DIDACTICAL AND ETHNOCULTURAL FEATURES OF TEACHING ENGLISH TO STUDENTS FROM PRC
Keywords:
educational model, didactic situation, typological differences, interlingual interference, language integration, communicative orientation, rationalistic method of acquiring knowledgeAbstract
The article deals with examination of didactic, ethnocultural and interlinguistic factors that influence the quality of teaching English to Chinese students. The emphasis is made on describing the methods of knowledge acquisition that have historically developed in China as well as the specifics of educational models that conflict the communicative orientation of teaching foreign languages in Russian schools at the secondary and higher levels. Some features of mentality and the concept of national nature are touched upon alongside with Confucian attitudes towards the learning process and teacher as its central link. The most typical errors at the phonetic, lexical and grammatical levels caused by typological differences between the English and Chinese languages are described. It is concluded that students from the People’s Republic of China traditionally master the rationalistic method of acquiring knowledge. This is also true for learning a foreign language.
References
Китайская цивилизация в глобализирующемся мире // По материалам конференции. В 2-х тт. М.: ИМЭМО РАН. 2014. 393 c.
Антонова А.Б. Современные тенденции в обучении китайских школьников и сту-дентов английскому языку как иностранному в образовательных учреждениях России и Ки-тая // Российско-китайские исследования. М. 2017. № 1. С. 72-79.
Попова А.И. Лингвометодические особенности обучения английскому языку китай-ских студентов в России и Китае // Международный научный журнал «Вестник науки». М. 2019. № 5(14). С. 351-356.
Zhao Haochen. The Influence of Test-oriented Teaching on Chinese Students’ Long-Term Use of English // International Journal of Education and Humanities. 2022. № 6. P. 123–128.
Jiang Shuyi, Lee Kam-Fong, Ang, Chin-Siang. Chinese ESL Students’ Perceptions of Aca-demic Writing in English in Malaysian Universities // PASAA. 2022. Vol. 63. P. 93–122.
Сивцева Н.Г. Особенности дистанционного обучения китайских студентов англий-скому языку в российских вузах // Alma Mater. Вестник высшей школы. М. 2024. № 5. С. 60-65.
Баграмова Н.В. О роли методики обучения второму иностранному языку в форми-ровании полилингвальной личности // Герценовские чтения. Иностранные языки. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена. 2020. С. 481–484.
Бобрышева И. Е Культурно-типологические стили учебно-познавательной деятель-ности иностранных учащихся в методике обучения русскому языку как иностранному: авто-реф. дис…. докт.пед. наук. М. 2004. 46 с.
Божик С. Л. Проявление межъязыковой интерференции в лексико-грамматических ошибках студентов из КНР в диалогической англоязычной речи // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота. 2015. № 12 (54): в 4-х ч. Ч. III. C. 34-39.
Валеева, Р. С. Особенности обучения английскому языку китайских студентов // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. М. 2022. № 10-1 (73). С. 136-139.
Кошелева Е. Ю., Пак И. Я., Чернобильски Э. Этнопсихологические особенности модели обучения китайских студентов// Научное обозрение. Педагогические науки. М. 2014. № 1. С. 169–170.
Витковская М. И., Троцук И. В. Адаптация иностранных студентов к условиям жизни и учебы в России // Вестник РУДН. Серия: Социология. М. 2004. №6-7. С. 267-282.
Воробьева О. В. Внедрение кейс-метода в обучение английскому языку в вузе // Гуманитарный научный журнал. М. 2015. №1. С.30-31.