MODELING OF A RECTIFIER UNIT TO PROVIDE TRACTION OF HIGH-VOLTAGE DC TRAINS ON THE NIZHNEUDINSK – KHUDOYELANSKAYA RAILWAY SECTION
Keywords:
Railway electrification, DC traction system, efficiency improvement, rectifier unitAbstract
Electrification of railways is a significant contribution to the development of the country - it is an extremely effective technological process in the transportation of goods. At any stage of development, electrification was a fundamental link in the reconstruction of railway transport. It is the engine of technological progress in all technological spheres of the country, which directly affects the development of new territories.
A three–phase bridge twelve-pulse rectifier was simulated, which is necessary for the power supply of train traction on the Nizhneudinsk - Khudoelanskaya road section using existing power equipment and a contact network using trains weighing 7,100 tons and a three-section locomotive, and a comparison of the obtained 37.1 kV DC traction system with the existing 25 kV AC traction system on the section.
References
Краткая характеристика Восточно – Сибирской железной дороги / Восточно-Сибирская железная дорога – ФИЛИАЛ ОАО «РЖД». – Иркутск, 2022.
Зарубин, А. Д. Результаты исследования системы тяги постоянного тока повышенного напряжения / А. Д. Зарубин, М. Г. Соболев, Л. А. Астраханцев // Молодая наука Сибири. – 2022. – № 2(16). – С. 155-165. – EDN MJBRPG.
Зарубин, А. Д. Моделирование перспективных систем тягового электроснабжения в программном комплексе MATLAB Simulink / А. Д. Зарубин, В. А. Тихомиров, Л. А. Астраханцев // Интеллектуальная энергетика : Сборник трудов II Всероссийской научно-практической конференции, Томск, 12–14 ноября 2024 года. – Томск: Национальный исследовательский Томский политехнический университет, 2024. – С. 152-156. – EDN WJKVUE.
Крюков А.В., Закарюкин В.П. Компьютерные технологии для моделирования систем электроснабжения железных дорог переменного тока // Транспорт Российской Федерации. Журнал о науке, практике, экономике. - 2010. - № 3 (28). EDN: SYSRHP
Крюков А.В., Закарюкин В.П. Моделирование систем тягового электроснабжения постоянного тока: монография / Иркутск: ИрГУПС, 2022. - 184 с.
Компьютерное моделирование электромеханических систем постоянного и переменного тока в среде Matlab Simulink / Ю.Н. Дементьев, В.Б. Терехин, И.Б. Однокопылов и др. Томск: ТПУ, 2018. - 497 с. EDN: YVCXDN.
Энергетическая эффективность тягового привода магистральных электровозов / Н. Л. Рябченок, Т. Л. Алексеева, Л. А. Астраханцев, В. А. Тихомиров // Известия Транссиба. – 2020. – № 1(41). – С. 29-41. – EDN WFZXRY.
Перспективное развитие теории электромагнитных, энергетических процессов и совершенствование технологии электрической тяги / Н. Л. Рябченок, Т. Л. Алексеева, Л. А. Астраханцев [и др.] // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2023. – № 1(77). – С. 144-155. – DOI 10.26731/1813-9108.2023.1(77).144-155. – EDN KNLUKG.
Аржанников Б.А. Тяговое электроснабжение постоянного тока скоростного и тяжеловесного движения поездов. Екатеринбург: Изд-во УрГУПС, 2012. 207 с.
Бурков А.Т. Электроника и преобразовательная техника. М.: УМЦ по образованию на ж.-д. трансп., 2015. Т. 2. 307 с.