THE RESULTS OF THE ASSESSMENT OF THE FORCE EFFECT OF ROLLING STOCK ON A RAILWAY TRACK OPERATED WITH A RAIL DEFECT CODE 46.3
Keywords:
joint-free path, defect code 46.3, strain gauges, test, vertical force, Schlumpf methodAbstract
This article presents the results of an experiment conducted on the East Siberian Railway. The relevance of the work lies in the development of an integrated approach to reduce the intensity of crumpling of the rail head in the area of joints welded by the electrocontact method (defect code 46.3). At the experimental research site, the established speed of freight trains was assumed to be 40 km/h. The main purpose of the research was to identify and compare the force factors occurring both in the area of the defective weld and outside the defect area at the time of passage of the freight rolling stock. The vertical dynamic forces were estimated for a 1.1 mm rail defect. The test was carried out by the Schlumpf method, which consists in working with load cells. The load cells were located on the neutral axis of the rail neck from the outside and inside. The data was collected using a mobile analog-to-digital converter "QMBox 85". This device made it possible to continuously record the values of vertical dynamic forces at the time of rolling stock passage through the measured rail section. The measured parameters were processed using the QMLab software. An analysis of the results showed that vertical forces in a defective location increase by 30% compared to forces in a location without a defect. Based on the test results obtained, it is planned to develop a mathematical model of the rail that characterizes the stress state in the area of development of the code 46.3 defect under the influence of rolling stock.
References
Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на пери-од до 2035 года, утвержденная Распоряжением Правительства Российской Федерации от 27 ноября 2021 года № 3363-р.
Разработка новых методов определения силовых факторов воздействия подвижно-го состава на путь / Д. В. Шевченко, Я. О. Кузьмицкий, Т. С. Куклин [и др.] // Вестник Ин-ститута проблем естественных монополий: Техника железных дорог. – 2018. – № 1(41). – С. 38-51. – EDN YNWTHU.
Применение конечно-элементного анализа для совершенствования метода Шлюмпфа с целью снижения погрешности измерения боковой составляющей силы от вза-имодействия колёс подвижного состава и рельсов / В. С. Коссов, А. А. Лунин, Д. А. Кня-зев, М. В. Тимаков // Вестник транспорта Поволжья. – 2016. – № 4(58). – С. 57-62. – EDN WXQTAT.
Ковенькин, Д. А. Экспериментальные исследования по определению суммарных боковых сил в кривых участках пути со шпалами типоразмера 1 526 мм / Д. А. Ковенькин, Р. И. Живин // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2024. – № 3(83). – С. 78-90. – DOI 10.26731/1813-9108.2024.3(83).78-90.
Экспериментальное определение боковых сил в системе "колесо - рельс" при дви-жении поездов по горно-перевальному участку / А. П. Ресельс, Е. В. Филатов, Д. А. Ковенькин, Т. М. Баранов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирова-ние. – 2020. – № 1(65). – С. 75-84. – DOI 10.26731/1813-9108.2020.1(65).75-84.
Ливенцев, Е. А. Исследование влияния прохода думпкаров типа 2ВС-105 с осевой нагрузкой 23,5 ТС на участке пути Рудногорск – Коршуниха–Ангарская ВСЖД / Е. А. Ли-венцев, Е. В. Филатов, Д. А. Ковенькин // Проблемы и перспективы изысканий, проекти-рования, строительства и эксплуатации российских железных дорог : материалы всерос-сийской научно-практической конференции, Иркутск, 10–11 декабря 2007 года. Том 1. – Иркутск: ИрГУПС, 2007. – С. 15-22.
ГОСТ Р 55050-2012. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний. ОАО «ВНИИЖТ», 01.07.2013.
ГОСТ 34759-2021. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воз-действия на железнодорожный путь и методы испытаний. – Введ. 2022-02-01. – М. : Меж-гос. совет по стандартизации, метрологии и сертификации., М. Изд-во стандартов, 2021. – 32 cтр.