Methodology of making design decisions to change the appearance and capacity of a multimodal transport hub

Authors

  • Marina Victorovna Nechiporuk Far Eastern State Transport University
  • Vladimir Alexndrovich Anisimov Saint Petersburg State Transport University named after Emperor Alexander I

Keywords:

transport infrastructure, multimodal transport hub, rail and sea transport, carrying capacity, throughput capacity, appearance and capacity of a multimodal transport hub, technical and technological parameters, methods of making design decisions, development strategy

Abstract

The stable trend of growth in export transportation of fuel and energy cargo in the direction of the ports of the Pacific coast of the Russian Federation Far East requires a significant increase in the capacity of the transport infrastructure of the Eastern Polygon, especially in the current geopolitical situation. In this regard, the task of effectively using the existing reserves of freight and throughput capacity of railway and sea transport facilities, their comprehensive development based on the balance of parameters that determine the capacity of the railway and sea port infrastructure, is of particular relevance. To solve this problem, a methodology has been developed of making design decisions to change the appearance and capacity of a multimodal transport hub, taking into account the interaction of railway and sea transport facilities and the reliability of their functioning. The methodology of structural system analysis, systems theory, decomposition principle, set theory, fundamentals of graph theory and reliability theory were applied as well as the methods of system analysis, mathematical modeling of processes and systems, decision making, dynamic programming, multicriteria optimization and economic assessment of the effectiveness of design solutions. The relevance is substantiated of the task of effectively using the existing reserves of the railway and sea port infrastructure carrying and throughput capacity and its comprehensive development based on the balance of technical and technological parameters that determine the appearance and capacity of railway and sea transport facilities, taking into account their interaction and reliability of operation. The developed methodology makes it pjssible to form an area of effective strategies for the development of a multimodal transport hub for making decisions on changing the appearance and capacity of railway and sea transport facilities, taking into account their interaction and operation reliability.

Author Biographies

Marina Victorovna Nechiporuk, Far Eastern State Transport University

Assistant Professor of the Department of Technology of Transport Processes and Logistics

Vladimir Alexndrovich Anisimov, Saint Petersburg State Transport University named after Emperor Alexander I

Doctor of Engineering Science, Associate Professor, Professor of the Department of Railway Research and Design

References

Стратегия пространственного развития Российской Федерации на период до 2025 года : утв. распоряжением Правительства Рос. Федерации от 13.02.2019 г. № 207-р (ред. 30.09.2022). Доступ из справ.-правовой системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Об утверждении формы внутренней статистической отчетности ДО-5ВЦ «Отчет о наличии задержанных в продвижении составов грузовых поездов и вагонов в них» : распоряжение ОАО «РЖД» от 04.09.2012 № 1764р (ред. 19.09.2018). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Регламент взаимодействия между региональными подразделениями функциональных филиалов ОАО «РЖД» при организации вынужденного временного отставления от движения грузовых поездов, следующих на припортовые железнодорожные станции и пограничные переходы Дальневосточной железной дороги : утв. и.о. начальника Дальневосточной железной дороги от 21.10.2019 №ДВОСТ-702/пд.

Методологические основы проектирования этапного развития облика и мощности мультимодальной транспортной сети / С.М. Гончарук, В.А. Анисимов, Н.С. Нестерова и др. Хабаровск : ДВГУПС, 2012. 227 с.

Анисимов В.А., Нечипорук М.В. Модель взаимодействия железнодорожного и морского транспорта для повышения эффективности мультимодальных перевозок // Изв. Петербург. ун-та путей сообщения. 2014. № 3 (40). С. 9–15.

Нестерова Н.С. Методология проектирования мультимодальной транспортной сети : дис. … д-ра техн. наук. СПб., 2017. 387 с.

Нечипорук М.В., Анисимов В.А. К вопросу использования сбалансированной системы показателей при моделировании взаимодействия железнодорожного и морского транспорта в мультимодальном транспортном узле // Транспорт Урала. 2014. №3 (42). С. 13–17.

Козлов И.Т. Пропускная способность транспортных систем. М. : Транспорт, 1985. 214 с.

Грунтов П.С. Эксплуатационная надежность станций. М. : Транспорт, 1986. 247 с.

Макромоделирование транспортных узлов / П.А. Козлов, Н.А. Тушин, В.Ю. Пермикин и др. // Железнодорожный транспорт. 2015. № 10. С. 38–40.

Многоподходное имитационное моделирование // AnyLogic : сайт. URL: https://www.anylogic.ru/use-of-simulation/multimethod-modeling/ (Дата обращения 10.10.2023).

Король Р.Г., Балалаев А.С. Имитационное моделирование системы «Железнодорожная станция – морской порт» на примере Владивостокского транспортного узла // Вестн. гос. ун-та морского и речного флота им. адмирала С.О. Макарова. 2015. № 3 (31). С. 209–216.

Нечипорук М.В., Анисимов В.А. Имитационное моделирование развития Ванино-Совгаванского мультимодального транспортного узла // Бюл. результатов науч. исслед. 2022. № 3. С. 73–88.

Гавриленков А.В. Основы теории принятия решений в проектировании железных дорог : дис. … д-ра техн. наук. М., 1989. 375 с.

Изыскания и проектирование железных дорог / И.В. Турбин, А.В. Гавриленков, И.И. Кантор и др. М. : Транспорт, 1989. 478 с.

Подвербный В.А. Принятие решений в многокритериальных недетерминированных задачах проектирования железных дорог : дис. … д-ра техн. наук. М., 2001. 420 с.

Ефименко Ю.И. Обоснование этапности развития железнодорожных станций и узлов : автореф. дис. … д-ра техн. наук. СПб, 1992. 50 с.

Макарочкин A.M., Дьяков Ю.В. Использование и развитие пропускной способности железных дорог. М. : Транспорт, 1981. 287 с.

Турбин И.В. Развитие метода формирования оптимальных схем овладения перевозками // Совершенствование проектирования трассы железных дорог : межвуз. сб. науч. тр. М., 1984. Вып. 750. С. 3–7.

Лившиц В.Н. Выбор оптимальных решений в технико-экономических расчетах. М. : Экономика, 1971. 254 с.

Васильева Е.М., Левит Б.Ю., Лившиц В.Н. Нелинейные транспортные задачи на сетях. М. : Финансы и статистика, 1981. 104 с.

Барлоу Р., Прошан Ф. Математическая теория надежности. М. : Советское Радио, 1969. 488 с.

Барлоу Р., Прошан Ф. Статистическая теория надежности и испытания на безотказность. М. : Наука, 1984. 327 с.

Published

2023-12-29

How to Cite

Нечипорук, М. В., & Анисимов, В. А. (2023). Methodology of making design decisions to change the appearance and capacity of a multimodal transport hub. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (4(80), 78-87. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1434