Organization of dispatching planning on sections with pusher engine traffic
Keywords:
pusher engine traffic, pusher engine, mountain-pass section, dispatching planning, planning zonesAbstract
The article describes the result of studying the problem of planning train operation on sections that have a mountain-pass nature of the track using pusher engines or a double heading. Most of the existing railway lines were designed at the end of the XIX century. For a number of reasons, such lines have a complex track profile and require additional traction resources. The article considers the Irkutsk – Slyudyanka section of the East Siberian railway, and notes the number of locomotives, as well as locomotive pushing teams, involved in this section. To organize the movement of trains, the dispatcher staff uses various methods of regulation. This paper explores the method of acceptance of the train traffic supply to technical stations regarding extrapolation to sections where pusher engines are used. The authors determine formulas of the time spent by locomotive crews at the "pusher engine" interpositioning station, analyze their components, and highlight the key value that should be emphasized when planning train operation on sections with pusher engine traffic. The article determines the boundaries of optimal planning sections for the train flow supply to the pusher engine interpositioning station, in order to achieve the most effective solutions by the duty dispatcher staff. There are three zones (red, yellow, and green) where the degree of planning is different. At the same time, it is noted that planning outside the green zone creates an excessive load on the work of the duty dispatcher unit. The conclusions made in this article can be used to determine the size of dispatching areas with pusher engine traffic, as well as to train dispatching personnel on duty.
References
История железнодорожного транспорта России : учебное пособие / А.В. Гайдамакин, В.В. Лукин, В.А. Четвергов и др. М. : УМЦ по образованию на ж.-д. трансп, 2012. 312 с.
Упырь Р.Ю. Исследование эксплуатационной надежности электровозов в подталкивании при движении на участке «Большой Луг – Слюдянка» // Студенческая весна – 2005 : сб. докл. студентов и аспирантов. Иркутск :Изд-во ИрГУПС, 2006. С. 203–207.
Широков А.П., Жевнова И.Д. Пропуск поездопотока по участкам со сложным планом и профилем железнодорожного пути на дальневосточном регионе // Инновации в науке. 2018. № 7 (83). С. 29–31.
Шапкин И.Н., Вдовин А.Н. Совершенствование системы планирования перевозочной работы // Железнодорожный транспорт. 2019. № 9. С. 9–14.
Левин Д.Ю. Системное управление перевозочным процессом на железнодорожном транспорте. М. : ИНФРА-М, 2018. 311 с.
Иванов П.А. Организация перевозочного процесса в условиях роста объемов на лимитирующих направлениях // Железнодорожный транспорт. 2014. № 3. С. 11–15.
Упырь Р.Ю., Гончарова Н.Ю., Еременко М.Н. Тяжеловесное движение – резерв увеличения провозной способности // Железнодорожный транспорт. 2020, № 7. С. 10–13.
Панин В.В., Прокофьева Е.С., Рубцов Д.В. Оперативное управление эксплуатационной работой на полигонном уровне // Бюл. Объедин. учен. совета ОАО РЖД. 2017. № 2. С. 57–64.
Upyr R., Domojirova A. About of railway sustainability on the train diagram // Elsevier. SSRN. URL: https://ssrn.com/abstract=3556382 (дата обращения 14.10.2020).
Залогова О.И. Еременко М.Н. Нестандартные ситуации в работе дежурного по станции // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы межвуз. науч.-практ. конф. Иркутск, 2019. Т. 1. С. 8–12.
Ковалев К.Е. Метод распределения функций и зон управления между оперативным персоналом крупных участковых станций : дис. … канд. техн. наук. СПб, 2015. 194 с.
Валеев Н.А. Факторы управления затратами локомотивного комплекса // Экономика железных дорог. 2014. № 12. С. 36–42
Ермакова Л.В. Влияние различных факторов на работу локомотивных бригад // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. : материалы межвуз. науч.-практ. конф. Иркутск, 2016. Т. 1. С. 59–64.
Мачерет Д.А., Валеев Н.А. Улучшение использования локомотивного парка – важный резерв экономии эксплуатационных затрат // Экономика железных дорог. 2015. № 12. С. 14–18.
Некрашевич В.И., Ковалёв В.Н., Сальченко В.Л Месячное нормирование парка локомотивов грузового движения // Вестн. науч.-исслед. ин-та ж.-д. трансп. 2012. № 5. С. 24–31.
Пермикин В.Ю. Сурин А.В., Ковалев И.А. Увязка локомотивных бригад и составов на станции на основе оптимизационных задач // Инновационный транспорт. 2018, № 2. С. 48–52.
Власенский А.А. Проблемы управления локомотивами и локомотивными бригадами на полигонах большой протяженности // Наука и техника. 2014. № 2. С. 92–94.