INVESTIGATION OF THE CAUSES OF THE LONGITUDINAL MOVEMENT OF THE TRACK AT THE BELAYA VSZHD STATION

Authors

  • Roman Ilyich Zhivin East Siberian Directorate of Infrastructure

Keywords:

longitudinal displacement of the track, sleeper misalignment, friction force, speed of movement

Abstract

As a result of computer modeling, a study of the magnitude and nature of longitudinal forces at different speeds of rolling stock movement was carried out. The study was conducted at the actual speed of the rolling stock 45 km/h and the set speed of 70 km/h. Calculations were carried out using the "Universal Mechanism" software package. When studying the magnitude and nature of the longitudinal forces and movements of the rails at different speeds of the rolling stock, a track with rails 251 m long was considered in the presence of gaps in the joints of the equalizing spans. The calculation results showed that a decrease in speed from 70 km/h to 45 km/h leads to an increase in the total force in the longitudinal direction in front of the circular curve of the studied area by 7.4 times. Such an increase in longitudinal forces is one of the reasons for the displacement of the rail lash along with the sleepers forward along the course of movement on the 5099 km section of the II main track of the East Siberian Railway. Thus, in order to effectively manage the values of the longitudinal forces on this section, it is necessary to bring the train speeds in line with the established speeds. This will significantly reduce the longitudinal forces and avoid longitudinal movement of the path.

References

Меньшикова В.И. Динамические продольные силы и перемещения рельсов железнодорожного пути (угон рельсов) [Текст] / В.И. Меньшикова // Сб. науч. тр. / Под ред. М.Ф. Вериго. - ВНИИЖТ. - М.: Транспорт, 1972. - вып. 466. – С. 83-189.

Коган А.Я. Метод осреднения в решении задачи угона железнодорожного пути [Текст] / А.Я. Коган // Вестник ВНИИЖТ. – 1981. - № 3. – C. 51-57.

Альбрехт В.Г. О продольных силах, возникающих по поверхности соприкасания подошвы рельса и основания при проходе колес подвижного состава [Текст] / В.Г. Альбрехт // Сб. науч. тр. / МИИТ, - М.: 1955.- вып. 80/1. - С. 5 - 111.

Боченков М.С. Как происходит угон пути [Текст] / М.С. Боченков // Путь и путевое хозяйство. 1968. - № 5. - С. 35-41.

Карпущенко Н.И. Надежность связей рельсов с основанием [Текст] / Н.И. Карпущенко // - М.: Транспорт, 1986. - 149 с.

Лященко В.Н. О динамических продольных горизонтальных силах в пути [Текст] / В.Н. Лященко // Вопросы пути и путевого хозяйства: Сб. науч. тр. / ХИИТ.- М.: Транспорт, 1963. - вып. 66. - С. 56-64.

Покацкий В.А. Угон бесстыкового пути в условиях обращения длинносоставных поездов и разработка предложений по его предотвращению: Дисс. ... канд. техн. наук. - Москва, 1990. - 197 с.

Филатов Е.В. Экспериментальные методы определения продольных перемещений рельсов под поездами [Текст] / Е.В. Филатов, В.А. Покацкий, О.А. Суслов // В сборнике: Проблемы путевого хозяйства Восточной Сибири. сборник научных трудов. под редакцией В.Н. Поздеева, В.А. Покацкого. Иркутск, 2003. С. 138-141.

Филатов Е.В. Расчет минимального уровня затяжки гаек клеммных болтов, обеспечивающих стабильность пути от угона [Текст] / Е.В. Филатов, В.А. Покацкий // В сборнике: Транспортные проблемы Сибирского региона. сборник научных трудов. Иркутск, 2001. С. 80-86.

Филатов Е.В. Экспериментальное определение сил давления на противоугоны при проходе поездов в кривых участках пути [Текст] / Е.В. Филатов, В.А. Покацкий, О.А. Суслов, А.В. Валуй, Д.А. Ковенькин // В сборнике: Проблемы путевого хозяйства Восточной Сибири. cб. науч. тр.. М-во путей сообщ. Рос. Федерации, Иркут. гос. ун-т путей сообщ., Каф. "Путь и путевое хоз-во". Иркутск, 2004. С. 30-38.

Published

2022-05-06

How to Cite

Живин, Р. И. (2022). INVESTIGATION OF THE CAUSES OF THE LONGITUDINAL MOVEMENT OF THE TRACK AT THE BELAYA VSZHD STATION. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1(15). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/560

Issue

Section

Railway track, railway research and design