THE EFFECT OF PARALLEL COMPENSATION INSTALLATIONS AND SINGLE-PHASE STATIC THYRISTOR COMPENSATORS ON THE ENERGY EFFICIENCY OF LOAD-LOADED ELECTRIFIED RAILWAY SECTIONS OF ALTERNATING CURRENT 25 KV

Authors

  • Anton Pavlovich Kutsyi Irkutsk State Transport University
  • Piotr Nikolaevich Konoshanov Irkutsk State Transport University

Keywords:

reactive power compensation, traction power supply system, PC «KORTES»

Abstract

The presence of reactive power sources in 25 kV traction power supply systems of railways is one of the main reasons for the decrease in capacity, voltage drop on the tires of traction substations and on current collectors of electric rolling stock. The paper analyzes the effectiveness of using devices for parallel reactive power compensation and the use of single-phase static thermistor compensators for a section of the East Siberian Railway with a sharply variable motion pattern.

References

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим - Киренга для обеспечения тяги сдвоенных электроподвижных составов массой 14200 тонн // Электронный научный журнал «Молодая наука Сибири». 2022. № 2(16)

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим - Киренга для обеспечения графика движения поездов с максимальной мас-сой 7100 тонн. // Электронный научный журнал «Молодая наука Сибири». 2022. № 2(16)

Куцый А.П. Снижение несимметрии и несинусоидальности в линиях электропере-дач, питающих тяговые подстанции // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2018. Т. 1. С. 692-696.

Черепанов А.В. Тихомиров В.А., Куцый А.П. Снижение несимметрии и гармониче-ских искажений в районах электроснабжения нетяговых потребителей. Современные техно-логии. Системный анализ. Моделирование. - 2017. - №3 (55). - С. 145-151.

Черепанов А.В., Куцый А.П. Использование управляемых источников реактивной мощности в системах тягового электроснабжения. Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. Т. 20. № 9(116). С. 103-110.

Закарюкин В.П., Крюков А.В., Куцый А.П. Моделирование несинусоидальных ре-жимов систем тягового электроснабжения, оснащенных установками компенсации реактив-ной мощности//Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. № 1 (57). С. 72-79.

Свидетельство о регистрации программы для ЭВМ RUS 2018615172, 12.03.2018 Имитационная динамическая модель системы тягового электроснабжения переменного тока 25 кВ// Ушаков В.А., Куцый А.П., Черепанов А.В.

Арсентьев Г.О., Булатов Ю.Н., Крюков А.В., Куцый А.П., Нгуен В.Х., Черепанов А.В., Чан З.Х., 2019. Управление режимами систем электроснабжения железных дорог на основе технологий интеллектуальных сетей (SMART GRID). Иркутск: ИрГУПС, pp: 412.

Published

2024-05-07

How to Cite

Куцый, А. П., & Коношанов, П. Н. (2024). THE EFFECT OF PARALLEL COMPENSATION INSTALLATIONS AND SINGLE-PHASE STATIC THYRISTOR COMPENSATORS ON THE ENERGY EFFICIENCY OF LOAD-LOADED ELECTRIFIED RAILWAY SECTIONS OF ALTERNATING CURRENT 25 KV. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1(23). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1658

Issue

Section

Energy, railway electrification