Analysis of volume and quality indicators of the East Siberian territorial center of corporate transport services in order to improve the quality of services provided to railway transport customers

Authors

  • Natal’ya Vasil'evna Vlasova Irkutsk State Transport University
  • Vladimir Sergeevich Brytkov Irkutsk State Transport University

Keywords:

client-oriented approach, assessment of the quality of service provision, territorial Center of corporate transport services of JSC «Russian Railways», analysis of performance indicators, client, company, transport services

Abstract

The authors carried out a factor analysis of the volume and quality indicators of the functioning of the territorial Center of branded transport services of JSC «Russian Railways» in order to improve the quality of providing services to railway transport customers in new economic conditions. The main basic principles of the corporate system of organizing the internal and external customer orientation are considered. Currently, the doctrine in the field of providing high-quality services is to satisfy consumers of transport services in freight transportation, improve business efficiency by balancing commercial and customer-oriented policies in this area, improve the quality of freight forwarding services, taking into account the prerequisites for creating special requirements for the stability, efficiency and safety of the organization of the transportation process. Among the priorities of JSC «Russian Railways» is increasing the volume of goods transported by rail and, as a result, the increase of the company’s revenues. To achieve this goal, first of all, the comprehensive development of transport infrastructure and improvement of the service quality are required. This can be achieved through the introduction of advanced technologies, the overall optimization of the transportation process, the expansion of the list of services provided, the modernization of 3PL and 4PL services, the creation of optimal end-to-end door-to-door transport and logistics services, the provision of economically sound products in a single window format, the integration of global supply chains, the creation of IT is a springboard and the formation of competencies to prepare for the launch of products in the range of 5PL services. The need to include a customer-oriented approach in the processes of digital marketing companies is directly related to the change in the role of the client in the paradigm of business services implementation at the level of creating a value proposition, which will improve the system of service delivery, increase enterprise revenues, and ensure  of the fulfilment of government and social objectives. Thus, to assess the customer orientation of a transport company, a wide range of methods can be used, which involve the calculation of quantitative and qualitative indicators, and also allow to characterize the effectiveness of building long-term relationships with customers from different sides based on the introduction of an end-to-end management (planning) system in the field of multimodal transportation to form a guaranteed cargo base and proactive planning of infrastructure measures that meet the needs of transport and logistics services.

Author Biographies

Natal’ya Vasil'evna Vlasova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Operation Management

Vladimir Sergeevich Brytkov, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Operation Work Management

References

Российские железные дороги : сайт / ОАО «РЖД» URL : http://www.rzd.ru (Дата обращения 26.04.2024).

Цифровизация // Gudok.ru : сайт. URL : https://gudok.ru/newspaper/?ID=1667772&archive=2024.04.25 (Дата обращения 02.05.2024).

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Совершенствование процессов транспортно-логистического бизнес-блока по реализации проекта предоставления комплекса услуг // Образование – Наука – Производство : материалы VI Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Чита, 2022. Т. 1. С. 262–270.

Остро стоит вопрос равновесия между желанием одних заработать и стратегической задачей сохранения на плаву пред-приятий // Gudok.ru : сайт. URL : https://www. https://vgudok.com/eksperty/aleksey-shilo-ostro-stoit-vopros-ravnovesiya-mezhdu-zhelaniem-odnih-zarabotat-i/ (Дата обращения 30.04.2024).

Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р (ред. 20.02.2024). Доступ из справ.-прав. системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : рас-поряжение Правительства Рос. Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-прав. системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Центр фирменного транспортного обслуживания – филиал ОАО «РЖД» (ЦФТО) // ОАО «РЖД» : сайт. URL : https://company.rzd.ru/ru/9349/page/105554?id=61#enttab-main (Дата обращения 29.04.2024).

Динец Д.А., Конотопов М.В. Международные транспортные коридоры: перспективы для России // Транспортная инфра-структура Сибирского региона : материалы IX Междунар. науч.-практ. конф. Иркутск, 2018. Т. 2. С. 48–53.

Восточно-Сибирский территориальный центр фирменного транспортного обслуживания / ОАО «РЖД» : сайт. URL : https://company.rzd.ru/ru/9349/page/105554?id=1742 (Дата обращения 29.04.2024).

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Декомпозиция основных бизнес-процессов и зоны формирования рисков железнодо-рожной транспортной системы в сфере грузовых перевозок // Вестн. Сибир. гос. ун-та путей сообщ. 2022. № 4 (63). С. 44–52.

Автомонова К.Ю. Анализ транспортно-логистического сервиса филиала ОАО «РЖД» центра фирменного транспортного обслуживания // Молодой исследователь : вызовы и перспективы : сб. ст. по материалам CXCVI Междунар. науч.-практ. конф. М., 2021. Т. 1 (196). С. 585–588.

Варламова Н.Х., Мазько Н.Н., Варламов А.В. Повышение эффективности управления и реализация клиентоориенти-рованного подхода за счет совершенствования порядка сопровождения клиентов в центрах фирменного транспортного обслужи-вания // Вестник транспорта Поволжья. 2023. № 4 (100). С. 61–66.

Костыльков М.Н. Развитие российского рынка легковых автомобилей : автореф. дис. … канд. экон. наук. М., 2002. 23 с.

Позднякова М.В. Система фирменного транспортного обслуживания как составляющая коммерческой деятельности на железнодорожном транспорте // Корпоративное управление экономической и финансовой деятельностью на железнодорожном транспорте : сб. тр. по результатам V Междунар. науч.-практ. конф. М., 2020. Т. 19. С. 261–267.

Быкадоров С.А., Пятаев М.В. Совершенствование ключевых показателей удовлетворенности клиентов железнодорож-ного транспорта // Логистика – евразийский мост : материалы XV Междунар. науч.-практ. конф. Красноярск ; Енисейск, 2020. С. 17–20.

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Инновационные подходы к оценке погрузочно-разгрузочных операций на местах общего пользования (на примере Восточного полигона железных дорог) // Постсоветский материк. 2022. № 3 (35). С. 65–75.

Поспелова П.В., Файзрахманова Е.В. Развитие и совершенствование мультимодальных грузовых перевозок транспортной компании на примере ООО «Деловые линии» // Инновационная экономика : перспективы развития и совершенствования. 2023. № 4 (70). С. 97–103.

Шило А.Н. Реализуя принципы клиентоориентированности // Железнодорожный транспорт. 2019. № 2. С. 11–14.

Published

2024-08-05

How to Cite

Власова, Н. В., & Брытков, В. С. (2024). Analysis of volume and quality indicators of the East Siberian territorial center of corporate transport services in order to improve the quality of services provided to railway transport customers. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(82), 54-65. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1842