ON THE ISSUE OF THE MECHANISM OF FIXING VALUES IN DISCOURSE (ON THE MATERIAL OF THE EDUCATIONAL AND METHODOLOGICAL COURSE DEDICATED TO THE SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN THE RUSSIAN FEDERATION)
Keywords:
educational and pedagogical discourse, social imperative, discourse of power, spiritual and moral educationAbstract
In the modern world, there is a system of action of the intrasystem code, the role of which can be implemented by the discourse of power. The latter is a backbone for typical social systems that are directly connected to ideology, obligations of state and national identity, the system of compulsory school education, and official media. The peculiarities of educational and pedagogical discourse as an institutional one allow us to consider it as a kind of tool for exercising the power of society, represented by the elite, over other members of society. It can be seen in the fact that members of the state elite define socially significant value orientations that are mandatory for assimilation and acceptance by the younger generation, which sets the vector for the development of the discourse as a social practice and social phenomenon. In this study, we consider the educational and pedagogical discourse embodied in the texts of the educational and methodological material of the course "Fundamentals of the Spiritual and Moral Culture of the Peoples of Russia" edited by N. F. Vinogradova. The analysis revealed the following basic concepts that are social imperatives: the group “man is the creator and bearer of culture”, the group “moral values of the Russian people”, the group “religion and culture” and the group “your spiritual world”. The work revealed the basic structure and features of the presentation of these values within the course.
References
Государственная программа «Патриотическое воспитание граждан Российской Фе-дерации на 2016-2020 годы» / Постановление Правительства РФ от 30.12.2015. № 1493.
Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М. : Просвещение. 2009. 23 с.
Духовно-нравственное воспитание и развитие личности гражданина России в си-стеме начального и среднего общего образования : сб. ст. ежегод. Всерос. науч.-практ. конф., посвящ. 200-летию пед. образования в Поволжье (12 апр. 2012 г., Казань-Зеленодольск) /ред. А. М. Калимуллин. Казань : Отечество. 2012. 164 с.
Национальная доктрина образования в РФ на период до 2025 года / Постановление Правительства РФ от 04.10.2000 № 751. URL: http://base.garant.ru (дата обращения: 10.06.2023).
О реализации предметной области «Основы духовно-нравственной культуры наро-дов России»: Письмо Минобрнауки России от 01.09.2016 г. № 08-1803. URL: http://mosmetod.ru/metodicheskoe-prostranstvo/odnknr.html (дата обращения: 10.06.2023).
Об изучении предметных областей: «Основы религиозных культур и светской эти-ки» и «Основы духовно- нравственной культуры народов России»: Письмо Минобрнауки России от 25.05.2015 г. № 08-761. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_181244/ (дата обращения: 10.06.2023).
Об утверждении Порядка заполнения, учета и выдачи аттестатов об основном общем и среднем общем образовании и их дубликатов: Приказ Минобрнауки России от 14.02.2014. № 115 (ред. от 31.05.2016). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_159873/ (дата обращения: 10.06.2023).
Федеральные государственные образовательные стандарты общего образования. URL: http://xn--80abucjiibhv9a.xn--p1ai/ documents/543 (дата обращения: 10.06.2023).
Об образовании в Российской Федерации : Федеральный закон № 273-ФЗ от 29.12.2012 (действующая редакция, 2016). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 10.06.2023).
Тебенькова Е. А. Воспитание личности // Директор школы. 2015. № 8(201). с. 81–88.
Виницкая Н. В. Шабалина, Е. П. Духовно-нравственное воспитание: религиозно- этические ценности: учеб.-метод. пособие. Бийск : АГАО, 2015. 89 с.
Ходырева, А. В. Процесс духовно-нравственного воспитания учащихся 5-11-х классов средствами проектной деятельности: (из опыта работы) // Наука и практика воспи-тания и дополнительного образования. 2010. № 4. с. 41.
Ценности и смыслы современного образования: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 90-летию со дня рождения акад. РАО З. И. Васильевой, 9 окт. 2014 г. СПб.: Свое издательство, 2014. 436 с.
Шарунов А. И. Проблемы функционирования системы ценностей в современной отечественной педагогике. Лингвистика и аксиология. Этносемиометрия ценностных смыс-лов: коллективная монография / Отв. ред. Л. Г. Викулова. М.: Тезаурус, 2011. гл. 5. с. 246–261.
Kolmogorova A.V., Kozachina A.V. Discursive Strategies of Legitimating Institutional-ized Values in Educational Settings: Experience of Japan // Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences. 2020. Т. 13. №12. с. 1985–1994.
Sarkis F.W. Yes Pa. Lessons in character. International and Pan-American Convention 2008. 117 p.
Дейк Т.А. ван. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и комму-никации. М.: Либроком, 2015. 352 с.
Иссерс О.С. Дискурсивные практики нашего времени. М.: Ленанд, 2021. 272 с.
Fairclough N. Analyzing Discourse. N.Y.: Routledge, 2003. p. 288.
Виноградова Н. Ф., Власенко П. И, Поляков А.В. Основы духовно-нравственной культуры народов России: 5 класс: учебник. М.: Вентана-Граф. 2012. 156 с.
Barebina N.S., Zakharova D.P., Fang Zh. Language Argumentation as Educational Tech-nology in Journalism Students Training // International Journal of Professional Science. 2021. №3. С. 5–16.