THE MAIN GOALS AND OBJECTIVES OF THE LONG-TERM DEVELOPMENT OF MONGOLIA'S RAILWAY INFRASTRUCTURE COMPLEX
Keywords:
Ulaanbaatar Railway, railway infrastructure complex, transit transportation, technical modernization, throughput and processing capacity, transport and infrastructure development, economic transport corridor, international relations, container trainsAbstract
At the beginning of 2025, the management of Ulaanbaatar Railway JSC approved the annual development plan for the transport company, setting an ambitious goal to exceed the record figures of the previous year and increase the level of cargo transportation by 15%. Of course, the increase in freight traffic volumes should be preceded by the development and modernization of the infrastructure complex, rolling stock and technical means of railways, which serves as the foundation of the approved "Modernization and Long-term Development Program until 2030" in terms of the operational activities of the Ulaanbaatar Railway and its structural divisions. Users of transport services and services are certainly interested in this. A large set of measures is planned to gradually increase the throughput and carrying capacity of both the cargo infrastructure complex and the passenger one. The successful implementation of the project solution provides for significant structural changes, reducing the level of dependence of the country's economic well-being on the mining industry over the next 25 years.
In the presented scientific study, the authors presented the main goals and objectives of the long-term development of the railway infrastructure complex of Mongolia and its border segment, identified the main measures for the formation of a modern transport and logistics block, and identified the transit potential. We analyzed the components of the long–term program for the construction and technical modernization of Mongolia's railway infrastructure complex until 2030 – Long-Term Vision 2030, and identified a number of key areas for the development of international cooperation between Russia, Mongolia and China.
References
Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-правовой системы Консультант-Плюс в локал. сети.
ГК 1520 и «Монгольские Железные Дороги» будут развивать железнодорожную инфраструктуру Монголии // comnews.ru : сайт. – Текст : электронный. – URL : https://www.comnews.ru/content/230028/2023-11-08/2023-w45/1011/gk-1520-i-mongolskie-zheleznye-dorogi-budut-razvivat-zheleznodorozhnuyu-infrastrukturu-mongolii (дата обращения: 08.02.2025).
Транзитный потенциал УБЖД // Гудок. 1520 international : сайт. URL : https://1520international.com/content/2025/fevral-2025/tranzitnyy-potentsial-ubzhd-ochen-velik-/ (Дата обращения 18.02.2025).
Политика долгосрочного развития Монголии: «Видение – 2050» // mongolnow.com : сайт. – Текст электронный. – URL : http://www.mongolnow.com/politika-dolgosrochnogo-razvitiya-mongolii-videnie-2050/ (дата обращения: 11.02.2025).
Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL: http://www.rzd.ru (Дата обращения 12.02.2025).
Оленцевич В. А. Аспекты реализации проекта экономического коридора «Россия – Монголия – Китай» / Оленцевич В.А., Б. Архит, Н. А. Новикова. – Текст : непосредственный // Финансовые аспекты структурных преобразований экономики, 2024. – № 10. С. 72–82.
Правительство Монголии представило программу действий на четыре года // БуряадYнэн : сайт. URL : https://burunen.ru/news/society/131542-pravitelstvo-mongolii-predstavilo-programmu-deystviy-na-chetyre-goda-/ (Дата обращения 08.02.2025).
Архит, Б. Проблемы инфраструктурного комплекса железных дорог Монголии / Б. Архит, В. А. Оленцевич. – Текст : непосредственный // Управление эксплуатационной работой на транспорте (УЭРТ-2024) : электронный сборник трудов II Международной научно-практической конференции / Петербургский гос. ун-т путей сообщения Императора Александра I. – Санкт-Петербург, 2024. – С. 12–14.
Премьер Монголии: Мы всегда будем открыты к сотрудничеству // Российская Газета : сайт. URL : https://travel.rambler.ru/news/45826625-premer-mongolii-my-vsegda-budem-otkryty-k-sotrudnichestvu/ (Дата обращения 08.02.2025).
Громышова, С. С. Оценка уровня безопасности сложноструктурированных транспортных систем с целью повышения уровня их конкурентоспособности на рынке транспортных услуг / С. С. Громышова, Н. П. Асташков, В. А. Оленцевич, О. В. Лобанов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2019. – № 2(62). – С. 250-259.
Гозбенко, В. Е. Анализ уровня надежности и устойчивости организационно-технических систем перевозочного процесса железнодорожного транспорта / В. Е. Гозбенко, Ю. И. Белоголов, В. А. Оленцевич // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2018. – № 1(57). – С. 147-156.
Astashkov, N. P. Increase of the throughput and processing capacity of the railway line mountain pass section by strengthening the devices of the system of traction power supply / N. P. Astashkov, V. A. Olentsevich, A. R. Akhmetshin [et al.] // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering : International Conference: Actual Issues of Mechanical Engineering (AIME 2020), Saint-Petersburg, Russia, 27–29 октября 2020 года. Vol. 1111. – Saint-Petersburg, Russia: IOP Publishing, 2021. – P. 012005.
Пузина, Е. Ю. Бенчмаркинг: основные понятия и процесс реализации / Е. Ю. Пузина, Ю. Н. Барыкина // Экономический альманах / Иркутский национальный исследовательский технический университет. – Иркутск : Иркутский национальный исследовательский технический университет, 2015.
Асташков, Н. П. Изменение технологии работы транспортно-технологической системы железнодорожного транспорта за счет использования нового типа подвижного состава / Н. П. Асташков, А. А. Оленцевич // Наука сегодня: задачи и пути их решения : материалы международной научно-практической конференции, Вологда, 29 мая 2019 года. – Вологда: ООО «Маркер», 2019. – С. 16-17.
Транспорт Монголии: три транзитных ж/д коридора // Экономика : сайт. URL : https://journal-neo.su/ru/2023/10/24/transport-mongolii-tri-tranzitnyh-zh-d-koridora/ (Дата обращения 08.02.2025).
Ермоленко, И. Ю. Влияние продольных нагрузок на безопасность движения при эксплуатации на горно-перевальных участках пути / И. Ю. Ермоленко, Д. В. Морозов, Н. П. Асташков // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. – 2021. – № 2(82). – С. 104-111.
Khudonogov, I. A. The Use of 'Technical Rigidity' Indices to Assess Climatic Factors Effects on Power Transformers Reliability / I. A. Khudonogov, E. Y. Puzina, A. G. Tuigunova // Proceedings - 2020 International Ural Conference on Electrical Power Engineering, UralCon 2020, Chelyabinsk, 22–24 сентября 2020 года. – Chelyabinsk, 2020. – P. 136-141.
Динец, Д. А. Международные транспортные коридоры: перспективы для России / Д. А. Динец, М. В. Конотопов // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. – 2018. – Т. 2. – С. 48-53.
Горбунова, В. С. Эффективность внедрения системы энергетического менеджмента в промышленных компаниях России / В. С. Горбунова, Е. Ю. Пузина // Транспортные системы и технологии. – 2018. – Т. 4, № 1. – С. 119-137.
Оленцевич, В. А. Оценка удовлетворенности качеством услуг грузовых железнодорожных перевозок / В. А. Оленцевич, Н. В. Власова // Современные технологии и научно-технический прогресс. – 2021. – № 8. – С. 187-188.
Комаров А.В. Определение ущербов в экономике от некачественного транспортного обслуживания // Вестник транспорта. 2002. № 2. С. 30-38.