ANTI-WASHING MEASURES ON THE RAILWAY «ATAMANOVKA–KRUCHINA» ON KM6225 PС0: CALCULATION OF THE COUNTERBANKET AND THE SIZE OF THE STONE

Authors

  • Alexander Andreevich Pustynnikov baikalsk Rail Transport Institute, a branch of Irkutsk State Transport University

Keywords:

stability coefficient, floodplain embankment, counterbanket, slope, sole

Abstract

The article raises the problem of the construction and operation of a railway embankment in areas of flooding. The stability of embankment slopes is considered, as well as the influence of physical and mechanical properties of soils on the stability of embankment slopes. Calculations of the stability coefficient by several methods using the program "GEO 5 – slope stability" are proposed. The proposed methods formed the basis of measures to protect the embankment in conditions of flooding on the section of the Trans-Baikal Railway. It is noted that in order to protect the slopes from the eroding effect, it is most advisable to use loosened slightly eroding rocky m/s, engineering structures should be designed as protection (prefabricated and monolithic reinforced concrete slab coverings, rigid and flexible coatings, protective and retaining walls, prefabricated reinforced concrete ridges, coastal fences).

The article notes that a lack of stability coefficient was revealed on the Atamanovka – Kruchinina section on KM 6225 PK0 of the Baikal Railway. To ensure the required stability coefficient, the calculation was carried out taking into account the design of the protective structure, counterbanket, while the stability of the slope increased. To protect the embankment slope from erosion of the protective structure, the calculation of the diameter of the stone was performed.

References

СП 32-104-98 «Проектирование земляного полотна железных дорог колеи 1520 мм» (Утвержден: зам. директора ОАО «ЦНИИС» 27.12.96 г.; введён в действие: 01.01.1999 г.). М.: Госстрой России, 1999. 140 с.

СП 119.13330.2017 «Железные дороги колеи 1520 мм» (ред. 24.12.2019 г.) (Утвер-жден приказом Министерства строительства и жилищно-коммунального хозяйства Россий-ской Федерации N 1648/пр от 12.12. 2017 г.; введен в действие: 13.06.2018 г.). М.: Минстрой России, 2017. 41 с.

СП 238.1326000.2015 «Железнодорожный путь» (Утвержден приказом Минтранса России N 209 от 6.07.2015 г.; введён в действие: 01.07.2015 г.). М.: Стандартинформ, 2015. 71 с.

Непомнящих Е.В., Кирпичников К.А. Диагностика состояния железнодорожного пути. Чита: ЗабИЖТ, 2012. 109 с.

Непомнящих Е.В., Кирпичников К.А., Афанасенко С.Н. Путевой инструмент. Чита: ЗабИЖТ, 2011. 86 с.

Анализ элементов бесстыкового пути в сложных условиях Забайкальской железной дороги / Е.В. Непомнящих, Я.В. Клочков, С.Н. Афанасенко и др. // Межвузовский сборник научно-методических трудов «Организация безопасности на транспорте». Чита: ЗабИЖТ, 2015. С. 229–235.

Дашинимаев З.Б., Баклаженко А.Г., Кирпичников К.А. Способ стабилизации зе-мельного полотна в районах распространения вечной мерзлоты с применением инноваци-онных материалов // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «ОБРА-ЗОВАНИЕ – НАУКА – ПРОИЗВОДСТВО». Чита: ЗабИЖТ, 2018. С. 92–96.

Дашинимаев З.Б., Сигачев Н.П., Кирпичников К.А. Устройство дренажных соору-жений в районах вечной мерзлоты // Материалы Всероссийской научно-практической кон-ференции «ОБРАЗОВАНИЕ – НАУКА – ПРОИЗВОДСТВО». Чита: ЗабИЖТ, 2018. С. 96–101.

Пуртова А.Н., Кирпичников К.А. Проектные решения по реконструкции земляного полотна на участке ПК60656+00 – ПК60661+00 Забайкальской железной дороги // Молодая наука Сибири. 2020. № 3 (9). С. 91–94.

Ковенькин Д.А., Валиев Н.А. Защита от деградации многолетнемерзлых грунтов на снегозаносимых участках // Путь и путевое хозяйство. 2021. № 11. С. 23–26.

Ковенькин Д.А., Гераськина Е.О. Оценка фактического состояния построенного земляного полотна железнодорожного пути на перегоне Чудничный – Звездная ВСЖД // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2017. Т. 1. С. 612–616.

Чернецкая И.С., Плескач С.Т. Анализ ключевых аспектов организации ремонтно-путевых работ // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2017. Т. 1. С. 634–638.

Подвербный В.А., Ковенькин Д.А., Филатов Е.В. Проектные решения по ликвида-ции больного места земляного полотна в проекте модернизации железнодорожного пути // Наука и образование транспорту. 2016. № 2. С. 181–185.

Филатов Е.В., Выонг К.Ч., Подвербный В.А. Деформации земляного полотна же-лезных дорог Вьетнама // Безопасность регионов – основа устойчивого развития. 2014. Т. 1–2. С. 270–279.

Подвербный В.А., Перелыгина А.А., Гагарин Л.Ю. Принятие решения при проек-тировании противообвальных сооружений для защиты железнодорожного пути // Наука и образование транспорту. 2019. № 2. С. 159–163.

Published

2022-06-27

How to Cite

Пустынников, А. А. (2022). ANTI-WASHING MEASURES ON THE RAILWAY «ATAMANOVKA–KRUCHINA» ON KM6225 PС0: CALCULATION OF THE COUNTERBANKET AND THE SIZE OF THE STONE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(16). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/760

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures