The achieved result of the introduction of the universal accelerometric control station and further prospects for determining railcar wheel thread defects

Authors

  • Aleksandr S. Adadurov
  • Veronika I. Fyodorova
  • Oleg A. Suslov
  • Aleksei V. Nerezkov
  • Andrei V. Lesnikov

Keywords:

wheel thread defect, diagnostic system, rolling stock, railway track, comprehensive diagnostic center

Abstract

The article describes the methodology of the main defects’ occurrence on the wheel thread and presents a modern technology of determining and diagnosing these defects under way, based on the accelerometric and acoustic emission method. The technology is a station of accelerometric universal control, operated throughout the public railways of "Russian Railways" OAO. The station allows you to detect wheel thread defects with accuracy to the side of a particular wheel of the railcar and quickly transmit data to the operator at the railcar check station (RCS). The system eliminates the human factor in the part of the wheelset inspection by the railcars inspectors at the RCS. The view and description of the capabilities of an integrated diagnostic center that collects all the technical information from each system, which allows you to further download various information in a convenient form for the user and also allows you to download the performance analysis. The integrated diagnostic center also allows monitoring the operation of 80 systems in real time and notifying responsible specialists of malfunctions on time. The article also describes the further development of the system and the integrated diagnostic center in terms of expanding the functionality of the system to equip it with strain gauges for determining the load of rolling stock and developing predictive models to predict the development of wheel thread defects.

References

Коссов В.С., Коссов В.С. Контактные задачи железнодорожного транспорта. М. : Машиностроение, 2004. 496 с.

Картер Ф. О действии Ведущего колеса локомотива // Труды Лондонского королевского общества. 1926. Т. 112. С. 151.

Картер Ф. Об устойчивости движущегося локомотива // Труды Лондонского королевского общества. 1928. Т. 121. С. 585–611.

Гарг В.К., Дуккипати Р.В. Динамика подвижного состава. М. : Транспорт, 1988. 391 с.

Калкер Д., Браун А. Обзор теории контакта качения колеса с рельсом. В общей проблеме контакта при качении // Труды Американского общества инженеров-механиков. Подразделение прикладной механики. 1980. Т. 40. С. 77–92.

Калкер Д. Обзор теории контакта качения колеса с рельсом // Динамика автомобильных систем. 1979. Т. 8. С. 317–379.

Калкер Д. Расчет износа колесных рельсов с помощью программы CONTACT // Механика контакта и износ рель-совой колесной системы. Гладуэлл ; Гонем ; Калоусек, 1987. С. 3–26.

Орлова А.М., Савушкин Р.А., Федорова В.И. Разработка улучшенного профиля колеса для грузового вагона. Теоретическое обоснование // Вестник ВНИИЖТ. 2018. Т. 77(5). С. 269–279.

Ромен Ю.С., Бороненко Ю.П. Гармонизация профилей рельса и колесной пары // Вестник ВНИИЖТ. Т. 75, № 4. С. 201–206.

Федорова В.И., Орлова А.М., Определение основных характеристик взаимодействия колеса с рельсом для разра-ботки улучшенного профиля колеса грузового вагона // Транспорт: проблемы, идеи перспективы : сб. тр. LXXVII Всерос. науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых. СПб., С. 126–130.

Коган А.Я. Воздействие на путь поездов, имеющих в своем составе вагоны с ползунами на колесных парах // Вестник ВНИИЖТ. 2014. № 3. С. 3–7.

Гарипов Д.С., Кудюров Л.В. Динамика вагонного колеса, имеющего ползун // Вестн. транспорта Поволжья. 2010. № 3 (23). С. 64–70.

Сладковский А.В., Погорелов Д.Ю. Исследование динамического взаимодействия в контакте колесо – рельс при наличии ползунов на колесной паре // Вісник Східноукраїнського національного університету. 2008. № 5. С. 88–95.

Ададуров А.С., Тюпин С.В., Лапин А.М. Техническая диагностика колесных пар: современные методы и средства выявления дефектов // Техника железных дорог. 2013. № 4. С. 32–35.

Матяш Ю.И., Сосновский Ю.М. и др. Повысить достоверность диагностирования технического состояния грузо-вых вагонов // Вагоны и вагонное хозяйство. 2017. № 3 (51). С. 45–46.

Пост комплексного контроля как инновационный подход к диагностике ходовой части вагона / А.С. Ададуров, Р.Ю. Бушуев и др. // Вагоны и вагонное хозяйство. 2015. № 4. С. 24–27.

РД ВНИИЖТ 27.05.01-2017. Руководящий документ по ремонту и техническому обслуживанию колесных пар с буксовыми узлами грузовых вагонов магистральных железных дорог колеи 1520 (1524) мм. Введ. 2018–01–01.

Ададуров А. Автоматизированная система контроля за работой специального подвижного состава // Бюл. объедин. учен. совета ОАО «РЖД». 2016. № 6. С. 29–35. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=28351488 (дата обращения 04.12.2020).

Веревкина О., Шапашал А., Кравец А. Технические средства обеспечения безопасности на железнодорожном транспорте. Ростов н/Д : Изд-во РГУПС, 2009. С. 15–33.

ГОСТ Р 55050-2012 Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний. Введ. 2013–07–01. М. : Стандартинформ, 2013. 25 с.

Published

2021-04-29

How to Cite

Ададуров, А. С., Федорова, В. И., Суслов, О. А., Нерезков, А. В., & Лесников, А. В. (2021). The achieved result of the introduction of the universal accelerometric control station and further prospects for determining railcar wheel thread defects. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(69), 192-199. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/124