INCREASING THE CAPACITY OF THE ELECTRIFIED SECTION OF THE YAKURIM – KIRENGA RAILWAY IN THE FUTURE

Authors

  • Alexander Yuryevich Bardushko Irkutsk State Transport University
  • Kutsyi Anton Pavlovich Irkutsk State Transport University

Keywords:

traction power supply system, throughput, traction rolling stock, quality of electrical energy, voltage, reactive power, Baikal-Amur Mainline

Abstract

In accordance with the order of the Government of the Russian Federation No. 1100-r dated April 28, 2021 on the approval of the passport of the investment project "Modernization of the railway infrastructure of the Baikal-Amur and Trans-Siberian railways with the development of carrying and carrying capacity (second stage)" roads on the Lena Vostochnaya-Taksimo section (within the framework of the second stage of the investment project).

This paper sets the task of increasing the throughput of the Lena Vostochnaya-Kirenga railway to the promising values ​​for 2025 by strengthening the 2x25 kV traction system. and increasing the number of railway tracks up to 2. In the course of the work, an analysis was made of possible technical measures to modernize the traction power supply system.

References

Банщикова А.А. Прогнозирование объема пропуска перевозимых на нетяговом подвижном составе крупнотоннажных контейнеров в экспортно-импортном сообщении в направлении РФ-КНР / А.А. Банщикова, М.П. Базилевский, В.А. Тихомиров // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2017. – Т. 54, № 2. – С. 90–94.

Пузина Е.Ю. Оценка потенциала повышения энергоэффективности системы тягового электроснабжения Абаканской дистанции электроснабжения. Транспорт: наука, образование, производство: сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. -Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2017. - С. 154-157.

Пузина Е.Ю., Перелыгин В.М. Усиление системы тягового электроснабжения участка Якурим-Звездная ВСЖД. Транспорт-2013: труды международной научно-практической конференции.-Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2013.-С. 176-178.

Ryabchenok N., Alekseeva T., Astrakhantsev L., Astashkov N., Tikhomirov V. Energy-saving driving of heavy trains. Advances in Intelligent Systems and Computing, 2020. Vol. 982. Pp. 491-508.

Рябченок Н.Л. Энергетическая эффективность тягового привода магистральных электровозов / Н.Л. Рябченок, Т.Л. Алексеева и др. // Изв. Транссиба. 2020. № 1 (41). С. 29–41.

Энергетическая эффективность в электрических цепях с полупроводниковыми приборами / Т.Л. Алексеева, Н.Л. Рябченок, Л.А. Астраханцев и др. // Вестник ЮУрГУ. Сер. Энергетика. 2020. Т. 20, № 2. С. 89–98. DOI: 10.14529/power200208.

Alekseeva T.L., Ryabchyonok N.L., Astrakhantsev L.A., Tikhomirov V.A., Astashkov N.P., Martusov A.L., Alekseev M.E. Parallel operation of an inverter with an electrical ac network IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. International Conference.

Алексеева Т. Л. Повышение эффективности рекуперации электрической энергии в электрические сети переменного тока / Т. Л. Алексеева, Н. Л. Рябченок, Л. А. Астраханцев, В. А. Тихомиров, М. Е. Алексеев // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2019. – Т. 62, № 2. – С. 86–97. — DOI: 10.26731/1813- 9108.2019.2(62). 86–97.

Пузина Е.Ю. Оценка остаточного ресурса тяговых трансформаторов Северного хода ВСЖД. Транспорт-2013: труды международной научно-практической конференции.- Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2013.-С. 173-175.

Пузина Е.Ю., Туйгунова А.Г., Худоногов И.А. Системы мониторинга силовых трансформаторов тяговых подстанций. Иркутск, 2020. – 184 с.

Закарюкин В. П. Моделирование несинусоидальных режимов систем тягового электроснабжения, оснащенных установками компенсации реактивной мощности / В. П. Закарюкин, А. В. Крюков, А. П. Куцый // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. - 2018. - № 1 (57). - С. 72-79.

Воронина Е.В., Куцый А.П. Повышение качества электрической энергии в системах электроснабжения железных дорог // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 118-125.

Черепанов А.В., Куцый А.П. Использование управляемых источников реактивной мощности в системах тягового электроснабжения. Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. Т. 20. № 9(116). С. 103-110.

Арсентьев Г.О., Булатов Ю.Н., Крюков А.В., Куцый А.П., Нгуен В.Х., Черепанов А.В., Чан З.Х., 2019. Управление режимами систем электроснабжения железных дорог на основе технологий интеллектуальных сетей (SMART GRID). Иркутск: ИрГУПС, pp: 412.

Grigoriev N.P., Klykov M.S., Trofimovich P.N., Tikhomirov V.A. Reduction of electrical energy losses of power transformers of 25 kv traction substations // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. International Conference on Transport and Infrastructure of the Siberian Region, SibTrans 2019. 2020. С. 012060.

Черепанов А.В., Куцый А.П., Хисамов А.Р. Влияние режимов систем внешнего электроснабжения на пропускную способность системы тягового электроснабжения // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2019. Т. 2. С. 8-14.

Published

2024-01-26

How to Cite

Бардушко, А. Ю., & Антон Павлович, К. (2024). INCREASING THE CAPACITY OF THE ELECTRIFIED SECTION OF THE YAKURIM – KIRENGA RAILWAY IN THE FUTURE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (4(22). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1548

Issue

Section

Energy, railway electrification