Analysis of damage of electric stock current collectors and modernization of catenary support misalignment control systems

Authors

  • Sultan F. Amirov Tashkent State Transport University
  • Timur N. Badretdinov Tashkent State Transport University
  • Il’dar N. Bayanov Tashkent State Transport University

Keywords:

railway transport, catenary, catenary supports, сatenary diagnostics, the Pareto diagram, angle of inclination of reinforced concrete supports, misalignment

Abstract

Increased traffic speeds and increased freight traffic on electrified railways place high demands on the entire infrastructure, including catenary devices. It is often the most vulnerable element of the traction power supply system. This is due to the fact that, along with the impact of climatic, natural phenomena and complex technical operating conditions, it is exposed to various electrical influences. And since this element of electrified railways does not have a reserve of its main components, it is subject to increased technical requirements. This article deals with the problem of finding the most rational way to control the state of the catenary devices and determine their gravest flaws in operation with the combined movement of various types of trains. It analyzes catenary faults based on the Pareto theory, determines the most frequent types of faults of catenary devices and gives a brief scientific review of the available developments on the control of the misalignment of reinforced concrete catenary supports. An algorithm has also been developed for processing the data obtained from measuring sensors to determine the maximum angle of deflection of catenary support structures. In the proposed method of measuring the inclination angle of the supports, the tapering of the reinforced concrete poles of the supports does not influence the measurement accuracy. The research methodology is based on the collection and processing of initial data in order to find a rational solution to the problem of diagnostics of catenary devices.

References

Бадретдинов Т.Н. Проблемы эксплуатации электрифицированных железных дорог на примере Узбекистана // Universum: технические науки. 2020. № 9-2 (78). С. 103–105.

Иванов В.А., Кудряшов Е.В. Контактная сеть КС-200: история, особенности, перспективы // Локомотив. 2013. № 6 (678). С. 38–40.

Assessment and prediction of the quality of the contact contact network under high-speed motion of electric transport / S.F. Amirov, I.N. Bayanov, K.X. Turdibekov et al. // Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems. 2020. Vol. 12. Special Issue-02. P. 160–165.

Галкин А.Г., Ковалев А.А., Микава А.В. Влияние угла наклона опоры на высоту подвеса контактного провода относительно уровня головки для скоростных и высокоскоростных контактных подвесок // Изв. Транссиба. 2018. № 4 (36). С. 69–75.

Аксенов Н.А. Оценка возникновения риска отказа участка контактной сети // Инновационный транспорт. 2015. № 4 (18). С. 57–61.

Окунев А.В., Галкин А.Г., Ковалев А.А. Определение предельных состояний опор контактной сети на основе ма-тематического моделирования изменения их несущей способности // Изв. Транссиба. 2019. № 2 (38). С. 82–90.

Galkin A.G., Kovalev A., Okunev A.В. Assessing remained service time of contact-line support under the constant load // Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020. Т. 1115. P. 693–702.

Устройство для измерения угла наклона оси опоры контактной сети (варианты) : пат. 2340476 Рос. Федерация / А.А. Ковалев, А.Г. Галкин. № 2007125430/11 ; заявл. 05.07.2007 ; опубл. 10.12.2008

Ковалев А.А. Формирование управляющих воздействий на контактной сети с учетом процесса разрегулировок опор : дис. ... канд. техн. наук. Екатеринбург, 2008. 142 с.

Система и способ непрерывного мониторинга состояния контактной сети рельсового транспорта : пат. 2701887 Рос. Федерация / Д.В. Ефанов, В.А. Гросс, А.М. Романчиков и др. № 2018129315 ; заявл. 10.08.2018 ; опубл. 02.10.2019.

Организация непрерывного мониторинга углов наклона опор железнодорожной контактной сети / Д.В. Ефанов, Г.В. Осадчий, Д.В. Седых // Транспорт Урала. 2017. № 2 (53). С. 37–41.

Permanent monitoring systems of the contact-wire of railroad catenary: the main tasks of implementation / D.V. Efanov, G.V. Osadchy, D.V. Barch et al. // 2019 IEEE East-West Design and Test Symposium (EWDTS). DOI: 10.1109/EWDTS.2019.8884442.

Способ контроля угла наклона опор контактной сети железных дорог : пат. 2660195 / Н.А. Аксёнов, А.А. Ковалев. № 2017116774 ; заявл. 12.05.2017 ; опубл. 05.07.2018.

Аксенов Н.А., Ковалев А.А. Разработка прибора по контролю установочных параметров опоры контактной сети // Инновационный транспорт. 2017. № 4 (26). С. 49–53.

Аксенов Н.А. Современные способы определения степени разрегулировки опор контактной сети // Инновационный транспорт. 2016. № 4 (22). С. 48–51.

Published

2021-07-25

How to Cite

Амиров, С. Ф., Бадретдинов, Т. Н., & Баянов, И. Н. (2021). Analysis of damage of electric stock current collectors and modernization of catenary support misalignment control systems. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(70), 138-145. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/169