Changing the technology for handling freight locomotives at the Eastern Polygon

Authors

  • Irina Alexandrovna Chubarova Irkutsk State Transport University

Keywords:

Eastern training ground, locomotive handling technology, traction arms, locomotive tie-up, freight trains weighing 7100 tons, locomotive fleet renewal, train locomotives of the 3ES5K series, Eastern Siberian Railway boundaries

Abstract

One of the main tasks of the Russian Railways company is to attract customers to railway transport by various methods. The important requirements of customers today include, among other things: the formation of routes; reduction of delivery time; timely removal of the declared volume of cargo. To meet these requirements, the technology of driving heavy-weight and connected trains is used on the roads of the Eastern Polygon under conditions of updating the locomotive fleet. In 2016, the first delivery of new 3ES5K locomotives was made to the Eastern Polygon. Thanks to the applied landfill technologies for handling locomotives and the use of 3ES5K series electric locomotives, the formation of trains weighing 7 100 tons was organized. The East Siberian Railway is part of the Eastern Polygon, and electric locomotives and diesel locomotives of various series are used in its boundaries in the freight traffic to ensure the export, admission, reception and departure of wagon traffic. Locomotives are handled according to the accepted technology at the Eastern Polygon, taking into account minimal downtime at technical stations for both locomotive and locomotive crew changes. Today, the capacity of freight traffic allows to form up to ten trains weighing 7 100 tons per day. However, due to the insufficient number of powerful locomotives, they are still formed weighing 6 000–6 300 tons, which leads to an increase in threads in the regulatory schedule. Under conditions of limited capacity of stations and sections, further updating of the fleet of freight locomotives is extremely urgent. The scientific article examines the organization of traction services at the Eastern landfill, in particular within the boundaries of the East Siberian Railway, during the transition to the 3ES5K series of locomotives with axial control.

Author Biography

Irina Alexandrovna Chubarova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Operational Work Management

References

Долгосрочная программа развития ОАО «РЖД» до 2025 года : распоряжение Правительства Рос. Федерации от 19.03.2019 № 466-р (ред. 13.10.2022). Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локал. сети.

Стратегия развития Холдинга «РЖД» на период до 2030 года // Волгоградский Терком РОСПРОФЖЕЛ : сайт. URL : https://volgograd-terkom34.ru/wp-content/uploads/2017/05/Стратегия-развития-ОАО-РЖД-до-2030-года.pdf (Дата обращения 24.01.2024).

Данильчук М.А., Демьянович И.В., Герасименко К.Н. Оценка экономической эффективности инфраструктурного проекта «Восточный полигон» // Повышение эффективности транспортной системы региона: проблемы и перспективы : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Хабаровск, 2015. Т. 1. С. 60–66.

Об утверждении концепции клиентоориентированности холдинга «РЖД» в области грузовых перевозок : распоряжение ОАО «РЖД» от 07.12.2016 г. № 2487р. Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локал. сети.

Грузы готовы ехать. ОАО «РЖД» прогнозирует рекордные экспортные перевозки в 2022 году // Gudok.ru. 2022. № 16 (27352). Электрон. версия. URL: https://gudok.ru/newspaper/?ID=1593736&archive=2022.02.01 (Дата обращения 25.01.2024).

Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL: http://www.rzd.ru (Дата обращения: 30.01.2024).

Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Рос. Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р (ред. 24.06.2023). Доступ из справ.-правовой систе-мы КонсультантПлюс в локал. сети.

Баженов Ю., Денежкин А. Восточный полигон РЖД как пример региональной интеграции на Дальнем востоке // Постсоветский материк. 2019. № 1 (21). С. 53–63.

Восточный полигон: новые возможности или старые ограничения? / М. Баженов, А. Матвеева, А. Удалова, В. Крылова // Морские вести России. 2020. № 5. 11 окт. Электрон. версия. URL: http://www.morvesti.ru/analitika/1687/86211/ (Дата обращения: 25.01.2024).

Паспорт инвестиционного проекта «Модернизация железнодорожной инфраструктуры Байкало-Амурской и Транссибирской железнодорожных магистралей с развитием пропускных и провозных способностей (второй этап)»: распоряжение Прави-тельства Рос. Федерации от 28.04.2021 г.№ 1100-р (ред. 04.05.2023). URL: http://government.ru/docs/all/134155/ (Дата обращения: 25.01.2024).

Щербанин Ю.А. Сибирь – Дальний Восток: грузоперевозки в направлении морских портов, влияние внешних факторов. // Вопросы новой экономики. 2022. № 2 (62). С. 47–58.

Осьминин А.Т. Научные подходы к расчету границ полигонов управления перевозочным процессом и реализации полигонных технологий // Бюл. Объединённого учёного совета ОАО «РЖД». 2017. № 2. С. 42–57.

Об утверждении Инструкции по организации обращения грузовых поездов повышенной массы и длины на железнодорожных путях общего пользования ОАО «РЖД» : распоряжение ОАО «РЖД» от 01.09.2016 № 1799р (ред. 13.01.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Электровоз магистральный 2ЭС5К (3ЭС5К) : руководство по эксплуатации. В 2 т. Новочеркасск : Новочеркасский электровозостроительный завод, 2007.

Кабанцев А.А. Некоторые изменения в конструкции электровозов 2ЭС5К «ЕРМАК» // Локомотив. 2017. № 1 (721). С. 30–31.

Электровозы 2ЭС5К, 3ЭС5К: устранение неисправностей в электрических цепях // Локомотив. 2011. № 5 (653). С. 16–18.

Баранов В. А., Викулов И. П., Киселев А.А. Оценка тяговых возможностей электровозов серий ВЛ80в/и 2ЭС5К, сле-дующих с поездами установленных весовых норм на участке Пергуба – Новый Поселок без подталкивания и кратной тяги // Локомотивы. Электрический транспорт. XXI век : материалы VI междунар. науч.-практ. конф. СПб., 2018. Т. 1. С. 113–120.

Денисенко К.П., Солтус К.П., Усвицкий С.А. Бустерная секция электровоза переменного тока 2ЭС5К // Вестн. Всерос. науч.-исслед. и проект.-констр. ин-та электровозостроения. 2006. № 3. С. 78–83.

Об утверждении правил тяговых расчетов для поездной работы : распоряжение ОАО «РЖД» от 12.05.16 № 867р (ред. 05.12.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Персианов В.А., Курбатова А.В. Железнодорожный транспорт России: проблемные вопросы управления, развития и повышения эффективности перевозок. М. : ТрансЛит, 2020. 442 с.

Розенберг Е.Н., Аношкин В.В. Перспективы роста пропускной способности участка // Железнодорожный транспорт. 2020. № 3 С. 4–7.

Published

2024-03-29

How to Cite

Чубарова, И. А. (2024). Changing the technology for handling freight locomotives at the Eastern Polygon. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(81), 59-71. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1552