ASSESSMENT OF THE TECHNICAL CONDITION OF AUTOCOUPLE DEVICES OF CARS IN OPERATION

Authors

  • Danila Petrovich Dronyak Irkutsk State Transport University
  • Nikita Vladimirovich Pischasov Irkutsk State Transport University
  • Igor Yurievich Ermolenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

SA-3 automatic coupler, SA-3T automatic coupler, train longitudinal dynamics, shock effects, unsteady train driving modes, traffic safety

Abstract

The article provides an analysis of the technical condition of automatic couplers in operation. The design of a new automatic coupler of the SA-3T type for heavy traffic is considered in comparison with the automatic couplers SA-3 and SA-3M. A study of the longitudinal forces acting on the automatic coupler under unsteady modes of motion and shunting operations (shock impacts) was carried out, the stress-strain state of the body of the automatic couplers under consideration was assessed.

References

Распоряжение Правительства РФ от 17 июня 2008 г. № 877-р «Стратегия развития железнодорожного транспорта в Российской Федерации до 2030 года» [Электронный ресурс] // Официальный сайт Министерства транспорта Российской Федерации. URL: https://mintrans.gov.ru/documents/7/1010.

Автосцепное устройство четырехосных вагонов. – Текст : электронный [Электронный ресурс] // Железнодорожный транспорт. URL: http://www.aswn.ru/design/avtoscepnoedevice/avtodevice.

ГОСТ 22703-2012. «Детали литые сцепных и автосцепных устройств железнодорожного подвижного состава. Общие технические условия» (с Изменением N 1, с Поправкой) [Электронный ресурс] // АО «Кодекс. URL: http://docs.cntd.ru/document/1200095718.

Савушкин Р.А., Орлова А.М., Кудрявцев Р.А., Пономарев С.А., Бройтман О.А., Безобразов Ю.А. Автосцепка СА-3Т для вагонов тяжеловесного движения: Особенности конструкции и технологии изготовления // Вагоны и вагонное хозяйство. 2018. № 1 (53). С. 30-32.

ПНСТ 364-2019. «Устройство автосцепное с автосцепкой СА-3Т грузовых вагонов железных дорог колеи 1520 мм. Технические условия». – М.: Стандартинформ, 2019. – 22 с.

Ромен Ю.С., Мугинштейн Л.А., Неверова Л.И. Влияние продольных сил в поездах на опасность схода вагонов в зависимости от их загрузки // Журнал «Транспорт Российской Федерации». 2013. №3 (46). С. 64-68.

Вагоны. Основы конструирования и экспертизы технических решений: Учебное пособие для вузов ж.-д. транспорта / Под ред. В.Н. Котуранова. – М.: Маршрут, 2005. – 409 с.

ГОСТ 33211-2014. «Вагоны грузовые. Требования к прочности и динамическим качествам». – М.: Стандартинформ, 2016. – 57 с.

Ermolenko I.Yu., Zheleznyak V.N. Methodology for evaluating of the interaction of wagons and path on the mountain-gorge areas // IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 760 (2020) 012020 IOP Publishing.

Патент № 2689089 Российская Федерация. МПК B61G 3/00. Способ контроля технического состояния автосцепки вагона при текущем осмотре: № 2018125119 : заявл. 09.07.2018 : опуб. 23.05.2019 / Железняк В.Н., Ермоленко И.Ю., Мартыненко Л.В., Воронова Ю.В., Санникова Е.Г.

Published

2022-11-29

How to Cite

Дроняк, Д. П., Писчасов, Н. В., & Ермоленко, И. Ю. (2022). ASSESSMENT OF THE TECHNICAL CONDITION OF AUTOCOUPLE DEVICES OF CARS IN OPERATION. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(17). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/768

Issue

Section

Wagons, wagon economy