ANALYSIS OF LATERAL WEAR OF RAILS ON SECTIONS OF THE NTH TRACK DISTANCE
Keywords:
lateral wear, intensity, small radius curvesAbstract
One of the main problems in the field of railway transport is the wear and tear of the main elements of the superstructure of the track and the wheels of the rolling stock. The appearance of this problem is caused by the interaction of the wheel and the rail, which affects the occurrence of forces between them, in particular, the interaction force. These forces are composed of three components: vertical, horizontal and longitudinal. Thereby exerting pressure on the rail threads in three directions, which can subsequently lead to various defects and malfunctions of the rails.
The development of defects in curved sections is also influenced by such factors as the quality of the rails, the elevation of the outer rail, the speed of the rolling stock along the curve, the radius of the curve, etc.
The purpose of this work is to study the intensity of lateral wear in curves based on the results of checks by the diagnostic complex DKI 1050, to determine the main factors affecting the intensity of lateral wear of rails.
The paper deals with the problems associated with the interaction of the wheel of the rolling stock and the rail when using heavy and long trains in small radius curves. A number of regularities influencing the appearance and growth of wear of rails in the lateral direction are given. The method of predicting the wear of rails of various quality categories depending on local conditions is considered. On the basis of this technique, a forecast is given for the duration of the life cycle of rail lashes of a seamless track.
References
Ромен Ю. С. Определение сил взаимодействия в системе колесо–рельс на основании измерения напряжений в шейке рельса / Ю. С. Ромен, О. А. Суслов, А. А. Баляева // Вестн. ВНИИЖТ. – 2017. – Т. 76. – № 6. – С. 354–361.
Бромберг Е. М. Взаимодействие пути и подвижного состава / Е. М. Бромберг, М. Ф. Вериго, В. Н. Данилов, М. А. Фришман. – М. : Трансжелдориздат, 1956. – 280 с.
Ковенькин, Д. А. Разработка мероприятий по уменьшению воздействия рекуперативного торможения на путь на перевальном участке Иркутск–Слюдянка ВСЖД / Д. А. Ковенькин, О. А. Суслов, Е. В. Филатов // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации российских железных дорог : материалы всероссийской научно-практической конференции, Иркутск, 10–11 декабря 2007 года. Том 1. – Иркутск: ИрГУПС, 2007. – С. 12-14.
Ершков О. П. Исследование жесткости железнодорожного пути и ее влияние на работу рельсов в кривых участках / О. П. Ершков // Труды ЦНИИ МПС. – Вып. 264. – М. : Трансжелдориздат, 1963. – С. 39–98.
Ершков О. П. Установление коэффициентов, учитывающих боковой изгиб и кручение рельсов О. П. Ершков // Труды ЦНИИ МПС. – Вып. 97. – М. : Трансжелдориздат, 1955. – С. 289–325.
Бржезовский А. М. Экспериментальная оценка взаимодействия экипажа и пути при скоростном и высокоскоростном движении : колл. монография / А. М. Бржезовский, Д. Н. Аршинцев, О. Г. Бржезовская и др. ; под ред. А. М. Бржезовского. – М. : РАС, 2019. – 152 с.
Ефименко В.Е. Определение уширения рельсовой колеи в кривых малого радиуса с учетом жесткости пути и типа скрепления/ В.Е. Ефименко, Д.Н. Насников //Транспортная инфраструктура Сибирского региона: материалы Десятой Междунар. науч.-практ. конф., 21 – 24 мая 2019 г. Иркутск : в 2т. – Иркутск : ИрГУПС, 2019. – Т.1. – С.442-447.