Hydraulic stabilization of the wagon heeling

Authors

  • Oleg L'vovich Malomyzhev Irkutsk State Transport University
  • Dmitrii Olegovich Malomyzhev Irkutsk State Transport University
  • Sergei Victorovich Pavlov Petroremstroi LLC
  • Alexander Georgievich Semenov Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University

Keywords:

railway, wagon, roll of the wagon, stabilization of lateral stability, high-speed trains, lateral force, lateral rolling of the wagon

Abstract

In the process of moving a railway carriage, lateral forces inevitably arise due to movement in a curve, the presence of a crosswind, yawing of the carriage trolley, and others. Such forces cause, respectively, a roll or lateral rocking of the wagon, which affects its stability, causes cyclically varying loads on all elements, can move the cargo located in the wagon, and also cause discomfort to passengers. The description is most pronounced for high-speed trains and double-decker passenger wagons. Currently, torsion bar stabilizers are used to reduce roll and lateral pitching, which sufficiently ensure the tasks assigned to them. At the same time, torsion stabilizers are not without their faults, the main ones of which include the elastic torsion twist, which inevitably causes the occurrence of a partial roll of the wagon under the influence of lateral force, as well as the inability to regulate the moment of roll resistance depending on the degree of loading of the wagon. The current trend of increasing the speeds of passenger and freight trains requires increasing the levels of stabilization of the crane, with the possibility of adjusting the stabilizer. The article considers an alternative torsion hydraulic system for stabilizing the roll of the wagon, which provides greater efficiency, allowing to automatically change the moment of resistance to the roll of the wagon, depending on the degree of its loading. Additional possibilities of hydraulic roll stabilization of the carriage provide the prospect of its application on modern high-speed trains.

Author Biographies

Oleg L'vovich Malomyzhev, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Head of the Department of Wagons and Wagon Facilities

Dmitrii Olegovich Malomyzhev, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Physics, Mechanics and Instrumentation

Sergei Victorovich Pavlov, Petroremstroi LLC

General Director

Alexander Georgievich Semenov, Peter the Great Saint Petersburg Polytechnic University

Ph.D. in Engineering Science, Senior Researcher, Associate Professor of the Higher School of Transport

References

Лукин В.В., Анисимов П.С., Федосеев Ю.П. Вагоны : общий курс. М. : Маршрут, 2004. 424 с.

Кузьмич Л.Д., Кост Е.Л., Завт С.И. Двухэтажные пассажирские вагоны : обзор. М. : НИИинформтяжмаш, 1978. 36 с.

Вершинский С.В., Данилов В.Н., Хусидов В.Д. Динамика вагона. М. : Транспорт, 1991. 360 с.

Никитин Г.С., Тинт Наинг Вин. Результаты динамического моделирования поперечной устойчивости малотоннажного фургона при криволинейном движении // Науч.-техн. вестн. Брянск. гос. ун-та. 2022. № 4. С. 322–329.

Кравец В.Н. Теория автомобиля. Нижний Новгород : Нижегород. гос. техн. ун-т им. Р.Е. Алексеева, 2013. 413 с.

Скоростной электропоезд ЭС1 «Ласточка» / А.Ю. Слизов, А.Г. Брагин, В.О. Иващенко и др. М. : Автограф, 2015. 236 с.

Лебедев В.А. Обоснование технических решений конструкции двухэтажного пассажирского вагона : дис. … канд. техн. наук. М., 2017. 178 с.

Оценка безопасности движения двухэтажного пассажирского вагона методом математического моделирования / В.А. Лебедев, В.В. Кобищанов, Д.Я. Антипин и др. // Вестн. Брянск. гос. техн. ун-та. 2014. № 4 (44). С. 24–27.

О принятии технических регламентов Таможенного союза «О безопасности железнодорожного подвижного состава», «О безопасности высокоскоростного железнодорожного транспорта» и «О безопасности инфраструктуры железнодорожного транс-порта» : решение комиссии Таможенного союза № 710 от 15.07.2011 (в ред. 30.03.2023). Доступ из справ.-прав. системы АСПИЖТ в локал. сети.

Рожкова Е.А., Астафьева А.Н., Баранова Т.А. Анализ устойчивости вагона от опрокидывания при движении в кривых участках пути различного радиуса различного радиуса // Молодая наука Сибири. 2020. № 2 (8). С. 62–67.

Конторщиков С.В. Разработка стабилизатора поперечной устойчивости регулируемой жесткости для спортивного автомобиля класса «Формула студент» // Студенческие инженерные проекты : сб. материалов и докл. VI Всерос. форума. М., 2020. С. 75–81.

Пат. Рос. Федерация 2318678. Гидравлическая система стабилизации поперечной устойчивости транспортного средства / C.С. Якубов, Б.Е. Буртаков, Ф.З. Кабиров, и др. № 2006128530/11 ; заявл. 04.08.2006 ; опубл. 10.03.2008, Бюл. № 7. 7 с.

Пат. Рос. Федерация 2329159. Система стабилизации поперечной устойчивости транспортного средства / C.С. Якубов, Б.Е. Буртаков, Ф.З. Кабиров, и др. № 2006143514/11 ; заявл. 07.12.2006 ; опубл. 20.07.2008, Бюл. № 20. 6 с.

Попов А.В., Горбунов А.А. Выбор типа активной системы стабилизации поперечной устойчивости при проектировании автомобильных транспортных средств // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 8 (64). С. 72–78.

Невзоров Л.Л., Свиридов Е.В. Автоматическая система поперечной стабилизации военных колесных машин // Между-нар. студенч. науч. вестник. 2016. № 3-2. С. 206–207.

Мехонин О.Н., Щеткин Р.В., Пугин К.Г. Оценка влияния смещения ребер опрокидывания при крене подрессоренных элементов конструкции базовых шасси автомобильных кранов-манипуляторов на значение коэффициента грузовой устойчивости // Техника и технология транспорта. 2019. № S (13). URL: http://transport-kgasu.ru/files/N13-17TKR19.pdf (Дата обращения 02.04.2024).

Лозин А.В., Павлов С.В., Семенов А.Г. Модернизация торсионного узла стабилизатора поперечной устойчивости кузова железнодорожного вагона // Инновационная железная дорога. Новейшие и перспективные системы обеспечения движения поездов. Проблемы и решения : сб. ст. V Междунар. науч.-практ. конф. СПб. ; Петергоф, 2022. С. 275–284.

Пат. Рос. Федерация 2807559. Гидравлический стабилизатор поперечной устойчивости железнодорожного вагона / О.Л. Маломыжев, Д.О. Маломыжев, С.В. Павлов и др. № 2023118971 ; заявл. 17.07.2023 ; опубл. 16.11.2023, Бюл. № 32. 14 с.

Шуханов С.Н., Маломыжев О.Л., Федотова Н.Е. Расчет расходов масла в агрегатах трансмиссий энергонасыщенных тракторов сельскохозяйственного назначения с принудительной системой смазки // Вестн. АПК Верхневолжья. 2017. № 2 (38). С. 75–78.

Published

2024-08-05

How to Cite

Маломыжев, О. Л., Маломыжев, Д. О., Павлов, С. В., & Семенов, А. Г. (2024). Hydraulic stabilization of the wagon heeling. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (2(82), 35-43. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1846