THE FEASIBILITY OF USING ELECTROLYTIC GROUNDING IN SOILS WITH HIGH RESISTIVITY

Authors

  • Mikhail Ivanovich Krapivin Irkutsk State Transport University
  • Andrey Evgenievich Isakov Irkutsk State Transport University
  • Elena Yur'evna Puzina Irkutsk State Transport University

Keywords:

electrical safety, grounding device, electrolytic grounding, traction substation

Abstract

The high resistivity of the soil leads to many problems, among which the most significant are a decrease in the level of electrical safety, high material costs and an increase in the amount of excavation work when using a traditional grounding device. In this regard, it is necessary to resort to various technical measures, for example, the device of vertical earthing devices of increased length, the device of remote earthing devices, if there are places with lower resistivity near the electrical installation, laying wet clay soil in trenches around horizontal earth      ing devices, the use of artificial soil treatment in order to reduce its resistivity, etc.

The purpose of this article is to assess the feasibility of using electrolytic grounding in areas with high soil resistivity. In addition to this, it is necessary to choose the most advantageous offer among the manufacturers of these products widely known in this environment, as well as to make a visual comparison of the proposed grounding with standard ones and to identify the advantages of using this type of grounding when designing a new traction substation.

The article presents the calculation results for the design of a traction substation in the Severobaikalsky district, according to which a number of advantages of using electrolytic grounding can be identified when comparing with a standard grounding device, the specificity of the application conditions, and the economic feasibility of this type of grounding. It is also proposed to use electrolytic grounding in the design of new traction substations in order to increase the electrical safety of service personnel.

References

Правила устройства электроустановок: 7-е издание (ПУЭ)/ Главгосэнергонадзор России. М.: Изд-во ЗАО «Энергосервис», 2007. 610 с.

Захарова М.Ю., Пузина Е.Ю. Особенности проведения энергетического обследования нефтебазовых комплексов. Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Иркутск, 22-26 апреля 2014 г..): под общей редакцией В.В. Федчишина. -Иркутск: Изд-во ИРГТУ, 2014.- Т.2.- С.235-240.

A. Cherepanov, A. Kutsiy, “Modeling of tractive power supply systems for heavy-tonnage trains operation,” International Russion Automation Conference, RusAutoCon 2018, 2018.

Воронина Е.В., Куцый А.П. Модернизация пути и повышение пропускной способности однопутного электрифицированного участка железной дороги Якурим-Киренга. Молодая наука Сибири. 2021. № 3 (13). С. 196-204.

Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon 2020. 2020. C. 9271385.

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Чуро-Таксимо ВСЖД. Транспорт: наука, образование, производство. Труды международной научно-практической конференции. Ростовский государственный университет сообщения. 2016. С. 306-310.

Пультяков А.В., Трофимов Ю.А., Скоробогатов М.Э. Комплексные решения по повышению устойчивости работы устройств автоматической локомотивной сигнализации на участках с электротягой переменного тока. Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2015. Т 1. С. 328-332.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и реконструкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог. Образование – Наука – Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с между-народным участием). В 2-хтомах. Чита. 2022. С. 288-296.

https://ezetek.ru/produkciya/gotovye-komplekty-zazemleniya/komplekty-elektroliticheskogo-zazemleniya/90055

https://bolta.pro/elektroliticheskoe_zazemlenie/komplekt_elektroliticheskogo_zazemleniya_vertikalnyy_6_metrov_stenka_4mm

https://c-mz.ru/gotovye-komplekty-zazemleniya/komplekty-elektroliticheskogo-zazemleniya/komplekt-elektroliticheskogo-zazemleniya-cmz-6-metra-vertikalnyj

Тяговые подстанции: [Учеб. для вузов ж.-д. трансп.] / Ю. М. Бей, Р. Р. Мамошин, В. Н. Пупынин, М. Г. Шалимов. - Москва : Транспорт, 1986. - 319 с.

Тяговые и трансформаторные подстанции: [Учеб. для техникумов ж.-д. трансп.] / А. А. Прохорский. - 4-е изд., перераб. и доп. - Москва : Транспорт, 1983. - 496 с.

Тяговые подстанции: Пособие по диплом. проектированию / М. М. Гринберг-Басин. - Москва: Транспорт, 1986. - 167 с.

РД 153-39.4-039-99 Нормы проектирования электрохимической защиты магистральных трубопроводов и площадок МН.

Published

2023-08-30

How to Cite

Крапивин, М. И., Исаков , А. Е., & Пузина , Е. Ю. (2023). THE FEASIBILITY OF USING ELECTROLYTIC GROUNDING IN SOILS WITH HIGH RESISTIVITY. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(20). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1288

Issue

Section

Energy, railway electrification