using power flow controller and Vx connection transformer,” 2016 IEEE International Conference on Intelligent Rail Transportation (ICIRT), Birmingham, pp. 111115, 2016.

Шевердин И.Н., Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Влияние тяжеловесных поездов на рельсовые цепи и АЛС. Автоматика, связь, информатика. 2004. № 8. С.24.

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Чуро – Таксимо ВСЖД. Транспорт: наука, образование, производство. Труды международной научно-практической конференции. 2016. С. 306-310.

Пузина Е.Ю. Моделирование ремонтных режимов работы системы электроснабжения участка Юрты-Нижнеудинск при реализации систем интервального регулирования. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2022. № 3 (75). С. 181-194.

Есауленко А.С., Ступицкий В.П., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. К повышению надежности устройств контактной сети. Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 200-205.

Куцый А.П.. Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим-Киренга для обеспечения тяги сдвоенных электроподвижных составов массой 14200 т. Молодая наука Сибири. 2022. № 2 (16). С. 137-149.

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Анализ эффективности применения организационных и технических способов повышения пропускной способности тяговой сети двухпутного горно-перевального участка. Молодая наука Сибири. 2022. № 3 (17). С. 56-63.

Рыжова Е.Л. Энергосберегающие и энергоэффективные технологии транспортной отрасли. Журнал естественнонаучных исследований. 2020. Т. 5. № 2. С. 51-57.

Захарова М.Ю., Пузина Е.Ю. Особенности проведения энергетического обследования нефтебазовых комплексов. Повышение эффективности производства и использования энергиив условиях Сибири: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Иркутск, 22-26 апреля 2014 г.): под общей редакцией В.В. Федчишина. - Иркутск: Изд-во ИРГТУ, 2014.- Т.2.- С.235-240.

Рыжова Е.Л. Новейшие технологии энергосбережения в электро- и теплоэнергетике. Цифровая трансформация в энергетике: материалы Четвертой Международной научной конференции. 2023. С. 131-133.

Cherepanov A., Kutsiy A. Modeling of tractive power supply systems for heavy-tonnage trains operation // International Russion Automation Conference, RusAutoCon 2018. C.8501734.

Ступицкий В.П, Худоногов И.А., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. Расчет несущей способности металлической решетчатой опоры контактной сети при кручении верхней части методом конечных элементов в САПР FEMAP/ Транспорт Урала. 2021. № 1 (68). С 99-102.

Антипина О.В., Распутина Е.А. Инновационное развитие предприятий железнодорожного транспорта. Экономический альманах. Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции “Экономика структурных преобразований : проблемы и перспективы развития”. Выпуск № 7. 2020. С. 194-198.

Published

2024-01-26

How to Cite

Пазов, Д. А., Милюшин, В. В., & Пузина, Е. Ю. (2024). IMPROVING THE ENERGY EFFICIENCY OF THE TRACTION POWER SUPPLY SYSTEM OF THE EASTERN LANDFILL SITE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (4(22). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1481

Issue

Section

Energy, railway electrification

Most read articles by the same author(s)