On the application of an automated train traffic control complex under high traffic intensity
Keywords:
automation of operational work, digital transformation, train schedule, railway transport, hardware and software complex, transportation process, train traffic managementAbstract
In railway transport, the transition to high-tech means of organizing and performing work in the main areas of activity using digital technologies is systematically carried out, which is generally denoted by the concept of «digital transformation». In the light of the functioning of the innovation management system at the regional level, it is necessary to note the creation in 2021 of a network of regional centers for innovative development of railways in the status of Russian Railways branches, whose tasks are to support and develop innovative activities throughout the Russian railway transport. Acting towards the automation of operational work in 2014 on the existing double-track line of the North-Caucasian railway a hardware-software complex for automated train traffic control was built and applied. The aforementioned complex is one of the components of an intelligent control system in railway transport ensuring an increase in the efficiency of operational work, in particular, train traffic control by a train dispatcher. The article discusses the prospects for the use of modern intellectual developments both on single-track and double-track sections under the conditions of increased traffic intensity, which is often accompanied by the occurrence of non-standard situations, whose examples are shown in relation to the construction of train routes on a real single-track section. As a promising test site for the introduction of an automated complex, a single-track section with diesel traction Ulan-Ude–Naushki of an East-Siberian railway is considered, where the least technically equipped section, limited by Medvedchikovo and Sulfat stations, including 7 hauls total length of 95 km, was proposed as a starting point for the modernization of the landfill.
References
Корольков Б.П., Комаров А.В. О системе кодирования подвижного состава // Железнодорожный транспорт. 2004. № 10. С. 46.
Якунин В.И. Инновационная деятельность в ОАО «РЖД» // Транспорт Российской Федерации. 2010. № 1 (26). С. 10–12.
Зелова М.И., Комаров А.В. Беспилотные технологии на транспорте. Перспективы развития // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12) : электрон. журн. URL: https://mnv.irgups.ru/bespilotnye-tehnologii-na-transporte-perspektivy-razvitiya (Дата обращения 08.10.2022).
Матюхин В.Г., Шабунин А.Б., Ефремова А.П. Повышение качества входных данных для интеллектуального диспетчесркого управления // Интеллектуальные системы управления на железнодорожном транспорте : тр. восьмой науч.-практ. конф. М., 2019. С. 66–69.
Матюхин В.Г., Уманский В.И., Шабунин А.Б. О текущем состоянии проекта ИСУЖТ и реализации технологии интервального регулирования на его платформе // Интеллектуальные системы управления на железнодорожном транспорте: тр. восьмой науч.-практ. конф. М., 2019. С. 3–7.
Goverde R. Trends and developments in the automation of heavy rail operations // Global Railway Review : site. URL: https://www.globalrailwayreview.com/article/97734/trends-developments-automation-heavy-rail/ (access date: 15.10.2022).
ОАО «РЖД». Инновации // РЖД : сайт. URL: https://company.rzd.ru/ru/9381 (Дата обращения 08.10.2022).
Система управления перевозочным процессом и транспортная логистика // Инновационный дайджест : сайт. URL: www.rzd-expo.ru/innovation/the_system_of_transportation_process_and_transport_logistics (Дата обращения: 16.10.2022).
Москвичев О.В. Информационные технологии на транспорте и информационно-управляющие системы на магистральном транспорте. Самара : СамГУПС, 2015. 287 с.
Ефремов Г.А. Проблемы и особенности автоматического диспетчерского управления движением поездов // Интеллектуальные системы управления на железнодорожном транспорте : тр. восьмой науч.-практ. конф. М., 2019. С. 36–37.
Автоматизация диспетчерского управления в ИСУЖТ: опыт внедрения / В.Г. Матюхин, А.Б. Шабунин, Г.А. Ефремов и др. // Труды АО «НИИАС». 2021. Вып. 11. Т. 1. С. 204–214.
Осьминин А.Т. О разработке интеллектуальной системы управления перевозочным процессом на железнодорожном транспорте // Наука 1520 ВНИИЖТ: загляни за горизонт : тр. первой междунар. науч.-практ. конф. Щербинка, 2021. С. 139–147.
Кокурин И.М. Интеллектуальная система управления движением поездов на основе автоматизации диспетчерского регулирования и центрального автоведения // Интеллектуальные системы управления. 2018. № 3. С. 305–312.
Паталахин С.В., Попов А.Э. Системы автономного управления подвижным составом на железной дороге // Цифровая наука. 2020. № 2-3. С. 31–36.
Украинский А.И. Автоматизированное управление поездной работой на железнодорожных перегонах // Труды 79-ой студ. науч.-практ. конф. РГУПС. Воронеж, 2020. Т. 1. С. 77–78.
Храмцова Н.А., Храмцов Р.И. Эффективность инновационных проектов в транспортных предприятиях // Стратегии бизнеса. 2019. № 9 (65). C. 16–19.
Ерофеев А.А. О состоянии и перспективах развития интеллектуальных систем управления перевозками на Белорусской железной дороге // Фёдор Петрович Кочнев – выдающийся организатор транспортного образования и науки в России : тр. междунар. науч.-практ. конф. М., 2021. С. 33–41.
Главные направления в транспортных инновациях // Инновации. Стартапы. Изобретения : сайт. URL: https://viafuture.ru/katalog-idej/transportnye-innovatsii (Дата обращения: 16.10.2022).