Ways to increase the efficiency of technical operation of railway automation and telemechanics devices when implementing mobile workplaces
Keywords:
signaling distance, centralization and blocking, railway automation and telemechanics devices, technical operation, electromechanic, mobile workplace, universal measuring deviceAbstract
Mobile workplaces of the unified corporate automated infrastructure management system for managers and electricians of linear sections are being introduced in the distances of the infrastructure complex. In the signaling, centralization and blocking distances of the East Siberian Railway, the introduction of mobile MRM-Sh workstations takes place in conjunction with the universal measuring device Etalon-Sh, assigned to electromechanics and senior electromechanics of signaling, centralization and blocking. The existing organization of work using MPM-Sh smartphones with extended functionality as mobile workplaces of a unified corporate automated infrastructure management System for railway automation and telemechanics is based on the procedure for using MPM-Sh when performing maintenance and repair of railway automation and telemechanics devices. However, this technology, as well as the device itself, requires further development and deeper integration into a single corporate automated infrastructure management system. The use of the universal measuring device Etalon-Sh also requires the development of technology for conducting electrical measurements in existing devices. The article presents the results of an analysis of the complexity of maintenance and repair of railway automation and telemechanics devices using the example of a typical railway section, shows ways to reduce non-production costs in automating technological processes performed by electromechanics and senior electromechanics of signaling distances, centralization and blocking during technical operation of devices. A separate task is to develop a technology for conducting electrical measurements using a mobile device Etalon-Sh when servicing signaling, centralization and blocking devices based on the example of signaling, centralization and blocking distances.
References
Об утверждении Правил технической эксплуатации железных дорог Российской Федерации : приказ Минтранса России № 250 от 23.06.2022. Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Техническая эксплуатация устройств и систем железнодорожной автоматики и телемеханики / В.В. Сапожников, Л.И. Борисенко, А.А. Прокофьев и др. М. : Маршрут, 2003. 336 с.
Об утверждении инструкции по техническому обслуживанию и ремонту устройств и систем сигнализации, централизации и блокировки : распоряжение ОАО «РЖД» от 30.12.2015 № 3168р (ред. 18.11.2022). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Шаманов В.И. Методы оптимизации технического обслуживания систем автоматики // Автоматика на транспорте. 2016. Т. 2. № 4. С. 481–496.
Бушуев С.В., Ускова М.Л. Жизненный цикл устройств ЖАТ и оптимизация его стоимости // Инновационный транспорт. 2013. № 2 (8). С. 15–20.
Швалов Д.В. Сокращение ресурсозатрат при реализации планово-предупредительного технического обслуживания устройств железнодорожной автоматики на основе цифровых моделей // Автоматика на транспорте. 2022. Т. 8. № 2. С. 178–187.
Шаманов В.И., Пультяков А.В. Совершенствование системы технического обслуживания устройств автоматики // Автоматика, связь, информатика. 2008. № 12. С. 13–15.
Шаманов В.И., Пультяков А.В. Оптимизация периодичности технического обслуживания устройств автоматики // Тр. Ростов. гос. ун-та путей сообщ. 2008. № 2. С. 35–38.
Володарский В.А. Стратегии, критерии и расчет периодичности замен аппаратуры автоматики и телемеханики // Автома-тика на транспорте. 2017. Т. 3. № 2. С. 165–177.
Горелик А.В., Малых А.Н., Орлов А.В. Определение периодичности работ по техническому обслуживанию систем же-лезнодорожной автоматики и телемеханики // Наука и техника транспорта. 2021. № 4. С. 26–29.
Единая корпоративная автоматизированная система управления инфраструктурой (ЕК АСУИ). Типовая система управления текущим содержанием объектов эксплуатационной инфраструктуры (ТС-2) (Хозяйство автоматики и телемеханики). Ролевая инструкция Старшего электромеханика СЦБ (ШНС) 01095505.10998.252.И2 / сост. В. В. Задорожный, Т. А. Андреева, Н. Н. Воробьев и др. М. : ООО «ОЦРВ», 2010. 92 с
Табунщиков А.К., Титова H.H. Единая корпоративная автоматизированная система управления инфраструктурой (ЕК АСУИ). М. : МГУПС (МИИТ), 2016. 38 с.
Шуваев В.А. Автоматизация формирования планов работ в ЕК АСУИ // Автоматика, связь, информатика. 2016. № 8 С. 25–27.
Киселёв И.А. Учет и контроль выполнения работ с использованием ЕК АСУИ // Автоматика, связь, информатика. 2018. № 6. С. 24–26.
Солдатенков Е.Г. Опыт эксплуатации МРМ-Ш // Автоматика, связь, информатика. 2022. № 2. С. 39–40.
Кленов А.В. Новые возможности с МРМ // Автоматика, связь, информатика. 2022. № 2. С. 41–42.
Толокнов А.В. Развитие функциональности МРМ-Ш // Автоматика, связь, информатика. 2022. № 5. С. 16–17.
Пультяков А.В., Гаврилова А.Г., Семчук А.А. Особенности технической эксплуатации устройств автоматики и телемеханики с применением МРМ-Ш // Молодая наука Сибири : электрон. журн. 2022. № 3 (17). С. 150–158. URL: https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/926/644 (Дата обращения 18.03.2024).
Сиделев П.С., Малявин К.Ф., Седых Д.В. Автоматизация измерения электрических параметров устройств ЖАТ // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 10. С. 32–34.
Седых Д.В., Бубнов В.П. Декодирование сигналов в тональных рельсовых цепях при измерениях прибором Эталон-Ш // Автоматика, связь, информатика. 2023. № 2. С. 20–23.