MODERNIZATION OF THE HEAD CAR OF THE ED9M ELECTRIC TRAIN WITH A SAND FEEDING DEVICE

Authors

  • Alexander Borisovich Tolstikhin Irkutsk State Transport University
  • Andrey Alekseevich Aleksandrov Irkutsk State Transport University

Keywords:

modernization, sand supply, electric train, slider, ED9M

Abstract

In the process of long-term operation of the ED9M electric train, as well as other electric trains not equipped with sand supply equipment for the head car, the following problem was identified: at the moment of braking the electric train, the first wheel pair in the direction of travel is blocked, resulting in a wheel pair defect - a slider. The appearance of a slider leads to unscheduled repairs and labor costs, as well as to economic losses. Based on this, the question arose of modernizing the head car of an electric train using the RA2 rail bus as an example. This article explores the possibility of modernizing the head car of an electric train with sand supply equipment based on ED9M. It is expected that this project will improve the quality of wheel-rail adhesion during braking, which will increase efficiency and safety during braking, and reduce the percentage of sliders on the head car of an electric train.

References

Шеремет Д.М., Пономаренко С.А., Кубышкин Ю.И., Руководство по устройству электропоездов серии ЭД9М, ЭД9Т, ЭР9П.

Коновалов П.Ю. Анализ выходных характеристик пневмопривода системы пескоподачи транспортных машин / С. Г. Калганова // Известия ТулГУ. Технические науки. – 2020. – Вып. 3. – С. 242-253.

Лукин И.А. Прогнозирования развития ползуна/Пеньков А.Е.// Студенческий научный форум – 2017.

Гарипов Д.С. Методика расчета развития ползуна на колесной паре в зависимости от его первоначальных размеров, скорости движения и статической нагрузки на ось/ Л.В. Кудюров//Известия Самарского научного центра Российской академии нау. – 2011. – Вып. 4. – С.1.

Гарипов Д.С. Динамика вагонного колеса, имеющего ползун / Л.В. Кудюров // Вестник транспорта Поволжья. – Вып.3. – С.64

Агеев К.П. Рельсовый автобус РА1, РА2. Устройство основных узлов, устройство аппаратов, электрические и пневматические схемы//Центр Коммерческих Разработок – 2007. – Вып. 160. – С.3.

Обрывалин А.В. Моделирование процесса образования ползуна на поверхности катания вагонного колеса в лабораторных условиях / Д.В. Муравьев, К.В. Аверков, А.А. Рауба // Омский государственный университет путей и сообщения – 2018.

Мямлин С.В. К вопросу износа пары «колесо – рельс» / Панасенко В.Я., Кименко И.В. // Сборник научных трудов – 2010. – Вып. 23.

Мазов Ю.Н. Оценка влияния дефектов колес подвижного состава на состояние железнодорожного пути / А.А. Локтев, В.П. Сычев // Московская дирекция инфраструктуры Московской железной дороги, ФГБОУ ВПО «МГСУ» // Инженерные изыскания и обследование зданий. Специальное строительство – 2015. – С. 62.

Гарбузова В.В. Эффективность рельсовых автобусов на участках с небольшим пассажиропотоком / Гарбузова В.В. // Дальневосточный государственный университет путей сообщения , г Хабаровск – 2012. – Вып. 3. – С. 44 – 48.

Published

2022-05-06

How to Cite

Толстихин, А. Б. ., & Александров, А. А. . (2022). MODERNIZATION OF THE HEAD CAR OF THE ED9M ELECTRIC TRAIN WITH A SAND FEEDING DEVICE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1(15). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/509

Issue

Section

Mechanical engineering, mechanical engineering, materials science