DESIGN AND MANUFACTURING OF A LOCAL MODEL OF A BALLASTLESS BRIDGE PLATE
Keywords:
ballastless bridge deck, slab, modelAbstract
The history of the emergence of a ballastless bridge web originates from the emergence of a ballast bridge web on wooden crossbars, the bridge web on wooden crossbars is characterized by low weight (0.8 tons per 1 meter of length) and good dynamic qualities, but its main drawback is high operating costs and low durability, as well as the scarcity of the required timber and high labor intensity devices. This is a bridge deck and its use on new bridges is reduced due to the listed disadvantages.A canvas on metal crossbars had some use.
Currently, instead of the canvas on the crossbars, a new reinforced concrete ballastless bridge fabric is increasingly being laid with rails attached through rubber gaskets directly to reinforced concrete slabs. A ballastless bridge deck with a ride on reinforced concrete slabs is today one of the most common structures used on railway bridges.
In view of the fact that it is extremely difficult to study the work of a real reinforced concrete slab of a ballastless bridge deck in laboratory conditions, it became necessary to manufacture a model of a reduced-scale reinforced concrete slab. A project was developed for the manufacture of the plate model, a digital three-dimensional model was created, a reduced-scale formwork was made, reinforcement frames were connected, all the necessary embedded parts were made. During concreting, all the main technological operations were performed, as well as in the manufacture of real ballastless bridge deck slabs, as a result of which models of reinforced concrete slabs were obtained for further laboratory studies.
References
Разуваев А.Д., Цыпин П.Е. Оценка экономической эффективности строительства безбалластного пути на эстакадах // Экономика железных дорог. 2016. № 2. С.81–85.
Разуваев А.Д, Цыпин П.Е. Безбалластная конструкция пути: история, современ-ность, перспективы развития в России // Транспорт Российской Федерации. 2018. № 1 (74). С. 66-70.
Сидоренко А.А. Моделирование работы безбалластной конструкции верхнего стро-ения железнодорожного пути // Modern directions of theoretical and applied researches. 2014. URL: sworld.com.ua/konfer34/593.pdf (Дата обращения: 25.04.2022).
Michas G. Speed railways. Royal Institute of Technology (KTH). Sweden, Stockholm. 2012. 107 p.
Jang S.Y., Lee H.S. Korea railroad research institute. South Korea, Uiwang. 2008. 68 p.
Об утверждении инструкции по содержанию искусственных сооружений: распоря-жение ОАО «РЖД» №2193/р от 02.10.2020: в ред. 03.11.2021. М.: ОАО «РЖД», 2021. 78 с.
Xuhui He, Teng Wu, Yunfeng Zou, Y Frank Chen, Hui Guo & Zhiwu Yu Recent devel-opments of high-speed railway bridges in China Structure and Infrastructure Engineering, Volume 13, 2017, Issue 12, pp 1584–1595, DOI: 10 1080/15732479 2017 1304429.
Савин А.В. Выбор конструкции безбалластного пути // Вестник ВНИИЖТ. 2014. №1. С.55–59.
Поляков В Ю. О некоторых особенностях работы верхнего строения пути на подхо-дах к искусственным сооружениям // Сб. науч. трудов МИИТ. 1983. Вып. 739. С. 103–107.
Алтынников Д.С., Ковенькин Д.А. Анализ деформаций железнодорожного пути на участках подходов к металлическим мостам с безбалластным мостовым полотном на Во-сточно-Сибирской железной дороге // Современные технологии. Системный анализ. Моде-лирование. 2017. № 4 (56). С. 176–183.
Об утверждении инструкции по устройству и конструкции мостового полотна на железнодорожных мостах ОАО «РЖД»: распоряжение ОАО «РЖД» №28/р от 14.01.2019. М.: ОАО «РЖД», 2019. 171 с.
Об утверждении и введении в действие ОСТ 32.72-97: Указание МПС России от 29.01.1997. N С-118у. М.: МПС России, 1997. 19 с.
Инструкция по применению и проектированию безбалластного мостового полотна на железобетонных плитах на металлических пролетных строениях железнодорожных мо-стов. М.: Транспорт, 1995. 39 с.
Тановицкий Ю.Ю. Напряженно-деформированное состояние элементов проезжей части на безбалластном мостовом полотне металлических мостов: дис. канд. техн. наук. М.: 2010, 188 с.
Поляков В.Ю., Данг Нгок Тхань. Безбалластное мостовое полотно на ВСМ // Мир транспорта. 2018. Т. 16. № 2 (75). С. 36–55.