A PROJECT TO IMPROVE THE EDUCATIONAL ACTIVITIES OF BACHELOR'S AND MASTER'S STUDENTS.
Keywords:
educational activity, education system, bachelor's degree, master's degree, problems, improvementAbstract
This article discusses the main features of teaching bachelor's and master's students. Shortcomings in educational activities in general have been identified, and measures for their improvement have been proposed. Currently, the relevance of higher education is still quite high, its availability is very important both for future employers and for students themselves, most of whom plan to find a job in promising and developed companies and organizations in the labor market. Of great importance at the moment is not only the availability of higher education, but also the level of knowledge and competencies of students, which they receive during their studies at universities. In order to improve their level of education and gain a more complete understanding of their specialty, students enroll in the Master's program. It is worth noting that to enter administrative and managerial positions, the presence of a master's degree is mandatory.
However, despite receiving a master's degree and diplomas, the main problem in the employment of young professionals (former students) is an insufficient level of practical skills. Unfortunately, quite often future candidates have no idea what exactly they will be doing according to their profession. It can be said that educational programs are more designed for a theoretical rather than a practical component. This is one of the main and most important disadvantages in academic activities, and as a result, it is a great risk for students themselves, who are uncompetitive in the labor market, especially at the very beginning of their professional activities.
Due to this problem, it is necessary to propose measures to improve the educational process of students in order to increase the effectiveness of their studies, as well as, subsequently, increase motivation for work.
Keywords: educational activity, education system, bachelor's degree, master's degree, problems, improvement.
References
Давыдов В.В. Теория развивающего обучения / Давыдов В.В. // М.: ИНТОР - 1996 г. -544 стр.
Зимняя И.А. Учебная деятельность — специфический вид деятельности [Электронный ресурс]: https://cyberleninka.ru/article/n/uchebnaya-deyatelnost-spetsificheskiy-vid-deyatelnosti
Частухина В.А. Бакалавриат – составная часть многоуровневой системы высшего образования [Электронный ресурс]: https://science-education.ru/article/view?id=1338
Магистратура: https://old.bigenc.ru/world_history/text/2151949
И.Н. Ким, С.В. Лисиенко О роли магистратуры в стратегическом развитии вуза [Электронный ресурс]: https://cyberleninka.ru/article/n/o-roli-magistratury-v-strategicheskom-razvitii-vuza
Ефимова Е.Г., Ахмедова А.В., Ситдикова Ю.Р. Профессиональные компетенции выпускников как гарантия трудоустройства [Электронный ресурс]: https://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/15360/1/978-5-8050-0607-5_2016_015.pdf
Танцура Т.А. Учебная деятельность студентов вуза в современных условиях образовательной среды [Электронный ресурс]: https://cyberleninka.ru/article/n/uchebnaya-deyatelnost-studentov-vuza-v-sovremennyh-usloviyah-obrazovatelnoy-sredy
Бондаренко О.В., Шайхутдинова О.Р. ПРОБЛЕМЫ В СФЕРЕ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И РЫНОК ТРУДА // Фундаментальные исследования. 2013. № 6-5. С. 1229-1233;
Симаева Н.П. Профессиональные компетенции студентов экономических и юридических специальностей: общее и особенное в содержании и условиях формирования [Электронный ресурс]: https://volsu.ru/upload/medialibrary/3e4/2_Simaeva.pdf 9.
Овсянникова Т.В. Высшее образование и рынок труда: к проблеме конкурентоспособности выпускников вузов // Мир науки. Социология, филология, культурология, 2017 №4, https://sfk-mn.ru/PDF/17SFK417.pdf
Ефимова Е.Г. Проблемы и перспективы формирования личностных и профессиональных компетенций молодых специалистов в процессе обучения и трудоустройства [Электронный ресурс]: https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/46634/1/klo_2017_115.pdf
Авраамова Е.М. Работодатели и выпускники вузов на рынке труда: взаимные ожидания [Текст] / Е.М. Авраамова, Ю.Б. Верпаховская // Социологические исследования, 2006. №4. C. 37-46. [Электронный ресурс]: https://www.demoscope.ru/weekly/2007/0291/analit01.php
Жигадло А., Пузиков В. Качество подготовки и трудоустройство молодых специалистов: социологический аспект [Текст] / А. Жигадло, В. Пузиков // Высшее образование в России. – 2007. – № 10. – С. 108-112. [Электронный ресурс]: https://cyberleninka.ru/article/n/kachestvo-podgotovki-i-trudoustroystvo-molodyh-spetsialistov-sotsiologicheskiy-aspekt
РБК Тренды. Как устроена система высшего образования в России в 2024 году [Электронный ресурс]: https://trends.rbc.ru/trends/education/66abb5669a794781a41ad130
Неводова И.А., Спиридонова Д.А., Баштовая В.И. Развитие профессиональных и личностных компетенций как фактор повышения конкурентоспособности молодого специалиста [Электронный ресурс]: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-professionalnyh-i-lichnostnyh-kompetentsiy-kak-faktor-povysheniya-konkurentosposobnosti-molodogo-spetsialista