IMPROVEMENT OF THE PROFILE OF ALL-ROLLED WHEELS OF ROLLING STOCK ACCORDING TO THE CRITERION OF DURABILITY

Authors

  • Vladimir Evgenievich Gruzdev Irkutsk State Transport University
  • Lev Berkovich Tsvik Irkutsk State Transport University
  • Igor Yurievich Ermolenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

finite element method, solid-rolled railway wheel, discrete model, defects of railway wheels

Abstract

The rational forms of the profile of solid-rolled flat-conical wheels of railway rolling stock are considered. Their search was carried out in the space of design parameters provided by GOST 10791-2011. The search procedure (engineering analysis by the criterion of wheel durability) was carried out using virtual prototypes of wheels in a certain range of values of the parameters under consideration, containing a constructive variant corresponding to the specified GOST. The analysis carried out showed that the rational values of the design parameters found and the design recommendations developed on this basis for choosing the profile of the wheels in question can reduce the level of operational values of stress and strain intensity compared to the same level of the basic design option.

References

РД ВНИИЖТ 27.05.01-2017. Руководящий документ по ремонту и техническому обслуживанию колесных пар с буксовыми узлами грузовых вагонов магистральных железных дорог колеи 1520 мм. – Взамен РД ВНИИЖТ 16.10.12; Введ. с 01.01.18. – Москва: 2017. – 243 с.

ГОСТ Р 57721. Информационно-коммуникационные технологии в образовании. Эксперимент виртуальный. Общие положения. – Москва: Изд-во стандартов, 2017. – 15 с.

ГОСТ 10791-2011. Колеса цельнокатаные. Технические условия. – Взамен ГОСТ 10791-2004 и ГОСТ 9036-88; Введ. с 01.01.2012. – Москва: Изд-во стандартов, 2011. – 40 с.

Запольский Д.В., Цвик Л.Б. Сравнительный анализ деформирования дисковой части цельнокатаных железнодорожных колес различного конструктивного оформления / Д.В Запольский // Вестник ВНИИЖТ. – 2013. – №5. С 29-35.

Чагина А.В., Большаков В.П / 3D-моделирование в КОМПАС-3D версий v17 и выше. Учебное пособие для вузов / А.В. Чагина, В.П. Большаков. – Санкт-Петербург: 2021. – 256 с.

ГОСТ 33783-2016. Колесные пары железнодорожного подвижного состава. Методы определения показателей прочности. – Введ. с 01.05.2017. – Москва: Изд-во стандартов, 2016. – 61 с.

Шимкович Д.Г. Расчет конструкций в MSC/Nastran for Windows. М.: ДМК Пресс, 2003. 448 с. (Серия «Проектирование»).

Добычин И.А., Смольянинов А.В., Павлюков А.Э. Теоретические основы нелинейной механики рельсовых экипажей: монография. Екатеринбург: Издательство Калинина Г.П., 2009. 278 с.

Published

2022-06-27

How to Cite

Груздев, В. Е. ., Цвик, Л. Б. ., & Ермоленко, И. Ю. . (2022). IMPROVEMENT OF THE PROFILE OF ALL-ROLLED WHEELS OF ROLLING STOCK ACCORDING TO THE CRITERION OF DURABILITY. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(16). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/693

Issue

Section

Wagons, wagon economy