Changes in the operation of locomotives on the railway sections of the Eastern polygon

Authors

  • Artyom A. Vlasenskii OAO «RZD» Transportation control center at the Eastern polygon
  • Georgii I. Sukhanov Irkutsk State Transport University
  • Anton V. Suprunovskii Irkutsk State Transport University
  • Irina G. Belozerova Far Eastern State Transport University

Keywords:

railway transport, Eastern polygon, traction resources, locomotive turnover

Abstract

The Eastern polygon is a key transport artery of the Russian Federation that allows the delivery of various goods to the Asia-Pacific region. This direction is promising within the framework of the tasks set by the government for the country's economic growth. At the moment, the priority task has become the organization of heavy traffic on the railway network of the Eastern polygon. This, in turn, requires a revision of the approach to the organization of a number of indicators of operational work. One of these parameters is the number of scheduled technical inspections of locomotives. When using machines of a new type, it becomes possible to reduce the amount of maintenance. This will increase the length of the locomotive's mileage and, as a result, reduce the number of stops at technical stations. The article discusses the options for the operation of locomotive runs on the Eastern polygon. Among them, the most problematic ones were identified that affect the operational performance of work, namely, increase the number of maintenance. This entails an increase in detention at the stations, and in some cases requires the supply of additional traction units at the station. The paper proposes a modified scheme of locomotive operation in the sections of the Eastern polygon, which will eliminate maintenance at the Karymskaya station and will make it possible to increase the length of the locomotive mileage. This proposal will allow more efficient use of both traction resources and the operating time of locomotive crews.

References

Осьминин А.Т. Увеличение пропускных и провозных способностей за счет повышения эффективности пере-возочного процесса и транспортного обслуживания / А.Т. Осьминин // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО РЖД. 2018. № 2. С. 14–31.

Власенский А.А. Восточный полигон: реализуя пилотный проект // Железнодорожный транспорт. 2017. № 11. С. 11–16.

Власенский А.А. Региональный центр управления перевозками: структура и задачи // Железнодорожный транспорт. 2016. № 6. С. 45–48.

Стратегия развития железнодорожного транспорта в РФ до 2030 года. Программа развития тяжеловесного дви-жения. Утверждена Распоряжением Правительства РФ от 17 июня 2008 г. № 877-р.

Технология управления тяговыми ресурсами на Восточном полигоне, утверждённая распоряжением ОАО «РЖД» № 2014р от 3 октября 2017 г.

Зобнин В.Л. Технологический процесс работы центра управления перевозками восточного полигона (ЦУП ВП) / В.Л. Зобнин, А.Т. Осьминин, Е.А. Сотников, М.А. Осьминин // Вестник научно-исследовательского института железно-дорожного транспорта. 2017. Т. 76. № 3. С. 146–152.

Хоменко А.П. Экспертный взгляд на развитие Восточного полигона / А.П. Хоменко, В.А. Начигин, В.В. Криво-ротова // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2017. Т. 1. С. 39–40.

Единый технологический процесс работы Восточного полигона, утверждённый распоряжением ОАО «РЖД» № 3089/р от 30 декабря 2019 г.

Единый технологический процесс Восточно-Сибирской железной дороги филиала ОАО «РЖД»: распоряжением первого заместителя начальника Восточно-Сибирской железной дороги № ВСЖД-433р от 2 мая 2017 г.

Худоногов А.М. Зональные особенности распределения эксплуатационной надежности предельно нагруженного оборудования электровозов / А.М. Худоногов, Е.Ю. Дульский, П.Ю. Иванов // Разработка и эксплуатация электротехни-ческих комплексов и систем энергетики и наземного транспорта: материалы третьей международной научно-практической конференции, Омск, 06 декабря 2018 года. Омск: Омский государственный университет путей сообщения, 2018. С. 311–318.

Суханов Г.И. Оценка эксплуатационной работы станции в условиях оптимизации тяговых плеч локомотивов / Г.И. Суханов, А.В. Супруновский, Н.В. Давыдова // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2019. Т. 1. С. 93–103.

Валинский О.С. Восточному полигону – особое внимание! / О.С. Валинский // Локомотив. 2020. № 3(759). С. 2–4.

Гусаченко Н.В. Восточная подмена не удалась: пассажиры не помогли грузам / Н.В. Гусаченко // РЖД-Партнер. 2021. № 3-4. С. 28–31.

Светлакова Е.Н. Организация пропуска тяжеловесных поездов на полигоне Забайкальской железной дороги / Е.Н. Светлакова // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2017. Т. 1. С. 205–210.

Дульский Е.Ю. Зональная система повышения надежности электрических машин тягового подвижного состава / Е.Ю. Дульский, П.Ю. Иванов, Е.М. Лыткина. Москва: Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте, 2018. 483 с.

Русин Д.Л. Организация полигонной системы управления тяговым подвижным составом / Д.Л. Русин // Иннова-ционный транспорт. 2019. № 4(34). С. 57–63. DOI 10.20291/2311-164X-2019-4-57-63.

Самуйлов В.М. Транспортная стратегия развития Восточного полигона / В.М. Самуйлов, В.Б. Солохов // Иннова-ционный транспорт. 2021. № 1(39). С. 16–19. DOI 10.20291/2311-164X-2021-1-16-19.

Фрольцов В.Д. Планирование тяговых ресурсов на Восточном полигоне / В.Д. Фрольцов, А.Б. Шабунин, В.Г. Матюхин // Локомотив. 2019. № 3(747). С. 6–10.

Published

2021-07-25

How to Cite

Власенский, А. А., Суханов, Г. И., Супруновский, А. В., & Белозерова, И. Г. (2021). Changes in the operation of locomotives on the railway sections of the Eastern polygon. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(70), 154-161. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/171