FAIRYTALES AS AN EFFECTIVE MEANS TO DEVELOP ENGLISH LANGUAGE SKILLS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Anna Andreevna Bezgina Samara State Technical University
  • Milana Akhmetovna Chergizova Samara State Technical University

Keywords:

foreign language speech competence, methodology of teaching English, primary education, fairy tales, linguodidactics, educational standards, communicative competence

Abstract

The paper deals with the problem of searching for effective methods, techniques, and materials to form the foreign language speech competence in English classes at the elementary school level. The subject discussed is highly relevant due to the changing social demands, technological advances and the requirements of the latest Federal State Educational Standards (FSES) of the Russian Federation. The aim of the research is to experimentally prove the effectiveness of the formation foreign language speech competence by means of fairy tales in elementary school. To achieve this aim, the following research methods were used: study, analysis, and critical review of the research papers in the methods of foreign languages teaching and pedagogics fields. The article reveals the essence of the concept "speech competence” as a part of the foreign language communicative competence. It analizes the modern textbook “Spotlight-4”. As a result, a set of fairy tales relevant to the topics in the textbook were selected and introduced; also a complex of the exercises to the texts was designed.

References

Быкова Н.Н., Дули Дж., Поспелова М.Д., Эванс В. Английский язык. Английский в фокусе : учеб. Для 4 кл. общеобразоват. Учреждений. М.: Express Publishing: Просвещение, 2007. 168 с.

Бочарникова А.С., Ерёмина С.А. Использование сказки на уроках английского языка в средней школе // Филологический класс. 2017. №2 (48) С. 57–62.

Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 6 октября 2009 г. N 373). URL: https://docs.edu.gov.ru/document/75cb08fb7d6b269e9ecb078bd541567b/ (дата обращения: 29.04.2025).

Иванова Н.В. Роль сказки в развитие коммуникативности младших школьников в процессе обучения иностранному языку. Вестник РУДН. Серия: «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2007, № 1 (5). С. 101-106.

Конышева А.В. Игровой метод в обучении иностранному языку. СПб.: КАРО, 2008. 192 с.

Короткова И.П. Методика формирования лексической компетенции младших школьников посредством английского фольклора, 2012. 26 с.

Падей Е.В. Психолого-педагогические исследования формирования коммуникативной компетенции на начальном этапе обучения иностранному языку // Молодой ученый. 2013. № 2 (49). С. 388–390.

Чикишева О.В. Психолого-педагогические особенности детей младшего школьного возраста // Проблемы и перспективы развития образования (г. Пермь, май 2012 г.). Пермь: Меркурий, 2012. С. 90–92.

Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. М.: Еврошкола, 2004. 233 с.

Обухова Л.Ф. Детская возрастная психология. М.: ТЦ «Сфера», 2009. 358 с.

Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Ленская Е.А. Английский язык для маленьких: Книга для учителя. М.: Просвещение, 1994. 128 с.

Hymes, D. On Communicative Competence; in J. B. Pride and J. Holmes (eds.). - New York: Harmondsworth: Penguin, 1972. Р. 269-293.

Scrivener J. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. 3d ed. MacMillan, 2011. 416 р.

Van Ek J.A. Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg: CCC|CE, 1992, Vol. 2. 77 p.

Savignon S. J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, 1997. 272 р.

Published

2025-05-14

How to Cite

Bezgina, A. A. ., & Chergizova, M. A. . (2025). FAIRYTALES AS AN EFFECTIVE MEANS TO DEVELOP ENGLISH LANGUAGE SKILLS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1 (27). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/2140

Issue

Section

Topical issues of linguistics, intercultural communication and teaching of langu