Digitalization as the main strategic direction for achieving a stable competitive position of JSC «Rus-sian Railways» in the transport market

Authors

  • Natal'ya Vasil'evna Vlasova Irkutsk State Transport University
  • Victoriya Alexandrovna Olentsevich Irkutsk State Transport University

Keywords:

railway transport, freight transport quality, customer loyalty assessment, transport and logistics services, customer orientation level, information technology, business model, digital innovations, transformation of the transport process

Abstract

The scientific article discusses the feasibility of applying a marketing strategy in the production process of structural divisions and branches of the Central Directorate for the Management of the Terminal and Warehouse Complex of JSC "Russian Railways", whose main task is to achieve positive functioning results under the conditions of global changes in logistics schemes for the delivery of goods in the eastern direction. The results of a sociological study of customer satisfaction are presented, which made it possible to identify the strengths and weaknesses of the work of JSC «Russian Railways» using methods of system analysis. A comparative assessment of customer loyalty when using transport and logistics services was carried out, which made it possible to further propose a set of measures aimed at increasing the level of customer-oriented freight transportation of JSC «Russian Railways». Digitalization in this case should be considered as a source of the main competitive advantage of JSC «Russian Railways» in the market of transport and logistics services in the long term, because today digital transformation affects all areas of business processes. Addressing of car and train traffic at economically more optimal transport infrastructure facilities, the concentration of freight work on technically developed freight yards and complexes, allows to reduce the dependent costs of structural divisions and branches of JSC «Russian Railways», reduce the cost of the transportation process. The scientific study of this issue should include marketing research of customer loyalty, using a systematic method of scenario research (SWIFT), which will allow to determine the strengths and weaknesses of the company's work and make changes in advance to the development strategy in order to achieve a stable competitive position in the transport market.

Author Biographies

Natal'ya Vasil'evna Vlasova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Operational Work Management

Victoriya Alexandrovna Olentsevich, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Operational Work Management

References

Стратегия развития Холдинга «РЖД» на период до 2030 года // ОАО «РЖД» : сайт. URL : https://volgograd-terkom34.ru/wp-content/uploads/2017/05/Стратегия-развития-ОАО-РЖД-до-2030-года.pdf (Дата обращения 10.01.2023).

Об утверждении концепции клиентоориентированности холдинга «РЖД» в области грузовых перевозок : распоряжение ОАО «РЖД» от 07.12.2016 г. № 2487р. Доступ из локал. сети БД АСПИЖТ.

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Декомпозиция основных бизнес-процессов и зоны формирования рисков железнодорож-ной транспортной системы в сфере грузовых перевозок // Вестн. Сибир. гос. ун-та путей сообщ. 2022. № 4 (63). С. 44–52.

Динец Д.А., Меркулов А.С. Применение принципа управления транспортным коридором к организации деятельности Транссибирской магистрали // Транспортное право и безопасность. 2021. № 3 (39). С. 49–56.

Абалонин С.М. Конкурентоспособность транспортных услуг. М. : Академкнига, 2004. 172 с.

Оленцевич В.А., Власова Н.В. Оценка удовлетворенности качеством услуг грузовых железнодорожных перевозок // Современные технологии и научно-технический прогресс. 2021. № 8. С. 187–188.

Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL : http://www.rzd.ru (Дата обращения 10.01.2023).

Фирсова О.А. Способы оценки степени риска // Наука-2020. 2012. № 1 (1). С. 155–167.

Система мониторинга уровня удовлетворенности клиентов услугами грузовых и пассажирских перевозок (принципы формирования и методы реализации) : утв. Старшим вице-президентом ОАО «РЖД» 21.11.2016 г. № 688р. Доступ из локал. сети БД АСПИЖТ.

Перспективы развития в 2022 году // ОАО «РЖД» : сайт. URL : https://ar2021.rzd.ru/ru/strategic-report/development-prospects (Дата обращения 11.01.2023).

Годовой отчет 2013 // ОАО «РЖД» : сайт. URL : http://ar2013.rzd.ru/ru/development-strategy/strategy-key-trends/ (Дата об-ращения 11.01.2023).

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Инновационные подходы к оценке погрузочно-разгрузочных операций на местах обще-го пользования (на примере Восточного полигона железных дорог) // Постсоветский материк. 2022. № 3 (35). С. 65–75.

Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Задачи приспособления транспортной инфраструктуры к новым технологиям // Совре-менные технологии и научно-технический прогресс. 2021. № 8. С. 189–190.

Перфильева П.В., Кашкарев А.С., Власова Н.В. Инновационные подходы к совершенствованию качества предоставле-ния услуг клиентам железнодорожного транспорта // Современные инновации в науке и технике : сб. науч. ст. 12-й Всерос. науч.-техн. конф. с междунар. участием. Курск, 2022. С. 193–196.

Иванкова Л.Н., Иванков А.Н., Волкова С.Г. Формирование опорной сети транспортно-логистических комплексов // Инновационные технологии на железнодорожном транспорте : сб. тр. науч-практ. конф. с междунар. участием. Москва, 2022. С. 177–183.

Оленцевич А.А., Игнатьева Е.И., Комаров А.В. Повышение клиентоориентированности системы фирменного транс-портного обслуживания ОАО «РЖД» // Молодая наука Сибири. 2020. № 4 (10). С. 87–93.

Абрамян А.Э. Процесс цифровой трансформации транспортно-логистического комплекса // Железная дорога: путь в будущее : сб. материалов I Междунар. науч. конф. аспирантов и молодых ученых. Москва, 2022. С. 349–353.

Осьминин А.Т. О цифровой трансформации процессов планирования и управления грузовыми перевозками на желез-нодорожном транспорте // Управление эксплуатационной работой на транспорте : сб. тр. междунар. науч.-практ. конф. СПб, 2022. С. 41–60.

Полиэктов Д.А., Покровская О.Д. Цифровые технологии на сети железных дорог России // Управление эксплуатацион-ной работой на транспорте : сб. тр. междунар. науч.-практ. конф. СПб, 2022. С. 132–137.

Яньшина И.В. Оценка надежности организационно-технологических процессов инфраструктурных объектов железно-дорожного транспорта // Вестн. Сибир. гос. ун-та путей сообщ. 2021. № 3 (58). С. 60–70.

Терешина Н.П., Тонг Хонг Фи. Факторы, влияющие на формирование конкурентных преимуществ в сфере транспорта // Транспортное дело России. 2021. № 5. С. 64–66.

Published

2023-04-28

How to Cite

Власова, Н. В., & Оленцевич, В. А. (2023). Digitalization as the main strategic direction for achieving a stable competitive position of JSC «Rus-sian Railways» in the transport market. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(77), 127-135. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1059

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>