CATEGORY MANAGEMENT AND PRODUCT SALES MANAGEMENT
Keywords:
Category management, trade, assortment, sales, retail chains, competitivenessAbstract
The article considers category management as a key tool for increasing the efficiency and competitiveness of sales activities of a trading company. The main functions of trade are analyzed, and the special role of essential goods in ensuring the stability of consumption and social security is highlighted. Based on statistical data, the contribution of the trade industry to Russia's GDP is discussed, as well as the dynamics of trade in food and non-food products and the revenue of the country's leading grocery retailers. Special attention is paid to modern approaches to the formation of product categories based on the analysis of consumer behavior and the composition of the receipt, which helps optimize assortment, reduce costs and increase the profitability of trade organizations. The problems of traditional category management are identified, related to the internal competition of goods and the dependence of the result on one manager, which increases the risks for business. A new model of category formation is proposed, focused on the structure of real demand, which makes it possible to create an assortment that best meets customer expectations. It is concluded that the application of this approach contributes to the growth of sales efficiency and competitiveness of the enterprise, allowing minimizing costs and ensuring sustainable development in modern market conditions.
As a result, it is concluded that the effectiveness of the sales activity of a trading company directly depends on the application of a modern approach to creating categories of goods closest to the consumer.
References
Иванов, Г. Г., Организация торговли (торговой деятельности): учебник / Г. Г. Иванов. – Москва: КноРус, 2024. – 222 с. – ISBN 978-5-406-12489-5. – URL: https://book.ru/book/954497 (дата обращения: 20.05.2025). – Текст: электронный.
Шадрин В. Г. Торговое дело: учебное пособие / В. Г. Шадрин, Е. Ю. Лобач. − Кемерово: КемГУ, 2016. − 94 с.
Рябкова, Д. С. Теоретические основы товароведения: учебное пособие / Д. С. Рябкова, О. В. Скрябина. – Омск: Омский ГАУ, 2020. – 91 с. Текст: электронный // Лань: электронно-библиотечная система. – Режим доступа: для авториз. пользователей. URL: https://e.lanbook.com/book/170271 (дата обращения: 20.05.2025)
Официальный сайт Федеральной службы государственной статистики URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/accounts (дата обращения: 20.05.2025)
Рябущенко О.А., Бородавко Л.С., Хоменко Г.А. Анализ страхового рынка в рамках реализации стратегии развития страховой деятельности / О.А Рябущенко, Л.С Бородавко, Г.А Хоменко // Baikal Research Journal. 2022. Т. 13. № 3. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=49440492 (дата обращения: 20.05.2025)
Новикова, Е. В., Основы товароведения продовольственных товаров: учебник / Е. В. Новикова. КноРус, 2025. – 576 с. URL: https://book.ru/book/957054 (дата обращения: 20.05.2025). – Текст: электронный.
Группа «Деловой профиль» URL: https://delprof.ru/press-center/open-analytics/top-krupneyshikh-riteylerov-rossii-rynok-rossiyskogo-setevogo-riteyla-2023/ (дата обращения: 20.05.2025)
Годовой отчет ПАО «Магнит» за 2024 год. URL: https://www.magnit.com/ru/shareholders-and-investors/results-and-reports/ (дата обращения 20.05.2025)
Годовой отчет ПАО «X5 Retail Group» за 2024 год. URL: https://www.x5.ru/ru/investors/financial-and-operational-results/ (дата обращения: 20.05.2025)
Годовой отчет ПАО «Лента» за 2024 год. URL: https://corp.lenta.com/ru/investors/publications/#tabs-results (дата обращения: 20.05.2025)
Есютина А.А. Розничные торговые сети: стратегия, экономика и управление: учебное пособие /кол.авторов;под ред. А.А. Есютина и Е.В. Карповой. КНОРУС, 2007. − 424 с.
Головань Е.И., Головань С.А., Оношко О.Ю. Исследование активных операций как угрозы экономической безопасности коммерческого банка/ Е.И Головань, С.А. Головань, О.Ю. Оношко. Известия Байкальского государственного университета. 2018. Т. 28. № 1. С. 105-113.
Келейникова С.В. Основы управления ассортиментом товаров: учебное пособие / С. В. Келейникова, С. М. Солдаткина, Е. В. Копылова [и др.]. КНОРУС, 2024. − 144 с.
Рубцова Н.В., Астраханцева А.С. Медиасистема университета и оценка эффективности ее функционирования / Н.В Рубцова, А.С Астраханцева. Вопросы теории и практики журналистики. 2022. Т. 11. № 2. С. 322-341.
Куликова Н. Р. Управление ассортиментом товаров / Н.Р. Куликова, Т.А. Трыкова, Н.С. Борзунова. АльфаМ, 2014. - 240 с.