THE USE OF A MAPPING TOOL TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF THE TRANSPORT HUB

Authors

  • Elena Nikolaevna Timukhina Ural State University of Railway Transport
  • Vladislav Vladislavovich Lesnykh Ural State University of Railway Transport
  • Polina Olegovna Kozlova Ural State University of Railway Transport

Keywords:

transportation hub, passenger systems, macromodelling, mapping, flow map

Abstract

This article analyzes the experience of transport hubs research in Russia and abroad. After analyzing the studies, it is revealed that the nodes were considered as nodes with cargo traffic or with transshipment of cargo to sea and river transport. Currently, the task of studying transport nodes with passenger systems arises.

To assess the congestion of a node and its bottlenecks, it is necessary to use a mapping tool, a simple and straightforward tool that consists in the construction of a flow map of the process flow with time costs. The flow map identifies bottlenecks that cause the greatest delays for passengers waiting for transport. Options for reducing delays have been proposed - switching to a timetable (at equal intervals of time) or the construction of transfer transport hubs (TTH).

If it is impossible to determine the bottlenecks, it is necessary to use another method - macromodeling. Macromodeling is able to work with systems of large dimensions (which is a transport hub), which is confirmed by modeling the polygon from the Kuzbass to the Baltic ports.

Finally, the authors proposed an algorithm for studying the transport hub with passenger systems for congestion and bottlenecks.

References

Скалов К.Ю. Развитие транспортных узлов. Том I. Основные принципы построения и развития транспортных узлов / К.Ю. Скалов – М. : Транспорт, 1978. – 261 с.

Персианов, В.А. Смешанные железнодорожные перевозки / В. А. Персианов, С. В. Милославская. – М.: Транспорт, 1988. – 231 с.

Персианов В.А. Нынешние проблемы станций и узлов / В.А. Персианов, С.В. Милославская // Железнодорожный транспорт. – 1994. – №9. – С.2–15.

Козлова В. П. Транспортные узлы: основные этапы развития и их роль в транспортной системе России / В. П. Козлова // Вестник транспорта. – 2004. – № 11. – С. 32–36.

Числов, Н. Н. Выбор оптимального варианта размещения транспортно-технологической системы в железнодорожном узле / Н. Н. Числов, О. Н. Числов // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. – 2005. – № 2. – С. 84–89.

Владимирская, И. П. Оптимизация взаимодействия видов транспорта / И. П. Владимирская // Мир транспорта. – 2009. – Т. 7. – № 4(28). – С. 16–19.

Бородин, А. Ф. Проблемы комплексного развития железнодорожной инфраструктуры в припортовых транспортных узлах / А. Ф. Бородин // Транспорт Российской Федерации. – 2017. – № 4(71). – С. 45-50.

Правдин Н.В. Проектирование инфраструктуры железнодорожного транспорта (станции, железнодорожные и транспортные узлы) / Н.В. Правдин, С.П. Вакуленко, А.К. Головнич – М. : : Учеб.-метод. центр по образованию на ж.-д. трансп., 2012. – 1086 с.

Козлов П.А. К теории транспортных узлов / П. А. Козлов, В. Ю. Пермикин, Н. В. Кащеева // Транспорт Урала. – 2013. – № 4(39). – С. 8–10.

Козлов П.А. О принципах расчёта транспортных узлов / П. А. Козлов, С. П. Вакуленко, В. П. Козлова, Н. Ю. Евреенова // Мир транспорта. – 2021. – Т. 19. – № 4(95). – С. 6-12. – DOI 10.30932/1992-3252-2021-19-4-1.

Rotter H., New operating concepts for intermodal transport: The mega hub in Hanover/Lehrte in Germany. Transportation Planning and Technology. 2004. Vol. 27(5). P. 347–365. DOI: https://doi.org/10.1080/0308106042000273022

Nabais J.L., Negenborn R.R., Carmona Benítez R.B., Ayala Botto M., Achieving transport modal split targets at intermodal freight hubs using a model predictive approach. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. 2015. Vol. 60. P. 278–297. DOI: https://doi.org/10.1016/j.trc.2015.09.001.

Rieck J., Ehrenberg C., Zimmermann J., Many-to-many location-routing with inter-hub transport and multi-commodity pickup-and-delivery. European Journal of Operational Research. 2014. Vol. 236 (3). P. 863–878. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2013.12.021.

Kreutzberger E., Konings R., The challenge of appropriate hub terminal and hub-and-spoke network development for seaports and intermodal rail transport in Europe. Research in Transportation Business and Management. 2016. Vol. 19. P. 83–96. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.05.003.

Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года / утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 27 ноября 2021 г. – №3363-р.

Козлов П.А. Макромоделирование транспортных узлов / П. А. Козлов, Н. А. Тушин, В. Ю. Пермикин, И. Г. Слободянюк // Железнодорожный транспорт. – 2015. – № 10. – С. 38-40.

Колокольников В.С. Структурно-функциональная оптимизация полигонов на сети железных дорог : автореферат дис. ... доктора технических наук : 05.22.08 / Колокольников Виталий Сергеевич; – Екатеринбург, 2021. – 36 с.

Положение «Об организации разработки и реализации проектов бережливого производства в ОАО «РЖД» № 488 от 30.07.2016 г. – 32 с.

Published

2022-06-27

How to Cite

Тимухина, Е. Н. ., Лесных, В. В. . ., & Козлова, П. О. . (2022). THE USE OF A MAPPING TOOL TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF THE TRANSPORT HUB. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(16). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/716

Issue

Section

Management of railway transport