ASSESSMENT OF THE POSSIBILITY OF CONSTRUCTING RAIL AND AUTOMOBILE ROADS ON A COMBINED GROUND SURFACE

Authors

  • Petr Nikolaevich Kholodov Irkutsk State Transport University
  • Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi Irkutsk State Transport University

Keywords:

railways, automobile roads, joint work of transport, design, construction, transport system

Abstract

Railways and highways are the backbone of land transport. The main purpose of roads is to meet the transportation needs of both goods and passengers. Railways provide most of this process, but road transport has an advantage over relatively short distances and in areas where there is no rail connection.

Within the boundaries of separate points on railways and within the boundaries of settlements, special requirements are established for highways, which are not considered in this article.

Railways and highways are important objects of linear design. The main elements of the route of these structures include the plan, the longitudinal profile, as well as the roadbed.

In this article, it is proposed to compare the requirements for the design of the main elements of new public roads according to the regulatory documents relevant at the date of publication of the article, approved by the Ministry of Construction and Housing and Communal Services of the Russian Federation: Set of Rules 119.13330.2024 «Building codes and regulations 32-01-95 railways of 1520 mm gauge» and Set of Rules 34.133330.2021 «Building codes and regulations 2.05.02-85* Automobile roads».

The joint operation of both modes of transport will reduce construction costs, expand logistics routes and their functionality. The design and construction of combined roads requires special attention and represents a complex transport system.

The article considers an example of a positive experience in the implementation of a high-speed combined automobile and railway «Adler – station of the Al’pika-Service mountain climate resort» (Krasnaya Polyana village).

Author Biographies

Petr Nikolaevich Kholodov, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Construction of Railways, Bridges and Tunnels

Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, Associate Professor, Professor of the Department of Construction of Railways, Bridges and Tunnels

References

Нечипорук М.В., Анисимов В.А. Методика принятия проектных решений по изменению облика и мощности мультимодального транспортного узла // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2023. № 4(80). С. 78–87.

Лутфулин М.Д., Файзрахманова Е.В. Повышение эффективности перевозок грузов посредством взаимодействия железнодорожного и автомобильного видов транспорта // Modern Science. 2022. № 5-1. С. 52–55.

Нестерова Н.С., Анисимов В.А. Принятие решений по этапному изменению облика и мощности мультимодальной транспортной сети // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2021. № 4 (72). С. 59–67.

Король Р.Г., Акельев А.С. Проектирование динамической имитационной модели мультимодальной транспортно-логистической системы Дальнего Востока // Транспорт Азиатско-Тихоокеанского региона. 2023. № 4 (37). С. 43–50.

Холодов П.Н., Подвербный В.А. Автодублеры как необходимость при реконструкции и эксплуатации Байкало-Амурской магистрали // Молодая наука Сибири. 2023. № 3 (21). С. 72–82.

Холодов П.Н., Подвербный В.А., Филатов Е.В. Открытие железнодорожного пере-езда общего пользования на существующих путях в условиях городской застройки // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2020. № 2 (66). С. 77–83.

Устройство пересечений в разных уровнях существующих железной и автомобиль-ной дорог без остановки движения поездов / П.Н. Курочка, А.А. Ревякин, И.Б. Сон и др. // Транспортное строительство. 2015. № 4. С. 14–17.

Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : распоряжение Правительства Рос. Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-правов. системы КонсультантПлюс в локал. сети.

СП 119.13330.2024 Железные дороги колеи 1520 мм (с изменением № 1 от 27.12.2024): утв. приказом Минстроя РФ № 432/пр от 01.07.2024 г. Введ. : 2024–08–02. М. : Минстрой России, 2024. 228 с.

СП 34.13330.2021 Автомобильные дороги : утв. приказом Минстроя РФ № 53/пр от 09.02.2021 г. Введ. : 2021–08–10. М. : Минстрой России, 2021. 96 с.

СП 32-104-98 Проектирование земляного полотна железных дорог колеи 1520 мм : одобрен Письмом Минземстроя РФ № 13-498 от 08.09.1998 г. Введ. : 1999–01–01. М. : Гос-строй России, 1999. 160 с.

ГОСТ 32960-2014 Дороги автомобильные общего пользования. Нормативные нагрузки, расчетные схемы нагружения. Введ. : 2015–07–01. М. : Стандартинформ, 2019. 8 с.

Салан А.И., Безродный К.П., Соловьев А.Н. Основные проектные положения совмещенной (автомобильной и железной) дороги Адлер – Красная Поляна // Метро и тоннели. 2009. № 2. С. 14–15.

Дыдышко П.И., Кузахметова Э.К. Проектирование высокоскоростных совмещённых автомобильных и железных дорог // Мир транспорта. 2017. Т. 15. № 3 (70). С. 152–159.

Кузахметова Э.К., Дыдышко П.И. Особенности проектирования высокоскоростных совмещенных автомобильных и железных дорог // Транспортные системы: тенденции развития: сборник трудов международной научно-практической конференции. Москва, 2016. С. 97–99.

Жуков А.И., Рощин А.И., Пасынский А.А. Линейные сооружения пассажирского транспорта. М. : Московский автомобильно-дорожный государственный технический университет (МАДИ), 2020. 96 с.

Published

2025-05-14

How to Cite

Холодов, П. Н., & Подвербный , В. А. (2025). ASSESSMENT OF THE POSSIBILITY OF CONSTRUCTING RAIL AND AUTOMOBILE ROADS ON A COMBINED GROUND SURFACE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1 (27). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/2049

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures