Analysis of traffic injury statistics for 2021 and 2022 in the Irkutsk region

Authors

  • Vera Sergeevna Aslamova Irkutsk State Transport University
  • Anastasia Alexandrovna Melent’eva Irkutsk State Transport University
  • Alexander Anatol'evich Aslamov Angarsk State Technical University

Keywords:

road traffic accident, significant factors, quantitative analysis, total indicator

Abstract

In the article, a comparative analysis of the total indicators of traffic accidents on the Irkutsk highways is given according to the statistics of the State traffic inspectorate for 10 and 11 months of 2021 and 2022. In 2022, there is a decrease in the main indicators of road traffic injuries, including children. Factors, causes and conditions influencing traumatism are revealed. It is confirmed that the dynamics of the number of road accidents and deaths is seasonal. 45,4 % of accidents occurred due to the poor condition of the Irkutsk highways. It is shown that in 2022 on the Irkutsk highways, drivers die in 41,6 % of fatal accidents, passengers in 30,6 %, and pedestrians in 25,2 %.  In 2022, the number of accidents with other traffic participants dead has increased significantly.The severity coefficient in terms of the number of incidents increased by 2,3 times. The largest number of deaths in accidents occurred in April, May and July. The peak of mortality was observed in July 2022. However, over the indicated period of time, the total number of deaths in accidents (243 people) in 2022 decreased by 1,16 times, and the total number of injured decreased by 2,31 times and decreased to 1 193 people. The peak of the number of incidents (16,45 %) and the number of people injured in them (17,8 %) falls on Saturday. The minimum number of deaths (9,1 %) as a result of the implementation of the incident on Wednesday, but they have severe consequences with a severity coefficient of 0,1434. The largest number of accidents (26,6 %) occurs from 17:00 to 21:00, which is explained by the increase in traffic intensity at the end of the working day and the onset of twilight. It should be added that 29,8 % of accidents occur during the hours of darkness. Critical time intervals of the day during which incidents with serious consequences occur: from 2 to 3 hours (severity coefficient is 0,2667, in the same period last year is –38.67%), from 3 to 4 hours (severity coefficient is 0,280, in the same period last year is – 22,22 %) and from 5 to 6 hours (severity coefficient is 0,2727, the same period last year is 13,64 %). Pedestrian collisions accounted for 28,3 % of the total number of accidents, of which 32,8 % occurred at night. In 43,9 % of accidents, pedestrians themselves are guilty, in 54,9% – drivers are. The most significant types of incidents were: vehicle collisions (39,67 %), pedestrian collisions (28,36 %). Compared to 2021, collisions have become more frequent: 1,09 times for a standing vehicle, 1,12 times for an obstacle, and 1,12 times for crossings. The technical malfunction of machines has significantly decreased (in the same period last year is –82,12 %). The main cause of accidents on the Irkutsk roads is the violation of traffic rules by drivers (83,4 % of accidents). Most often, the rules are violated by drivers of cars (78,31 %) and trucks (9,14 %). Moreover, 14,4 % and 8,97 % of the drivers respectively were in a state of intoxication.

Author Biographies

Vera Sergeevna Aslamova, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, the Full Professor, Professor of the Department of the Technosphere Safety

Anastasia Alexandrovna Melent’eva, Irkutsk State Transport University

Master’s student of Department of the Technosphere Safety

Alexander Anatol'evich Aslamov, Angarsk State Technical University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of Department of the Machines and Devices of Chemical Production

References

Николаева Р.В., Валиев Р.Ф. Безопасность дорожного движения, как мировая проблема // Техника и технология транс-порта. 2022. № 3 (26). URL: http://transport-kgasu.ru/files/N26-03BDD322.pdf (Дата обращения 20.10.2022).

Воротынова О.В. Исследование факторов, влияющих на безопасность движения на автомобильных дорогах // Актуаль-ные вопросы строительства: взгляд в будущее : сб. науч. ст. по материалам Всерос. науч.-практ. конф., посвящ. 40-летию создания Инженерно-строительного института. Красноярск, 2022. С. 14–18.

Хабибуллин Д.Р., Ильдарханов Р.Ф. Современные проблемы безопасности дорожного движения // Организация и без-опасность дорожного движения : материалы ХII Национ. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Тюмень, 2019. Т. 2. С. 101–108.

Аземша С.А., Карасевич С. Н. Учет динамики аварийности при разработке мероприятий по повышению безопасности дорожного движения // Организация и безопасность дорожного движения : материалы ХII Национ. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Тюмень : Изд-во ТИУ, 2019. Т. 2. С. 8–14.

Асламова В.С., Кузнецова П.A., Асламов А.А. Сравнительный анализ дорожно-транспортных происшествий в Иркут-ской области и России // Вестник Ангарского государственного технического университета. 2021. № 15. С. 127–130.

Пьянкова А.И., Фаттахов Т.А. Смертность от дорожно-транспортных происшествий в России: подходы к оценке, тен-денции и перспективы // Демографическое обозрение. 2019. № 6 (3). С. 58–84.

