A method for diagnosing hydraulic vibration dampers on traction rolling stock

Authors

  • Oleg Valer'evich Mel’nichenko Irkutsk State Transport University
  • Alexei Olegovich Lin’kov Irkutsk State Transport University
  • Alexei Vladimirovich Konovalov Irkutsk State Transport University
  • Semen Alexandrovich Kakhaev Irkutsk State Transport University

Keywords:

electric rolling stock, hydraulic vibration dampener, diagnostics, vibration acceleration sensor, technical condition of spring suspension, spring suspension, modeling

Abstract

The article describes the importance of improving the characteristics of rolling stock in order to increase the efficiency of railway transport and achieve strategic goals such as increasing freight turnover. The condition of the spring suspension of traction rolling stock determines the dynamic loading, wear and damage to its undercarriage part, repair and maintenance costs, as well as the vibration protection of the drivers. The hydraulic vibration damper is an important node in the suspension of the traction rolling stock, and the presence of a defective hydraulic vibration damper can result in a derailment of the traction rolling stock, as well as increase the wear of the elements of the traction rolling stock, negatively affect the path and lead to the need to reduce speed. The design and purpose of the spring suspension of the first and second stages, as well as the principle of operation of hydraulic vibration dampers on an electric locomotive of the 3ES5K series, are described. The existing methods and methods for diagnosing hydraulic vibration dampers are presented. With the help of the MSC Adams program, the calculation and modeling of the 3ES5K series electric locomotive was performed. Based on the results obtained, it can be seen what happens when the hydraulic vibration dampers are in good working order and when faulty. The article describes a new method for diagnosing the technical condition of hydraulic vibration dampers on traction rolling stock by installing vibration acceleration sensors on the rolling stock in definite locations, with the layout of the sensors also given.

Author Biographies

Oleg Valer'evich Mel’nichenko, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, Full Professor, Head of the Department of Electric Rolling Stock

Alexei Olegovich Lin’kov, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Electric Rolling Stock

Alexei Vladimirovich Konovalov, Irkutsk State Transport University

Department of Electric Rolling Stock

Semen Alexandrovich Kakhaev, Irkutsk State Transport University

Department of Electric Rolling Stock

References

Об утверждении стратегии научно-технологического развития холдинга «РЖД» на период до 2025 г. и на перспективу до 2030 года (Белая книга) : распоряжение ОАО «РЖД» № 769/р от 17.04.2018 г. Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локал. сети.

Электровоз магистральный 2ЭС5К (3ЭС5К, 4ЭС5К). Руководство по эксплуатации. Кн. 6. Механическая часть. ИДМБ.661142.009РЭ6 (ЗТС 001.012 РЭ6). Новочеркасск : Новочеркас. электровозостроител. завод, 2004. 66 с.

Руководство по эксплуатации 677.00 РЭ. Демпферы гидравлические подвижного состава железных дорог. Первомайск : Транспневматика, 2008. 69 с.

Челноков И.И. Гидравлические гасители колебаний пассажирских вагонов. М. : Транспорт, 1975. 73 с.

Руководство по техническому обслуживанию и ремонту гидравлических и фрикционных гасителей колебаний локомотивов ПКБ ЦТ.25.0113. М. : ПКБ ЦТ, 2011. 250 с.

Электровоз ВЛ85 : Руководство по эксплуатации / Б.А. Тушканов, Н.Г. Пушкарев, Л.А. Позднякова и др. М. : Транспорт, 1992. 480 с.

Электровоз ВЛ80р. Руководство по эксплуатации / Б.А. Тушканова, Н.М. Васько, В.И. Покромкин и др. М. : Транспорт, 1985. 541 с.

Механическая часть тягового подвижного состава / И.В. Бирюков, А.Н. Савоськин, Г.П. Бурчак и др. М. : Транспорт, 1992. 440 с.

Стенд испытания гидравлических гасителей колебаний // ТПИ : сайт. URL : https://tpiomsk.ru/catalog/oborudovanie-dlya-remonta-zheleznodorozhnogo-transporta/lokomotivnoe/stend-ispytaniya-gidravlicheskikh-gasiteley-kolebaniy/ (дата обращения 30.05.2024).

Болобонов С.И. Стенд для испытания гидродемпферов тягового подвижного состава // Локомотив. 2023. № 4. С. 10–11.

Пат. 7201 Рос. Федерация. Стенд для испытания гасителей колебаний вагонов и локомотивов / Ю.П. Бороненко, В.И. Варава, Г.М. Левит. № 97110618/20 ; заявл. 24.06.1997 ; опубл. 16.07.1998.

Пат. 102798 Рос. Федерация. Стенд снятия нагрузочной характеристики гидродемпфера / Е.Г. Борисов, А.В. Голубев, В.С. Усс. № 2010141222/28 ; заявл. 07.10.2010 ; опубл. 10.03.2011, Бюл. № 7. 2 с.

Пат. 2556768 Рос. Федерация. Универсальный стенд для испытания гасителей колебаний / В.А. Каньшин, А.М. Третьяков, Ф.П. Мельников и др. № 2013149886/11 ; заявл. 07.11.2013 ; опубл. 20.05.2015, Бюл. № 20. 12 с.

Тимошенко С.П., Янг Д.Х., Уивер У. Колебания в инженерном деле. М. : Машиностроение, 1985. 472 с.

Иванов А.А. MSC.Adams: теория и элементы виртуального конструирования и моделирования. М. : MSC.Software Corporation, 2003. 97 с.

Марченко Д.М. Создание компьютерной модели вагона для динамического моделирования в MSC.ADAMS // Механика. Исследования и инновации. 2017. № 10. С. 148–156.

ГОСТ Р 55513-2013. Локомотивы. Требования к прочности и динамическим качествам. Введ. 2014–07–01. М. : Стан-дартинформ, 2014. 46 с.

Шкодун П.К. Диагностирование технического состояния гидравлических гасителей колебаний при ремонте и обслужи-вании подвижного состава : автореф. дис. … канд. техн. наук. Омск, 2002. 21 с.

Published

2024-08-05

How to Cite

Мельниченко, О. В., Линьков, А. О., Коновалов, А. В., & Кахаев, С. А. (2024). A method for diagnosing hydraulic vibration dampers on traction rolling stock. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(82), 79-88. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1844

Most read articles by the same author(s)