Analysis of the reconstruction of curved sections of the track when replacing curved track switches produced by “VAE” (Riga)

Authors

  • Viktoriya V. Romanenko The Belarusian State University of Transport

Keywords:

railway, switch, reconstruction of curved sections of the track, switch curve, displacement value

Abstract

To date, the Belarusian railway operates 24 curved switches manufactured by “VAE” (Riga). The main difference between these switches is the individuality of their design, which is fundamentally different from the design of standard switches. Switches have been in operation since 1999, and have proven themselves to be positive recommend. But when the service life of switches ends, the question on their replaceability naturally arises. The problem is that today “VAE” does not plan to certify its products in accordance with the requirements of TR CU 003/2011 “Оn the safety of railway transport infrastructure”. There are 7 crosses and 16 stock rails with points available for these switches in the maintenance sections. If it is not possible to purchase switches manufactured by “VAE”, they will need to be replaced with either single ordinary switches or standard curved ones. Standard curved switches are produced by switch plants located on the territory of the Russian Federation and have certificates of compliance with the requirements of TR CU 003/2011. However, compared to switches manufactured by “VAE”, Russian switches are made only with specific radii of constant curvature, and not with the radii of the curves in which these switches are inscribed at stations. Replacing curved “VAE” switches with standard switches increases the cost of repairs several times and entails rearrangement of the tracks according to a new axis, up to the reconstruction of the entire yard neck.

References

Технический регламент Таможенного союза 003/2011 «О безопасности инфраструктуры железнодорожного транспорта» : утв. решением комиссии Таможенного союза от 15 июл. 2011 г. № 710.

Каталог-справочник стрелочной продукции для железных дорог. Новосибирск : Новосибирский стрелочный завод, 2007. URL: https://files.stroyinf.ru/Data2/1/4293806/4293806254.pdf/ (дата обращения: 01.09.2020).

Новакович В.И. Конструкции верхнего строения пути, обеспечивающие повышенную безопасность движения // Путь и путевое хозяйство. 2019. № 11. С. 20–22.

Гришан А.А. Плавность хода поездов и комфорт пассажиров на участках скоростного и высокоскоростного движения // Путь и путевое хозяйство. 2019. № 9. С. 2–3.

Глюзберг Б.Э. Модернизация и совершенствование стрелочных переводов // Железнодорожный транспорт. 2015. № 7. С. 54–57.

Испытательный центр взаимодействия экипажа и пути железных дорог // ИЦ ВЭИП : сайт. URL: http://www.ic-veip.ru/work/vae/ (дата обращения: 01.09.2020).

Глюзберг Б.Э. Параметры, обеспечивающие плавность проезда подвижного состава по стрелочным переводам // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. 2012. Т. 5, № 5 (5). С. 41–45.

Патласов А.М., Токарев С.А., Патласов Е.А. Установление допустимых скоростей движения поездов по криволинейным стрелочным переводам // Наука и прогресс транспорта. 2016. № 2 (62). С. 98–108.

Глюзберг Б.Э. Стрелочные переводы для строящихся высокоскоростных линий // Современные проблемы проектирования, строительства и эксплуатации железнодорожного пути : тр. XIV Междунар. науч.-практ. конф. М. : МГУПС, 2017. С. 137–138.

СТП 09150.56.010-2005 Текущее содержание железнодорожного пути. Технические требования и организация работ : утв. приказом начальника Белорус. ж.-д. от 29.06.2006 № 221Н. Минск, 2006. 284 с.

Влияние геометрических параметров железнодорожного пути на величину эквивалентной коничности колесной пары / А.А. Киселев и др. // Изв. Петербур. ун-та путей сообщения. 2019. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-geometricheskih-parametrov-zheleznodorozhnogo-puti-na-velichinu-ekvivalentnoy-konichnosti-kolesnoy-pary (дата обращения: 24.02.2021).

Правила технической эксплуатации железной дороги в Республике Беларусь : утв. постановлением Министерства трансп. и коммуникаций Республики Беларусь 25.11.2015 № 52. Введ. 01.06.16. Минск : Министерство транспорта и коммуникаций, 2016. 351 с.

Бринь М.Я., Канашин Н.В., Полетаев В.И. Расчет элементов и разбивка железнодорожных кривых : учеб. пособие. СПб. : Петерб. гос. ун-т путей сообщ., 2008. 36 с.

Довгелюк Н.В., Ахраменко Г.В., Вербило В.А. Реконструкция железных дорог: учеб. пособие. Гомель : БелГУТ, 2017. 339 с.

Турбин И.В. Подбор параметров проектной кривой в декартовой системе координат : учеб. пособие. М., 2003. 32 с.

Патласов А.М. Укладка стрелочных переводов на железобетонных брусьях в кривых участках пути // Вестн. Белорус. гос. ун-та трансп: Наука и транспорт. 2002. № 2 (5). С. 25–28.

Казначеев Е.А. Плавность хода поездов в кривых малых радиусов // Путь и путевое хозяйство. 2018. № 7. С. 10–12.

Причины нарушения плавности хода поездов / А.В. Романов и др. // Путь и путевое хозяйство. 2020. № 7. С. 29–31.

Published

2021-04-29

How to Cite

Романенко, В. В. (2021). Analysis of the reconstruction of curved sections of the track when replacing curved track switches produced by “VAE” (Riga). Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(69), 127-135. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/115