Assessment of the impact of a freight wagon undercarriage on the rail-sleeper grid during operation using strain gauges

Authors

  • Kristina Valer'evna Aref’eva Irkutsk State Transport University
  • Lyubov’ Victorovna Martynenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

traffic safety, emergency situations, strain gauges, strain gages, deformations of the wheelset, vertical and lateral load systems

Abstract

Currently, traffic safety and compliance with the train schedule are the main objectives of JSC «Russian Railways». To achieve the main goal, it is necessary to perform a number of tasks for the timely identification and elimination of technically defective wagons that have failed under high dynamic loads during operation. This study is carried out in order to determine such loads using strain gauges installed on the wheelsets of the wagon, as well as to prevent the occurrence of accidents on the road. When testing wagons for reliability and safety at various speeds of movement and loads, one of the main measured values are the levels of impact on the track of the system of vertical and lateral loads transmitted by the wheel set to the railway track. Measurements of deformations of the wheelset of the wagon are carried out using strain gages that are glued to the wheels. The preparation of steel samples for the manufacture of compensation sensors for remote measurement of the stress-strain state of railway wheelset units is carried out in order to implement a program aimed at improving traffic safety of JSC «Russian Railways» and carry out measures to modernize and introduce technical diagnostic tools for rolling stock and track as a whole. The use of strain gauge wheelsets, which allow to measure vertical and lateral forces in the area close to the wheel-rail contact zone in the continuous movement mode is one of such measures.

Author Biographies

Kristina Valer'evna Aref’eva, Irkutsk State Transport University

Department of Wagons and wagon facilities

Lyubov’ Victorovna Martynenko, Irkutsk State Transport University

Assistant Professor of the Department of Wagons and wagon facilities

References

Лукин В.В., Анисимов В.Н., Котуранов В.Н. Конструирование и расчет вагонов. М. : УМЦ по образованию на ж.-д. трансп., 2011. 688 с.

Вериго М.Ф., Коган А.Я. Взаимодействие пути и подвижного состава. М. : Транспорт, 1986. 558 с.

Желнин Г.Г., Певзнер В.О., Шинкарев Б.С. Исследование зависимостей между показателями динамики подвижного со-става и воздействия его на путь // Труды ВНИИЖТ. 1975. № 542. С. 84–92.

Пирогова И.А. Рейтинг служб вагонного хозяйства, депо и ПТО дирекций инфраструктуры по итогам работы за I квар-тал 2021 г. // Вагоны и вагонное хозяйство. 2021. № 2 (66). С. 18–23.

Миколайчук Т.А. Эффективность использования современных средств диагностики подвижного состава // Научное со-общество студентов: междисциплинарные исследования : материалы XXIII междунар. студен. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2017. С. 162–167.

Вершинский С.В., Данилов В.Н., Хусидов В.Д. Динамика вагона. М. : Транспорт, 1991. 360 с.

Лукин В.В., Анисимов П.С., Федосеев Ю.П. Вагоны. Общий курс. М. : Маршрут, 2004. 424 с.

Грачева Л.О., Певзнер В.О., Анисимов П.С. Показатели динамики и воздействия на путь грузовых четырехосных ваго-нов при различных износах тележек и отступлениях от норм содержания в прямых участках пути // Труды ВНИИЖТ. 1976. № 549. С. 4–25.

Ромен Ю.С., Николаев В.Е. Исследование влияния детерминированных неровностей пути в плане на уровень боковых сил при движении грузового вагона // Проблемы механики железнодорожного транспорта. Киев : Наук. думка, 1980. С. 40–42.

Кудрявцев Н.Н. Динамические нагрузки ходовых частей грузовых вагонов. М. : Транспорт, 1977. 143 с.

Кудрявцев Н.Н. Исследования динамики необрессоренных масс вагонов. М. : Транспорт, 1965. 168 с.

Шахунянц Г.М. Железнодорожный путь. М. : Транспорт, 1987. 479 с.

Нагорная Ж.А. Текущее содержание пути. М. : Маршрут, 2006. 62 с.

Тихомиров В.И. Содержание и ремонт железнодорожного пути. М. : Транспорт, 1969. 344 с.

Амелин С.В., Дановский Л.М. Путь и путевое хозяйство. М. : Транспорт, 1972. 214 с.

Скалов А.Д., Коваль В.А. Методика исследования вертикальных и боковых сил при износных испытаниях рельсов // Вестник ВНИИЖТ. 1980. № 6. С. 15–20.

Инновационные вагоны и проблемы их взаимодействия с элементами инфраструктуры / В.Н. Филиппов, А.В., Смоль-янинов И.В. Козлов и др. // Безопасность движения поездов : материалы XVII науч.-практ. конф. М. : МИИТ, 2016. С. 68–73.

Мямлин С.В. Моделирование динамики рельсовых экипажей. М. : Новая идеология, 2002. 240 с.

Кузович В.М. Динамическая нагруженность специализированных вагонов в криволинейных участках пути : дис. … канд. техн. наук. М., 2010. 211 с.

ГОСТ 34759-2021. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний. Введ. 2023–02–01 с правом досрочного применения. М. : Российский институт стандартизации, 2021. 31 с.

Published

2023-08-11

How to Cite

Арефьева, К. В., & Мартыненко, Л. В. (2023). Assessment of the impact of a freight wagon undercarriage on the rail-sleeper grid during operation using strain gauges. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(78), 145-155. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1049

Most read articles by the same author(s)