IMPLEMENTATION OF THE PASSAGE OF TRAINS OF INCREASED MASS AND LENGTH ON THE TRANS-BAIKAL RAILWAY
Keywords:
Trans-Baikal railway, high-weight and long train, traction calculations, load capacity, reconstruction, technical equipmentAbstract
Increasing the mass and length of trains is a priority for the development of railway transport in Russia. This direction is particularly relevant at the Eastern Landfill in conditions of increasing cargo turnover, where the Trans-Baikal Railway acts as a key link in the transport corridor. The article discusses the problem of the organization of passage of trains of increased weight and length on the Trans-Baikal railway. The dynamics of load on the studied section is analyzed and the prospects of increasing the mass of trains are substantiated. The results of a comprehensive study of the technical condition of the Trans-Baikal railway section with a length of 413 km, including 24 stations, are presented. The study covers the parameters of the receiving and sending tracks, the characteristics of the plan and profile of the railway track, the condition of the roadbed and artificial structures. The technical condition of some sections of the Trans-Baikal railway showed non-compliance with the requirements for handling trains of increased weight and length. Traction calculations were performed for trains weighing 7100 tons, 10000 tons and 12000 tons. The "problem" zones have been identified according to the plan and profile, limiting the movement of heavy trains. A set of reconstructive measures has been developed, including straightening the route, increasing the radii of curved sections of the track, lowering the slopes and lengthening the receiving and sending paths. The proposed solutions make it possible to increase the carrying capacity of the Trans-Baikal Railway in the context of the projected increase in freight traffic. With limited opportunities to increase the number of wagons, the technology for passing heavy-duty trains makes it possible to increase the efficiency of the infrastructure without building additional tracks.
References
Переладов А.А., Царева В.В., Сторожев И.И. Организация движения поездов повышенной массы и длины на железнодорожном направлении // Фундаментальная наука и технологии – перспективные разработки : материалы XXXIII Международной научно-практической конференции. Bengaluru, 2023. С. 176–181.
Семёнкин А.Л. Организация пропуска поездов повышенной массы и повышенной длины на полигоне Дальневосточной железной дороги // Вопросы современных научных исследований : материалы Международной научно-практической конференции. Кишинев, 2018. С. 34–43.
Михайленко А.Н. Особенности организации тяжеловесного движения поездов // 82-я студенческая научно-практическая конференция РГУПС : сборник трудов конференции. Воронеж, 2023. Т. 2. С. 59–62.
Сдвоенные тяжеловесные. По Восточному полигону успешно проследовали десятки поездов массой 14 200 тонн // Гудок : сайт. URL : https://gudok.ru/news/?ID=1615456 (дата обращения: 13.05.2025).
Козлова А.С., Линейцев В.Ю., Кирпичников К.А. Анализ вариантов реконструктивных мероприятий участков Забайкальской железной дороги // Образование – наука – производство : материалы VIII Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. Чита, 2024. Т. 1. С. 202–214.
Качесова О.Ю., Кирпичников К.А. Спрямление трассы Забайкальской железной дороги - как эффективная мера по увеличению ее мощности // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы IX Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2018. Т. 1. С. 521–524.
Козлова А.С., Кирпичников К.А. Оценка состояния существующих искусственных сооружений для организации тяжеловесного движения на Забайкальской железной дороге // Образование – наука – производство : материалы VIII Всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции. Чита, 2024. Т. 1. С. 184–192.
Об утверждении правил тяговых расчетов для поездной работы : распоряжение ОАО «РЖД» от 12.05.2016 № 867р (ред. 26.12.2024). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Благоразумов И.В., Ворончихин К.Ю., Кирпичников К.А. Тяговые расчеты при проектировании железных дорог. Чита: ЗабИЖТ, 2018. 65 с.
Иванов С.В., Линейцев В.Ю. Выполнение тяговых расчетов в различных компьютерных программах // Безопасность транспорта и сложных технических систем глазами мо-лодежи : Материалы Всероссийской молодежной научно-практической конференции. Иркутск, 2018. С. 261–264.
Линейцев В.Ю. САПР-технологии при проектировании параметров пути // Транс-портная инфраструктура Сибирского региона : материалы VII Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2016. Т. 1. С. 477–482.
Козлова А.С., Линейцев В.Ю. Применение геоинформационных систем для навигации по линейным объектам // Молодая наука Сибири. 2024. № 2 (24). С. 6–17.
Изыскания и проектирование железных дорог. Т.1 / А.В. Горинов, И.И. Кантор, А.П. Кондратченко и др. М.: Транспорт, 1979. 319 с.
Кирпичников К.А., Непомнящих Е.В. Проектирование организации строительства новой железнодорожной линии. Чита: ЗабИЖТ, 2012. 91 с.
Ворончихин К.Ю. Проектирование новой железнодорожной линии. Чита: ЗабИЖТ, 2012. 56 с.