Evaluating the efficiency of investment in a project for railway transport companies
Keywords:
exhibition track, technical inspection, expense rates, operating costs, reduction of downtime, acceleration of deliveryAbstract
The article considers the method of choosing an appropriate location of railway tracks for performing technical inspection of empty wagons sent for loading. The use of the developed methodology will make it possible to choose the optimal place for the technical transfer of wagons for dual operations according to the criterion of the minimum total operating costs, as well as to justify the costs of maintaining the staff of wagon inspectors under the contract for the transport companies of JSC «Russian Railways». The object for research is the points of technical transfer of wagons for dual operations. The subject of the study is the criterion for choosing the optimal location of railway exhibition tracks thus minimizing the operating costs. The calculation of operating costs for half-journeys with different values of factors about the parameters of track development, the number and weight of local wagons was made on the basis of simulation modeling of shunting movements. Statistical research methods were used to identify mathematical dependencies and determine the influence of variable parameters on the studied values. As a result, the dependences were obtained of operating costs on the mass and number of wagons in the shunting train, on the length and longitudinal profile of the rails used in the rearrangement of fitting platforms for technical inspection for dual operations. The developed methodology for selecting the location of the technical transfer of wagons involved in dual operations has been tested on a real railway facility. The practical significance of this study lies in the improvement of the station’s operation by reducing the downtime of local wagons, as well as optimizing the conditions of service for shippers and cargo recipients by accelerating the delivery of goods.
References
Logistics performance and transport infrastructure / S. Nikolicic, M. Maslaric, J. Strohmandl et al. // Proceedings of the 3rd Logistics International Conference. Belgrade, 2017. P. 142–147.
Freight transportation. Improvements and the Economy. Washington : DC, 2004. URL: https://ops.fhwa.dot.gov/freight/documents/improve_econ.pdf (Дата обращения 18.10.2023).
Liang J., Cheng W.-М., Zhang M. Simulation study on train loading-unloading operation at railway container terminal // Journal of System Simulation. 2009. Vol. 21. P. 6290–6293.
Rietveld P. Brons M.R., Givoni M. Access to railway stations and its potential in increasing rail use // Transportation Research. Part A: Policy and Practice. 2009. Vol. 43 (2). P. 136–149.
Brons M.R., Rietveld P. Improving the Quality of the Door-to-Door Rail Journey: A Customer-Oriented Approach // Built Environment. 2009. Vol. 35 (1). P. 122–135.
Гренкевич О.О. Выбор оптимального места проведения работ по технической передаче вагонов на путях необщего пользования // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы V Междунар. науч.-практ. конф. Иркутск, 2014. Т. 1. С. 113–114.
Гренкевич О.О. Новые технологии обслуживания железнодорожных составов // Традиционная и инновационная наука: история, современное состояние, перспективы : сб. ст. междунар. науч.-практ. конф. Уфа, 2018. Ч. 3. С. 29–30.
Гренкевич О.О. Разработка методики выбора оптимального способа формирования многогруппных составов по критерию эксплуатационных расходов на маневровую работу : автореф. дис. …канд. техн. наук. Новосибирск, 2004. 24 с.
Калидова А.Д. Определение параметров продольного профиля железнодорожной линии с учетом особенностей специализации по видам движения // Политранспортные системы : материалы XI Междунар. науч.-техн. конф. Новосибирск, 2020. С. 430–435.
Нормы времени на маневровые работы, выполняемые на железнодорожных станциях ОАО «РЖД», нормативы численности бригад маневровых локомотивов (ред. 30.12.2015). М. : Техинформ, 2007. 100 с.
Бабичков А.М., Гурский П.А., Новиков А.П. Тяговое усилие поездов и тяговые расчеты. М. : Транспорт, 1971. 280 с.
Подвижной состав и основы тяги поездов / П.И. Борцов, В.А. Валетов, П.И. Кельперис и др. М. : Транспорт, 1983. 334 с.
Акимов В.И. Сборник задач по тяговым расчетам. Гомель : Белижт, 1988. 31 с.
Подвижной состав и основы тяги поездов / П.И. Борцов, В.А. Валетов, П.И. Кельперис и др. М. : Транспорт, 1990. 335 с.
Френкель С.Я. Методика тяговых расчетов. Гомель : БелГУТ, 2007. 72 с.
Гребенюк П.Т., Долганов А.Н., Скворцова А.И. Тяговые расчеты. М. : Транспорт, 1987. 271 с.
Тепловозы: основы теории и проектирования / В.Д. Кузьмич, И.П. Бородулин, Э.А. Пахомов и др. М. : Транспорт, 1991. 352 с.
Теория и конструкция локомотивов / Г.С. Михальченко, В.Н. Кашников, В.С. Коссов и др. М. : Маршрут, 2006. 584 с.
Кузьмич В.Д., Руднев В.С., Френкель С.Я. Теория локомотивной тяги. М. : Маршрут, 2005. 448 с.
Квашнина Е.В., Дерина Л.В. Тяговые расчеты на подъездном пути промышленного предприятия. Новокузнецк : СибГИУ, 2013. 56 с.
Об утверждении правил тяговых расчетов для поездной работы : распоряжение ОАО «РЖД» от 12.05.16 № 867р (ред. 02.02.2018). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.