Evaluation of qualitative and quantitative characteristics of the “locomotive – railcar – track” system using a mathematical model to determine the derailment probability

Authors

  • Vasilii N. Zheleznyak Irkutsk State Transport University
  • Lyubov’ V. Martynenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

“locomotive – railcar – track” system, derailment, traffic safety, transportation system parameters, quantitative and qualitative characteristics, mathematical model for determining the probability of railcar derailment

Abstract

The article considers measures aimed at improving the safety of rolling stock movement through the rational use of information obtained from the complex of traveling (train) experimental laboratories of the East-Siberian railway: traction and power; track measuring; brake testing; "wheel set and axle box". Each of these laboratories allows you to get real and reliable, for the present, information about the state of rolling stock and track technical systems. In order to simplify the search for faults that may trigger a derailment, it is proposed to divide the system into three separate parts in the created logical relationship of the “locomotive–railcar–track” system in order to identify violations during operation that may be involved in the derailment. Detected deviations of the transport system parameters are analyzed, determining the involvement of a particular object in a particular derailment. In this analysis, one must have a list of possible defects (six faults are highlighted), which make it possible to assess their technical condition and the degree of involvement in the derailment. Quantitative and qualitative characteristics of the "locomotive–railcar–track" system were taken from each section of the derailment and added to in the table as separate parameters, according to which the relative measure of involvement in the derailment was calculated using a mathematical model. First of all, the identified significant defects were characterized by deviations from the standard ones, which could be relative or absolute deviations.

The obtained calculated parameters were graphically presented as the dependence of the relative measure of involvement in the derailment on the number of parameters (defects) under consideration.

References

Вериго М.Ф., Коган А.Я. Взаимодействие пути и подвижного состава. М.: Транспорт, 1986. 560 с.

Грачева Л.О., Певзнер В.О., Анисимов П.С. Показатели динамики и воздействия на путь грузовых четырехосных вагонов при различных износах тележек и отступлениях от норм содержания в прямых участках пути // Сб. науч. тр. ВНИИЖТ. Вып. 549. М.: Транспорт, 1976. С. 4–25.

Гребенюк П.Т., Долганов А.Н., Некрасов О.А., Лисицын А.Л., Стромский П.П., Боровиков А.П., Чукова Т.С., Григоренко В.Г., Первушина В.М. Правила тяговых расчетов для поездной работы // М.: Транспорт, 1985. 287 с.

Доронин И.С. Расчет шейки оси колесной пары на продольную нагрузку // Вестник ВНИИЖТ, 1978. С. 33–34.

Ершков О.П. Расчет рельса на действие боковых сил в кривых // Тр. ЦНИИ МПС. Вып. 192. М.: Трансжелдориздат, 1960. С. 5–58.

Желнин Г.Г., Певзнер В.О., Шинкарев Б.С. Исследование зависимостей между показателями динамики подвижного состава и воздействия его на путь // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 542. М.: Транспорт, 1975. С. 84–92.

Жуков И.В. Автономное устройство регистрации расширяет возможности испытательных поездов (Вагон тормозоиспытательный) // Вагоны и вагонное хозяйство. Приложение к журналу «Локомотив», М.: 2019. №1(49). С. 40–41.

Комиссаров А.Ф. Итоги работы проектно-конструкторского бюро вагонного хозяйства за 2018 год // Вагоны и вагонное хозяйство. Приложение к журналу «Локомотив», М.: 2019. №1(49). С. 5–6.

Кудрявцев Н.Н. Исследования динамики неподрессоренных масс вагонов // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 287. М.: Транспорт, 1965. 168 с.

Кузович В.М. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по теме «Динамическая нагруженность специализированных вагонов в криволинейных участках пути». Москва, 2010, 211 с.

Кудрявцева Н.Н. Динамические нагрузки ходовых частей грузовых вагонов // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 572. М.: Транспорт, 1977. 144 с.

Кудрявцев Н.Н. Исследования динамики неподрессоренных масс вагонов // Тр. ВНИИЖТ. Вып. 287. М.: Транспорт, 1965. 168 с.

Лукин В.В., Анисимов В.Н., Котуранов В.Н. Конструирование и расчет вагонов: учебник, 2-е изд., перераб. и доп. М.: ФГОУ «Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте», 2011. 688 с.

Лысюк В.С. Причины и механизмы схода колеса с рельса. М: Транспорт, 2002. 215 с.

Скалов А.Д., Коваль В.А. Методика исследования вертикальных и боковых сил при износных испытаниях рельсов // Вестник ВНИИЖТ, 1980. № 6. 216 с.

Ромен Ю.С., Николаев В.Е. Исследование влияния детерминированных неровностей пути в плане на уровень боковых сил при движении грузового вагона // Проблемы механики железнодорожного транспорта. Киев: Наукова думка, 1980. С. 40–42.

Рудановский В.М. Методика определения причин сходов подвижного состава в условиях неопределённостей // Вестник ВНИИЖТ, 2011. № 4. 10–15 с.

Шахуняц Г.М. Железнодорожный путь. Москва: Транспорт, 1987. 479 с.

Published

2021-04-29

How to Cite

Железняк, В. Н., & Мартыненко, Л. В. (2021). Evaluation of qualitative and quantitative characteristics of the “locomotive – railcar – track” system using a mathematical model to determine the derailment probability. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(69), 241-247. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/131

Most read articles by the same author(s)