Improvement of the system for assessing the stability of the railway track section for prospective planning of straightening works
Keywords:
track maintenance, track geometry, track section stability, train flow, track alignment, work planningAbstract
Modern requirements for the organization of track maintenance are characterized by two contradictory trends: on the one hand, an increase in freight turnover using high-weight trains and wagons with increased axial load leads to an accumulation of track disorders and an increase in the need for the works; on the other hand, an increase in train traffic density limits the time for preventive and repair work. The existing system of planning straightening works is based on an assessment of the condition of the track based on the results of the passage of track measuring wagons and includes rigidly differentiated terms of work assignment by track classes. Such a system is static and does not allow us to assess the stability of the characteristics of the state of the track in time or during tonnage operation. In modern conditions, when the need for work on a number of sections exceeds the available possibilities in providing additional «windows» in the train schedule, the system of planning the straightening works should be based not on one-time characteristics of the track condition, but on an analysis of the rate of the track degradation during tonnage running up to the maximum level requiring speed limits for train movements. Thus, the order of work assignment should be determined by the rate of deterioration of the track condition in specific sections. This requires the development of a special system for assessing the stability of the track gauge geometry with establishing of the priority order for work on track sections of various lengths. As a solution to this problem, the article proposes a method for a two-component assessment of the stability of the rail track geometry based on the position that the track, as a system, is extensional in length and varying in the course of operation. The proposed system of statistical estimates of the stability of the rail track geometry will allow to identify places that require priority work under conditions of high density of train traffic with limited resources.
References
Гапанович В.А. Вопросы взаимодействия подвижного состава и инфраструктуры при тяжеловесном движении // Железнодорожный транспорт. 2016. № 10. С. 9–15.
Воздействие на путь вагонов с повышенной осевой нагрузкой / В.В. Третьяков, В.О. Певзнер, И.Б. Петропавловская и др. // Вестн. науч-исслед. ин-та ж.-д. трансп. 2016. Т. 75. №. 4. С. 233–238.
Певзнер В.О., Гринь Е.Н. Совершенствование системы управления техническим обслуживанием пути // Железнодорожный транспорт. 2021. № 2. С. 54–59.
Шапетько К.В. Исследования накопления деформаций железнодорожного пути на участке испытаний вагонов с осевой нагрузкой 27 тс // Вестн. науч-исслед. ин-та ж.-д. трансп. 2017. Т. 76. № 4. С. 238–242.
Щепотин Г.К. Управление техническим состоянием пути в условиях модернизации Восточного полигона // Путь и путевое хозяйство. 2022. № 3. С. 35–37.
Атапин В.В., Нечушкин А.С. Исследование деградационных процессов геометрии рельсовой колеи – путь к прогнозированию состояния верхнего строения пути // Вестник транспорта Поволжья. 2022. № 2 (92). С. 31–37.
Бельтюков В.П. Принципы прогнозирования изменения технического состояния железнодорожного пути // Инфраструктура транспорта. 2022. № 1 (3). С. 65–78.
Шац Э.Я. Методика оптимального планирования капитального ремонта пути в пределах железной дороги : автореф. дисс. канд. техн. наук. М., 1981. 22 с.
Мишин В.В. Прогнозирование состояния пути. Проблемы и решения // Путь и путевое хозяйство. 2011. № 7. С. 2–6.
Об утверждении методики оценки воздействия подвижного состава на путь по условиям обеспечения надежности : распоряжение ОАО «РЖД» № 2706р от 22.12.2017. Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Об утверждении инструкции по оценке состояния рельсовой колеи путеизмерительными средствами и мерам по обеспечению безопасности движения поездов : распоряжение ОАО «РЖД» № 436/р от 28.02.2020 г. (ред. 29.06.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Вентцель Е.С. Теория вероятностей. М. : Высш. шк., 1999. 576 c.
Кремер Н.Ш. Теория вероятностей и математическая статистика. М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. 573 с.
Певзнер В.О. Первые итоги эксплуатационных наблюдений в кривых участках пути с суженной шириной колеи // Тр. Всесоюз. заоч. ин-та инженеров ж.-д. трансп. М., 1969. Вып. 43. С. 15–26.
Крейнис З.Л., Зеленая Л.В. Корреляционный анализ очертаний рельсовых нитей на прямых участках железнодорожного пути // Вестн. науч-исслед. ин-та ж.-д. трансп. 1975. № 5. С. 40–43.
Дворников А.В. Выявление нестабильных участков пути и прогнозирование их состояния : автореф. дис. ... канд. техн. наук. М., 2008. 24 с.
Об утверждении правил назначения ремонтов железнодорожного пути : распоряжение ОАО «РЖД» № 2888/р от 17.12.2021 (ред. 14.12.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Шеронова Т.Н. Совершенствование системы технического обслуживания пути с целью увеличения межремонтного ресурса : автореф. дис. ... канд. техн. наук. М., 2008. 24 с.