QUESTIONS OF THE EFFECTIVENESS OF MODERNIZATION OF THE TRAM FLEET
Keywords:
urban public transport, transport marketing, financing, passenger service quality, modernization of tram cars, transport development strategy, rolling stock upgrades, urban public transport, transport marketing, financing, passenger service quality, modernization of tram cars, transport development strategy, rolling stock upgradesAbstract
Currently, the tram fleet of Russian regions has a large number of morally and physically obsolete cars. According to statistics, more than 70% of tram fleets have been in operation for more than 15 years, i.e. three quarters of operated trams do not meet the established quality level of urban public transportation, which is reflected in the low reliability of the car fleet, high consumption of materials and electricity, increased passenger service time, low productivity, entails increased costs for maintenance and operation of tram cars by transport companies. These factors put urban electric transport on the verge of unprofitability, reduce the quality and comfort of trips, which raises the question of the existence of this type of public transport as such.
The key problem of unprofitability and a decrease in the level of profitability of tram farms in remote regions of Russia is a decrease in the degree of financing, which leads to constant "under-repair" of the car fleet, lagging behind the planned repair volumes and maintenance of infrastructure, moral and technical "aging" of all types of equipment.
One of the ways to upgrade rolling stock is the purchase of new tram cars. The average cost of a tram in Russia is about 15 million rubles, the price depends on the class of the vehicle, its model and type. Also, an equally effective, but more economical way of updating rolling stock is the modernization of tram cars, which provides for the complete replacement of electrical equipment and more than 80% of all components and assemblies with a new one. The body of the car is being replaced by load-bearing elements and the entire outer skin, or replaced with a new one. Only the outer outlines of the old carriage are preserved.
References
Распоряжение Правительства Российской Федерации от 27 ноября 2021 г. № 3363-р об утверждении «Транспортная стратегия Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года»
Об утверждении Комплексной схемы организации транспортного обслуживания населения общественным транспортом Иркутска городской агломерации: постановление Администрации города Иркутска: [принято 22.01.2018]. – Иркутск, 2018. – 53 с.
Распоряжение Правительства РФ от 22.11.2008 № 1734-р «О Транспортной стратегии Российской Федерации»
Анализ рынка трамваев в России в 2014-2018 гг., прогноз на 2019-2023 гг. BusinesStat. С. 26
Постановление Правительства РФ от 25.12.2015 № 1440 «Об утверждении требований к программам комплексного развития транспортной инфраструктуры поселений, городских округов»
Трамвайный ренессанс в городах России: условия, риски, источники инвестиций. [Электронный ресурс] – Режим доступа : https://www.rzd-partner.ru/zhd-transport/comments/tramvaynyy-renessans-v-gorodakh-rossii-usloviya-riski-istochniki-investitsiy/ (дата обращения: 15.05.2023), 20123.
Оленцевич В.А., Власова Н.В. Интеграция разрозненных форматов коммуникаций с клиентами в единую систему // Вопросы новой экономики. 2023. № 2 (66). С. 39-47.
Петров А. Минтранс РФ предостерег регионы от демонтажа инфраструктуры электротранспорта // Электронное периодическое издание «Вечерний Орел, www.vechor.ru». 28.12.2022. URL: https://vechor.ru/society/mintrans-rf-predostereg-regiony-ot-demontazha-infrastruktu ry-elektrotransporta (дата обращения: 18.01.2023).
Усольские трамваи живут сами по себе // Медиахолдинг PrimaMedia. 26.04.2022. URL: https://irkutskmedia.ru/news/1269216/?from=48 (дата обращения: 18.12.2022).
Крылач А.И., Першина И.Е., Оленцевич В.А. Экономическое обоснование цифровизации транспортных процессов // В сборнике: наука молодых - будущее россии. сборник научных статей 7-й Международной научной конференции перспективных разработок молодых ученых в 5-ти томах. Курск, 2022. С. 277-280.
Распоряжение Минтранса России от 30.11.01 № АН-103-р «Об утверждении Правил технической эксплуатации трамваев»
Радионова, С. Г. В Красноярске намерены привлечь 23 млрд рублей на развитие сетей трамваев и троллейбусов // Информационное агентство ТАСС. 18.02.2022. URL: https://tass.ru/ekonomika/13670567 (дата обращения: 25.11.2022).
Мальчикова А.Г. Организация логистических потоков в системе городских пассажирских перевозок: Автореф. ... канд. экон. наук. СПб.: Изд-во СПбГУЭФ, 2000. 18 с.
Эльдарханов Х.Ю. Логистика: управление городским движением. Тамбов: Грамота, 2008. 143 с.
Григорьева Н.Н., Асташков Н.П., Оленцевич В.А. Формирование новых принципов и моделей работы структурных подразделений отрасли в условиях внедрения цифровых технологий // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2020. № 1 (65). С. 156-165.
Официальный сервер Правительства Москвы. Режим доступа: www.mos.ru – свободный.
Кузьмина А. Об основных итогах развития транспортного комплекса в 2022 году и задачах на перспективу // Автомобильный транспорт. 2012, № 5. С. 6–10.
Сергиенко Н.В. Приоритеты и бюджетные механизмы управления общественным сектором экономики // Финансы и кредит. 2011. № 6. С. 33–40.
Серова В.А., Серова Н.А. Проблемы пассажирского городского транспорта и качество жизни // Север и рынок: формирование экономического порядка. 2011. Т. 2. № 28. C. 107–110.