DETERMINATION OF THE RATE OF CHANGE OF LATERAL FORCE DEPENDING ON A SHARP CHANGE IN TRACK WIDTH
Keywords:
lateral forces, transition curve, track width change, rolling stock movement patternAbstract
In the course of the work, calculations were carried out to determine the nature of the action of the maximum horizontal forces, taking into account the malfunction of the path when moving within the transition curve. The analysis was carried out using the "Universal Mechanism" software package. The Um Loco module was used directly for the calculation. As a result of computer modeling, the dependence of the change in the velocity of the maximum horizontal transverse forces at the time of the passage of the rolling stock along the unevenness of the track structure was determined. This unevenness was modeled in the form of a sharp change in the width of the rail track within the transition curve. It is established that the rate of change of the lateral force, depending on the sharp drop in the pattern, increases with the growth of this deviation by about 1.3 times. The amplitude and period of rolling stock fluctuations are also increasing. Obviously, this leads to an increase in wear and to a decrease in the service life of both the elements of the railway track and the elements of the rolling stock. The result allows us to obtain more reliable data on the interaction of the "wheel-rail" system when the car is moving within the transition curve and is of great practical importance in studying the interaction of the track and rolling stock.
References
Ковенькин, Д. А. Влияние вертикальных неровностей путевой структуры на характер движения подвижного состава [Текст] / Д.А. Ковенькин // Наука и образование транспорту – Самара : СамГУПС, 2017.№ 2 – С. 100 – 102.
Насников Д.Н. Определение уширения рельсовой колеи в кривых малого радиуса с учетом жесткости пути и типа скрепления [Текст] / Д.Н. Насников, В.Е. Ефименко // Транспортная инфраструктура Сибирского региона: материалы Десятой Междунар. науч.-практ. конф., 21 – 24 мая 2019 г. Иркутск : в 2 т. – Иркутск : ИрГУПС, 2019. – Т.1. – С.442-447.
Фришман, М.А. Как работает путь под поездами: учебник для вузов [Текст] / М.А. Фришман. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: Транспорт, 1975. – С. 176.
Ковенькин Д.А. Промежуточные скрепления на горно-перевальном участке [Текст] / Д.А. Ковенькин, Р.С. Купко // Путь и путевое хозяйство № 6 2014 г. Научно-популярный производственно-технический журнал – Москва, ОАО «РЖД» – С. 2-7.
Филатов Е.В. Определение перемещения головок рельса под воздействием подвижного состава [Текст] / Е.В. Филатов, А.П. Ресельс // Наука и образование транспорту – Самара : СамГУПС, 2019. № 2 – С. 167 – 170.
Ковенькин Д.А. Анализ скоростей движения поездов на ВСЖД [Текст] / Д.А. Ковенькин, Е.А. Садырин // Образование – наука – производство. Материалы III Всероссийской научно-практической конференции. Чита, 2019. – С. 112-117.
Романова, О.В. Взаимодействие пути и подвижного состава [Текст] / О.В. Романова, В.Н. Боботкова – Материалы X Международной студенческой научной конференции «Студенческий научный форум», Курган: КИЖТ УрГУПС, 2017. – С. 27.
Филиппов, В.Н. Общее устройство колесных пар и их неисправности, угрожающие безопасности движения [Текст] / В.Н. Филиппов, И.В. Козлов, Т.Г. Курыкина, Я.Д. Подлесников. – Учебно-методическое пособие. – М.: РУТ (МИИТ), 2017. – С. 52.