Салахутдинов Ю.Р. Статистика факторов риска дорожно-транспортных происшествий в мире // За нами будущее: взгляд молодых ученых на инновационное развитие общества : сб. науч. ст. 3-й Всерос. молодеж. науч. конф. Курск, 2022. Т. 2. С. 273–276.

Малешина Л.М., Хорошева А.В. Внедрение интеллектуальных транспортных технологий как инструмент повышения безопасности транспортной среды // Транспортное право и безопасность. 2022. № 2 (42). С. 164–172.

Прудникова А.Д., Симоненко Е.Ю., Литвинов А.В. Проблемы детского дорожно-транспортного травматизма в Россий-ской Федерации // Проблемы и перспективы развития России: Молодежный взгляд в будущее : сб. науч. ст. 5-й Всерос. науч. конф. В 4 т. Курск, 2022. Т. 2. С. 164 – 167.

Асламова В.С., Минко А.А., Асламов А.А. Прогнозные модели травматизма с участием подростков на автомобиль-ных дорогах общего пользования // Математические методы в технике и технологиях. 2021. № 1. С. 174–177.

Минко А.А., Асламова В.С. Сравнительный анализ травматизма с участием детей на автомобильных дорогах России // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 417–421.

Асламова В.С., Минко А.А., Асламов А.А. Регрессионные модели травматизма на автомобильных дорогах России // Образование – Наука – Производство : материалы IV Всерос. науч.-практ. конф. Чита, 2020. Т. 2. С. 109–113.

Малолеткина Н.С., Королева К.А. Детский дорожно-транспортный травматизм: причины в России и зарубежный опыт профилактики // Уголовно-исполнительное право. 2022. Т. 17. № 1. С. 85–90.

Сведения о показателях состояния безопасности дорожного движения // Госавтоинспекция : офиц. сайт Министерства внутренних дел Рос. Федераци. URL: http://stat.gibdd.ru/ (дата обращения 20.10.2022).

Тяжесть последствий ДТП определение // Справочник водителя : сайт. URL: https://ukstrela.com/tyazhest-posledstviy-dtp-opredelenie/ (Дата обращения 12.10.2022).

Паршина К.С., Печатнова Е.В. Снижение риска ДТП на основе анализа аварийности по месяцам года // Экология и без-опасность в техносфере: современные проблемы и пути решения : сб. тр. Всерос. науч.-практ. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов. Томск : Изд-во ТПУ, 2017. С. 623–625.

Березин Н.А. Влияние неудовлетворительных дорожных условий на безопасность движения // Актуальные проблемы строительства, ЖКХ и техносферной безопасности: материалы IX Всерос. с междунар. участием науч.-техн. конф. молодых иссле-дователей. Волгоград, 2022. С. 16–18.

Гончарук Д.В. Анализ статистики ДТП в России // За нами будущее: взгляд молодых ученых на инновационное разви-тие общества : сб. науч. ст. 3-й Всерос. молодеж. науч. конф. Курск, 2022. Т. 3. С. 187–190.

МВД назвало самые частые причины аварий в России // auto.ru журнал : сайт. URL: https://mag.auto.ru/article/mvd-nazvalo-samye-chastye-prichiny-avariy-v-rossii/ (Дата обращения 18.10.2022).

В России подготовлены масштабные поправки в ПДД // auto.ru журнал : сайт.. URL: https://mag.auto.ru/article/mintransannounsednewpdd/ (Дата обращения 18.11.2022).

Число аварий с электросамокатами в России выросло более чем вдвое // auto.ru журнал : сайт. URL: https://mag.auto.ru/article/chislo-avariy-s-elektrosamokatami-vyroslo-bolee-chem-vdvoe/ (Дата обращения 18.10.2022).

В России разработали новый ГОСТ для электросамокатов // auto.ru журнал : сайт. URL: https://mag.auto.ru/article/novyy-gost-vvodit-ogranicheniya-dlya-elektrosamokatov/ (Дата обращения 18.10.2022).

В России хотят ввести ограничение скорости для электросамокатов // auto.ru журнал : сайт. URL: https://mag.auto.ru/article/evscooterrules/ (Дата обращения 18.10.2022).

В России готовят дорожные знаки для самокатов и моноколес // auto.ru журнал : сайт. URL: https://mag.auto.ru/article/newroadplatesnov/ (Дата обращения 18.10.2022).

Квашис В.Е. К проблеме культуры противодействия преступности // Вестн. Краснодар. ун-та МВД России. 2016. № 2 (32). С. 13–20.

Published

2023-04-28

How to Cite

Асламова, В. С., Мелентьева, А. А., & Асламов, А. А. (2023). Analysis of traffic injury statistics for 2021 and 2022 in the Irkutsk region. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(77), 194-206. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1024

Issue

Section

Information technology, management and processing

Most read articles by the same author(s)