Reasons for reducing the routing of empty gondola wagons at the Eastern Railway Polygon and ways to eliminate them

Authors

  • Vasilii Vasil'evich Gorshkov Irkutsk State Transport University
  • Victoriya Alexandrovna Olentsevich Irkutsk State Transport University

Keywords:

Eastern railway Polygon, throughput and processing capacity, marshalling yard, empty wagon traffic, routing of empty gondola wagons, consolidated routes, non-public tracks, rolling stock operators

Abstract

In the work, the authors analyzed the technology of cargo flow on the infrastructure complex of the Trans-Siberian railway, which showed that sorting complexes are the barrier places when moving goods to the seaports of the Far East. Most marshalling yards are not meeting the requirements of their planned indicators. Some of them have turned into a kind of storage complexes, resulting in transit wagons downtime increase, with the throughput and processing capacities of the Eastern Landfill of railways and seaports limited. The analysis of the established order of loaded wagons for unloading operations on the Far Eastern Railway is carried out. As a result, the most significant reasons for reducing the routing of empty gondola wagons at the Eastern Railway landfill were formed. The issue of interaction with the railway transport clientele is raised, recommendations for improving technological processes are presented. It is determined that in order to develop the optimal option for the operation of the Eastern Railway Landfill without capital investments in the development of the infrastructure complex by the scientific organizations of JSC «Russian Railways», it is necessary to make a comprehensive factor analysis of the actually implemented technology for the organization of unloading wagons on non-public tracks, to identify the causes of deficiencies on the part of JSC «Russian Railways» and users of transportation services and using mathematical modeling methods to develop proposals to eliminate shortcomings. It should also be borne in mind that one of the target areas for optimizing the work of railways in the world is the reliability of the entire transportation process, which primarily depends on the development of sorting complexes and their well-coordinated work. The construction of a new marshalling yard at the railway landfill, whose main task will be the processing of odd wagon traffic, according to the authors, is the strategic mission of JSC «Russian Railways», the implementation of which is possible on the basis of private partnership with the investment of funds from rolling stock operators, shippers and consignees.

Author Biographies

Vasilii Vasil'evich Gorshkov, Irkutsk State Transport University

Deputy Head of the Transportation Management Center at the Eastern Polygon of structural division of the Central Directorate of Traffic Management – a branch of JSC «Russian Railways»

Victoriya Alexandrovna Olentsevich, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Operation Work Management

References

Российские железные дороги : сайт / ОАО «РЖД». URL : http://www.rzd.ru (Дата обращения 23.04.2024).

Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : распоряжение Правительства Рос. Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-правов. системы КонсультантПлюс в ло-кал. сети.

Ко Ко Лвин. Закономерности и факторы комплексного развития транспортной системы Мьянмы : дис. ... канд. техн. наук. М., 2018. 153 с.

Иванкова Л.Н., Иванков А.Н., Котельников С.С. Развитие методов оптимизации технических и технологических пара-метров железнодорожных станций. М. : Ай Пи Ар Медиа, 2020. 107 с.

Типовой технологический процесс работы сортировочной станции. М. : МПС РФ, 2003. 178 с.

Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р (ред. 20.02.2024). Доступ из справ.-правов. системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Задачи приспособления транспортной инфраструктуры к новым технологиям // Современные технологии и научно-технический прогресс. 2021. № 8. С. 189–190.

Семенцова Т.М., Степанова И.А., Силичева Г.В. Проблемы повышения эффективности работы сортировочных станций // Молодая наука Сибири. 2020. № 1(7). С. 71–76.

Olentsevich, V.A., Belogolov, Y.I., Kramynina, G.N. Set of organizational, technical and reconstructive measures aimed at im-provement of section performance indicators based on the study of systemic relations and regularities of functioning of railway transport system // International conference on digital solutions for automotive industry, roadway maintenance and traffic control, DS ART 2019. Cholpon-Ata, 2019. Vol. 832. DOI:10.1088/1757-899X/832/1/012038.

Король Р.Г., Нечипорук М.В. Логистические решения по регулированию порожнего вагонопотока на Восточном поли-гоне железных дорог // Известия Транссиба. 2020. № 3 (43). С. 107–119.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Максимова Р.В. Актуальность вопросов перераспределения технических мощностей Восточного полигона железных дорог // Актуальные проблемы транспорта в XXI веке : тр. II Междунар. науч.-практ. конф. Но-вокузнецк, 2023. С. 185–188.

Об утверждении методики определения пропускной и провозной способностей инфраструктуры железнодорожного транспорта общего пользования : приказ Минтранса России №266 от 18.07.2018. Доступ из справ.-прав. системы Консультант-Плюс в локал. сети.

Александров А.Э. Расчет и оптимизация транспортных систем с использованием моделей : теоретические основы, ме-тодология : автореф. дис. … докт. техн. наук. Екатеринбург, 2008. 49 с.

Король Р.Г., Балалаев А.С. Имитационное моделирование работы припортовой железнодорожной станции с вероятностно-статистическим подходом к изменению параметров поступающего вагонопотока // Транспорт Урала. 2014. № 3 (42). С. 53–57.

Ларина И.В., Ларин А.Н. Управление качеством работы транспортного узла с учетом эксплуатационных характеристик // Известия Транссиба. 2019. № 1 (37). С. 130–141.

Бушуев С.В., Ковалев И.А. Восстановление движения после отказов с применением виртуальной сцепки поездов // Ав-томатика на транспорте. 2024. Т. 10. № 1. С. 64–73.

Ермакова Д.М., Степанова А.Р., Файзрахманова Е.В. Транспортный аспект смещения фокуса международных торговых связей России // Актуальные вопросы устойчивого развития современного общества и экономики : сб. науч. ст. III Всерос. науч.-практ. конф. Курск, 2024. Т. 1. С. 181–185.

Ермакова Д.М., Власова Н.В. Перспективы развития инфраструктурного комплекса восточного полигона железных дорог России с целью экспорта российского угля // Молодая наука Сибири. 2024. № 1 (23). С. 35–42. URL: https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1569/1109 (дата обращения 20.04.2024).

Макаренко Ю.Н., Пузина Е.Ю. Направления модернизации тяговых подстанций при увеличении объема перевозок по Восточному полигону // Молодая наука Сибири. 2024. № 1 (23). С. 117–126. URL: https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1481/1036 (дата обращения 18.04.2024).

Фокеев А.Б. Разработка алгоритмов оптимизации маршрутов для повышения доходов железнодорожных операторов // Russian Economic Bulletin. 2024. Т. 7. № 3. С. 359–364.

Урина У.С., Тарасова О.В. Оценка вариантов отраслевой структуры перевозок на восток по Восточному полигону // Огни магистрали : исторический опыт и стратегии развития регионов Сибири и Дальнего Востока : сб. науч. тр. по материалам всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участ. Улан-Удэ, 2024. С. 368–374.

Published

2024-08-05

How to Cite

Горшков, В. В., & Оленцевич, В. А. (2024). Reasons for reducing the routing of empty gondola wagons at the Eastern Railway Polygon and ways to eliminate them. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(82), 44-53. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1843