GAMIFICATION AS A DRIVER OF MANAGEMENT SYSTEM DEVELOPMENT BY THE STAFF
Keywords:
gamification, personnel management, motivation, Generation Y, Generation Z, engagement, HR-technologiesAbstract
The article discusses the use of gamification as a modern HR management tool focused on the needs of generations Y and Z. The authors analyze the theoretical foundations of gamification, including its key principles (motivation, status, reward), types (internal, external, behavior-changing) and functions (motivational, educational, adaptation, etc.). Particular attention is paid to methods for assessing the effectiveness of gamification, such as quantitative analysis (increased productivity, decreased turnover) and qualitative research (employee surveys).
Based on the conducted research, it was concluded that gamification is able to transform routine tasks into an exciting process, increasing employee engagement, motivation and productivity. The introduction of game mechanics into HR processes (training, adaptation, assessment) allows companies to adapt to the requirements of modern employees and strengthen corporate culture.
The article is intended for HR specialists, heads of organizations and researchers in the field of HR management.
References
Артамонова В.В. Геймификация как инструмент управления трудовой мотивацией : специальность 22.00.08 «Социология управления» : автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата социологических наук / Артамонова Виктория Владимировна : Байкальский государственный университет – Нижний Новгород, 2017 – 31 с.
Панычевный В.А. Геймификация в управлении персоналом: статья в журнале // Международный научный журнал «Символ науки. 2024. №11-2-1. С. 83-85.
Данилова, А. С. К вопросу о человеческом потенциале, как конкурентном преиму-ществе организации // В мире научных открытий. – 2014. – № 7-2(55). – С. 924-935.
Дудник, М. Д. Применение геймификации в маркетинговых стратегиях бизнеса // Вестник молодых ученых Санкт-Петербургского гос. Ун-та технологии и дизайна. – 2021. – № 1. – С. 117-122.
Зуева З.В. Зарубежный и отечественный опыт внедрения геймификации в систему управления персоналом современных компаний // Бизнес-образование в экономике знаний. 2021. - №2. - С. 59-63.
Круглов, Д. В. Цифровизация управления персоналом : учебник для вузов. 2025. - 102 с.
Лобанова, Т. Н. Управление персоналом. Мотивация и стимулирование трудовой деятельности : учебник и практикум для среднего профессионального образования. 2025. — 275 с.
Любина, В. А. Формирование корпоративного бренда компании как признака ее узнаваемости на рынке труда // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России. 2021. – Т. 10, № 1. – С. 11-17.
Матасова, И. В. Геймификация в жизни поколения Z // Экономика и общество Рос-сии: глобальные вызовы и национальные интересы : Материалы III научно-практической конференции с международным участием. 2023. – С. 115-117.
Петровых, Н. В. Геймификация как элемент развития персонала // Транспорт-ная инфраструктура Сибирского региона. 2019. – Т. 2. – С. 149-154.
Подопригора, А. Е. Влияние цифровизации на развитие системы оценки про-фессиональных компетенций // Молодая наука Сибири. 2022. – № 2(16). – С. 436-443.