DETERMINATION OF THE CHANGE IN THE VALUE OF THE TOTAL FORCE IN THE TRANSVERSE DIRECTION DEPENDING ON THE RIGIDITY OF THE INTER-MEDIATE RAIL FASTENING
Keywords:
intermediate rail fasteners, total forces in the transverse direction, the nature of movement of the rolling stockAbstract
In the course of the work, calculations were carried out to determine the magnitude of the total forces in the transverse direction, depending on the magnitude of the vertical and horizontal stiffness of the intermediate rail fasteners within the circular curve. The calculation and analysis were performed using the Universal Mechanism software package. In particular, the UM Simulation module was used. As a result of computer modeling, the dependence of the change in transverse forces on the stiffness of the fasteners was determined. Three different stiffness values were adopted for the bonding of APC-4, of which two were boundary values, i.e. maximum and minimum. During the analysis of the results, it was revealed that the value of transverse forces decreases with increasing stiffness of rail fasteners, and increases again when a certain stiffness is reached. It is determined that the use of rail fasteners of minimum and maximum rigidity is ineffective in order to avoid increased wear on the elements of both the upper structure of the track and rolling stock. The optimal stiffness value was selected, at which the total forces in the transverse direction are minimal. It was 100 Mpa in the vertical direction and 130 Mpa in the horizontal direction. The data was presented as graphical dependencies. The result of the analysis makes it possible to more accurately study the interaction of the wheel-rail system when moving a wagon within a curved section of track and are of practical importance in the design and creation of rail fasteners.Keywords: intermediate rail fasteners, total forces in the transverse direction, the nature of movement of the rolling stock.
References
ОАО «Российские железные дороги». Распоряжение № 2288р от 14 ноября 2016 года. Инструкция по текущему содержанию железнодорожного пути. // Трудовой десант : сайт. URL: https://www.tdesant.ru/info/item/189 (дата обращения 17.12.2024 г.).
Железные дороги. Общий курс. Учебник / Филиппов М. М., Уздии М. М., Ефимен-ко Ю. И. и др.; Под ред. М. М. Филиппова. — 3-е изд., перераб. и Доп. — М.: Транспорт, 1981, 343 с.
Гапченко В.Ю. Рельсовые скрепления. [Текст] / В.Ю. Гапченко // Форум молодых ученых – 6(10) 2017 – 362 – 366 c.
Карпущенко Н.И., Величко Д.В. Обеспечение надежности железнодорожного пути и безопасности движения поездов. – Новосибирск: Изд-во СГУПСа, 2008. – 321 с.
Туманов, Д. О. Принятие решений при эксплуатации железнодорожного пути с учетом стоимости жизненного цикла / Д. О. Туманов, Д. А. Ковенькин, В. А. Подвербный // Наукосфера. – 2023. – № 5-2. – С. 335-343. – EDN GVJNDK.
Алтынников, Д. С. Жесткость и модуль упругости железнодорожного пути / Д. С. Алтынников, Д. А. Ковенькин // Безопасность транспорта и сложных технических систем глазами молодежи : Материалы Всероссийской молодежной научно-практической конфе-ренции, Иркутск, 10–13 апреля 2018 года. – Иркутск: Иркутский государственный универ-ситет путей сообщения, 2018. – С. 4-8. – EDN XUCYOT.
Обобщение мирового опыта тяжеловесного движения. Управление содержанием системы колесо-рельс / пер. с англ. под. ред. С. М. Захарова. М.: Интекст, 2017. 420 с.
ГОСТ 34078-2017. Прокладки рельсовых скреплений железнодорожного пути : из-дание официально : утвержден и введен в действие Приказом Федерального агентства по техническому регулированию и метрологии от 29 июня 2017 г. № 607-ст : введен впервые : дата введения 2018-01-01 / подготовлен Федеральным государственным унитарным пред-приятием «Всероссийский научно-исследовательский институт стандартизации и сертифи-кации в машиностроении» и ООО «Бюро по качеству «Технотест». – Москва : Стандартин-форм, 2017 – 27 с. – Текст : непосредственный.
Ковенькин, Д. А. Нормативно-технические требования к рельсовым скреплениям при обращении грузовых поездов с осевой нагрузкой 25 т/ось / Д. А. Ковенькин // Безопас-ность регионов - основа устойчивого развития. – 2014. – Т. 1-2. – С. 374-376. – EDN SZZXKX.