PROSPECTS FOR THE USE OF SOLDERED JOINTS IN BRIDGE CONSTRUCTION

Authors

  • Andrey Alekseevich Vorozhbit Siberian State Transport University

Keywords:

soldered connection, tubular elements, tension, soldering, metal connections, superstructure, load-bearing capacity

Abstract

The main method of connecting metal elements in bridge construction is welding. This process is very labor-intensive and requires high accuracy, and also entails the formation of fatigue cracks. This problem can be solved by soldering. The main difference between soldering and welding is that when the metal is soldered, it does not melt and its structural connections are not broken. This method of connection can be used in various cases: strengthening the walls of the main beam by setting metal linings with soldering and localization of fatigue cracks by induction heating of the crack mouth with subsequent forging, connecting reinforcing lashes and the pipes are tight.

In pedestrian bridges made of tubular elements, where pipes can be connected in tension, soldering can serve as a significant reinforcement of the connection to increase the load-bearing capacity of the structure.

The article presents the results of the study of soldering as a method of connecting metal elements in bridge construction in the form of experiments, empirical calculations and calculations in specialized software systems.

References

Овчинников И.И., Караханян А.Б., Овчинников И.Г., Скачков Ю.П. Современные пешеходные и велосипедные мосты (основные концепции проектирования и примеры). Пен-за: ПГУАС, 2018. 140 с.

Саламахин П.М. Проектирование мостовых и строительных конструкций. М.: Изд-во КноРус, 2011. 416 с.

Кулик Т.А. Словарь-справочник по сварке. Киев: Наукова думка, 1974. 195 с.

Схиртладзе А.Г. Технологические процессы в машиностроении. М.: Высшая школа, 2007. 928 с.

Блинов Д.С., Алешин В.Ф. Соединения деталей по сопрягаемым цилиндрическим поверхностям. LAP Lambert Academic Publishing, 2012. 64 с.

Протасов А.В., Зайдес С.А. Надёжность крупногабаритных соединений с гарантиро-ванным натягом. LAP Lambert Academic Publishing, 2011. 152 с.

Гречищев Е.С., Ильяшенко А.А. Соединения с натягом: расчёты, проектирование из-готовление. М.: Машиностроение, 1981. 247 с.

Горшков А.Г., Трошин В.Н., Шалашилин В.И. Сопротивление материалов. М.: ФИЗМАТЛИТ, 2008. 544 с.

Иванов Д.В., Доль А.В. Введение в Ansys Workbench. Саратов: Амирит, 2016. 56 с.

Варданян Г.С., Андреев В.И., Атаров Н.М., Горшков А.А. Сопротивление материа-лов с основами теории упругости и пластичности. М.: Инфра-М, 2011. 640 с.

Соловьёв Л.Ю., Цветков Д.Н., Донец А.Н. Численное моделирование простран-ственных объектов. Новосибирск: СГУПС, 2017. 73 с.

Адаскин А.М., Зуев В.М. Материаловедение (металлообработка). М.: Изд-во Ака-демия, 2012. 288 с.

Прахт В.А., Дмитриевский В.А., Сарапулов Ф.Н. Индукционный нагрев движущих-ся стальных трубных заготовок. М.: LAP Lambert Academic Publishing, 2011. 156 с.

Есенберлин Р.Е. Пайка металлов. М.: Машгиз, 1959. 180 с.

ГОСТ 16920-93. Термометры и преобразователи температуры манометрические. Общие технические требования и методы испытаний. М.: издательство стандартов, 2002. 9 с.

Published

2021-09-30

How to Cite

Ворожбит, А. А. (2021). PROSPECTS FOR THE USE OF SOLDERED JOINTS IN BRIDGE CONSTRUCTION. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(13). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/158

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures